Enkel buitenpiste ===> ervaringen gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Enkel buitenpiste ===> ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 10:50

Momenteel sta ik met mijn paard op een manege. Ik heb nu de luxe van een binnenpiste en een buitenpiste.

Nu vind ik het daar eigelijk te druk ( en teveel gemoei van de manegehouder) en zou ik mijn paard liever ergens privéstallen.

Meestal heb je daar enkel een buitenbak en nu had ik graag geweten hoe dat zit in de winter en bij slecht weer.

Dus laat je volledig gaan en vertel mij al je ervaringen zowel positief als negatief.

Ididit

Re: Enkel buitenpiste ===> ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:43

dat ligt er helemaal aan wat voor buitenbak het is.... Wij hebben ook alleen een buitnebak en die is vrijwel altijd goed, door een goeie drainage (schrijf je dat zo? ) maar dat is lang niet overal zo. Ik denk dat je dat gewoon maar moet vragen aan de mensen die op zo'n stal staan of aan de stal-eigenaren hoe dat bij hun zit.... Met een goede bak maakt het mij in ieder geval helemaal niets uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:45

Mijn bak is goed gedraineerd, en er valt bijna altijd in te rijden alleen niet met hevige vorst of sneeuw. Het probleem is alleen dat je zit met regen/kou/ eerder donker worden. maar het is te doen. Ik rij nu voor mijn derde winter alleenin de buitenbak.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:18

De buitenbak hier is goed gedraineerd maar staat toch heel snel onder water.... Maar dat komt door de ligging, hij ligt in een hele natte polder op het zelfde niveau als het water, dus het water uit de bak kan nergens heen en de drainages hebben dus niet zoveel nut... In de zomer is de bak meestal ook niet te rijden omdat hij te zwaar is, maar dat komt omdat er heel zwaar zeezand in ligt.. Dus de buitenbak is niet zo vaak bruikbaar, gelukkig maar dat je hier goed kan buitenrijden.
Ik heb ook nog op een andere stal gestaan en daar hadden ze houtsnippers... In de zomer was die bak goed, maar zodra het regende kwamen er allemaal kuilen in en werd het glad...
Het ligt er dus echt aan waar je woont en wat voor bodem je hebt.

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:52

Ik heb ook alleen een buitenbak, goed gedrainneerd en wij rijden bijna de hele winter door!
En op een of andere manier leer je met het weer omgaan, ik bedoel ik rij bijna altijd tussen de buien door

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:33

Bij de pensionstal waar mijn paard staat hebben ze een goed gedraineerde bak. De bak is altijd goed, alleen met sneeuw kan ik niet rijden omdat mijn paard ijzers heeft. Mijn stalgenoot heeft een paard zonder ijzers en die kan dan ook gewoon rijden. Ik mis de binnenbak dus niet, maar ik heb ook nooit bij een stal gestaan waar ze een binnenbak hadden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:38

Het zal wel wennen zijn, dat had ik ook. Maar een gezellige stal is ook heel veel waard en als het goed is is het goedkoper,toch??

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:01

de buitenbak waar wij staan was vorig jaar al erg goed. Alleen toen er 10cm sneeuw lag was hij niet meer te gebruiken (omdat hij verder weinig onderhouden wordt, dus sneeuw werd er niet afgeschoven) en 's zomers was hij wat zwaar.
Nu liggen er tapijtsnippers doorheen en het is echt een top bodem
Zoals het eruit ziet kunnen we echt wel de hele winter blijven rijden.

En als het erg koud is: 2 jassen aan, als het hard regent...ja, dan word je nat. Maar met een setje droge kleren mee is het prima te doen.
Enige nadeel als het koud is en erg hard waait -> erg frisse paarden
maar dat vind ik niet echt een probleem
Laatst bijgewerkt door Noukie op 05-09-05 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jigme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:06

Ik rijd nu alweer 2 jaar alleen in de buitenbak. Als je in de winter overstapt van binnen- naar buitenbak is de overgang wel erg groot. Maar stap je nu over dan wen je langzamerhand aan de weersveranderingen. Goede jas is belangrijk. Wind en waterdicht vind ik het meest plezierig. Warm wordt je dan vanzelf wel als je op het paard zit.
De bodem is, zoals al eerder gezegd, belangrijk. Mijn bak is alleen niet te gebruiken als het een paar dagen eerst heeft geregend en dan ineens hard gaat vriezen. Ook met sneeuw kan gereden worden, dan sleep ik de bak eerst zodat sneeuw en zand mengen. Dan is het niet glad.
En eerlijk gezegd: ik vind paardrijden een buitensport. Dus wat doen we met ons allen in een binnenbak? Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 14:52

nog iemand ervaringen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:14

Wij hebben ook alleen maar beschikking over twee buitenbakken. Regen van boven is niet zo erg, maar de bak moet wel droog zijn, of indien er plassen staan, niet te zeer zuigen. Bij vrieskou moet de pensionhouder wel op tijd slepen, als de ondergrond glad is opgevroren kan er evengoed gereden worden (al is het maar stappen en draven)

Goed onderhoud aan de bak, op tijd slepen is essentieel. Voor de rest komt het sporadisch voor dat je niet kunt rijden...goede regenkleding is een pre.

Voor de rest vind ik buiten rijden veel prettiger. Je paard schrikt in het begin wat vaker, maar zal er uiteindelijk zoveel rustiger door worden, helemaal als er in de zomer nog weidegang mogelijk is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:17

een goede buitenbak wordt niet of nauwelijks nat en bevriest daardoor veel minder snel.
als de bak regelmatig getrokken wordt (dus heel glad gehouden wordt) is er met vorst ook nog op te stappen en evt te draven.

je zal jezelf wat dikker moeten aankleden met koud weer (denk aan een goede water en winddichte jas en evt lange neoprene chaps tegen de kou op de bovenbenen) maar paarden vinden het over het algemeen veel fijner.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:25

Ik rijd altijd buiten, soms met springen binnen [ buiten ligt er minder fijn materiaal ], als het regent, ja jammer dan, of ik trek mn regenjas aan en ga lekker n buitenritje maken

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:10

waar mijn paard staat is ook enkel een buitenbak, maar ook eentje die supergoed gedraineerd is en met geopad-bodem, ligt super winter en zomer. Enkel als het een week aan een stuk vriest, kan je niet rijden, maar dit valt maar 1 keer per jaar of zo voor

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:14