wie scheert zijn tinker ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacky2

wie scheert zijn tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 09:49

Macho mijn tinker stond eerst op een manege toen moest ik echt met dekens werken anders kon ik hem binnen niet rijden.
Hij werd dan gewoon niet droog met zijn vacht maar met een dikke winterdeken stond hij op stal te zweten en dat leek me ook weer niet goed voor hem !
Sindsdien sta ik met hem op een privestalling met buitenbak, maar afgelopen winter heb ik niet gereden want toen stond hij wegens een blessure in een grote tinkerkudde !
Dus is mijn vraag voor de komende winter,wat is goed voor hem, gewoon een deken of eventueel scheren ?
Als je in een buitenbak rijdt dan mag zijn vacht toch iets dikker zijn dan binnen ? of niet !

Prissiej

Re: wie scheert zijn tinker ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:50

Ikzelf ga mijn Tinker weer scheren en daarna de deken erop
gooien. Anders kan ik niet meer met hem rijden omdat hij
dan zo lang nat blijft.

dus ik scheer hem altijd.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 09:55

rijdt jij binnen of buiten ?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:58

Jordy wordt altijd geschoren, en ik sta ook op een stal met buitenbak.
Ik vind het gewoon veel makkelijker, hij veranderd 's winters echt in een enorme haarbal.... Jordy moet ook vrij hard werken, en dan zweet hij ook met wintervacht flink in de buitenbak. Hij is dan ook veel sneller buiten adem als hij niet geschoren wordt.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 10:09

Supertje schreef:
Jordy wordt altijd geschoren, en ik sta ook op een stal met buitenbak.
Ik vind het gewoon veel makkelijker, hij veranderd 's winters echt in een enorme haarbal.... Jordy moet ook vrij hard werken, en dan zweet hij ook met wintervacht flink in de buitenbak. Hij is dan ook veel sneller buiten adem als hij niet geschoren wordt.

Macho moet vanwege zijn hele soepele gewrichten ook flink aan het werk gezet worden anders is de kans op blessures veel groter.
Momenteel wordt hij veel bereden en je merkt sindsdien dat het stukken beter gaat met hem, al sinds een half jaar geen terugval !
Wanneer scheer jij hem ?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:29

Ik weet nog niet wat ik dit jaar ga doen. Die van mij is nogal panisch met scheren, twee jaar terug is ie wel geschoren maar dat is niet gelukt zonder sedalin. Afgelopen winter viel het qua vachtdikte redelijk mee, ben op tijd met een dekentje begonnen, dit jaar kijk ik het eerst aan. Merk ik dat hij er tijdens het werk (hij wordt flink intensief gereden) last van heeft dan ga ik er toch weer over nadenken.
Het opdrogen is voor mij niet zo'n probleem, wat ik het belangrijkste vind is dat hij zn warmte goed kwijtkan.
Maar als het even niet hoeft doe ik het niet, vooral omdat hij ervoor verdoofd moet worden want dat zit me toch niet zo lekker....

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:09

jacky2 schreef:
rijdt jij binnen of buiten ?

Ik rij buiten.
Want mijn Tink moet ook erg veel werken
en dan is hij minder snel buiten adem en minder moei

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:33

even een vraagje, als jullie je tinker scheren, wat voor een deken leggen jullie dan op? mijn tinker staat dag en nacht buiten, maaar droog niet snel genoeg op, waardoor hij ziek word.
ik wil hem ook laten scheren

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 14:35

JaimieD schreef:
even een vraagje, als jullie je tinker scheren, wat voor een deken leggen jullie dan op? mijn tinker staat dag en nacht buiten, maaar droog niet snel genoeg op, waardoor hij ziek word.
ik wil hem ook laten scheren

goede vraag ja !
en wanneer scheren jullie ze ?

_MijnTrots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:36

idd, ook een goeie

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:38

Flan scheer ik niet. zodra ik zelf weer een jas aan moet krijgt ze een dun zomerdekentje op. Zodra het echt kouder wordt heb ik een tussen deken en ik heb ook nog een dikke deken voor als het vriest. In het begin heeft ze de deken alleen s'nachts op en wordt hij er door stalmensen afgehaald. Ze staat in de winter binnen maar we maken af en toe wel buitenritjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:39

Ik scheer niet, ik pas mijn arbeid aan. Paarden staan permanent buiten Bovendien zou ik voorkeur geven aan dekens opleggen boven scheren...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:45

Ik scheer mijn Tinkie. Ze is nu al bezig met het kweken van een wintervachtje (eerlijk waar!) en dus zou ik nu al een dekentje op moeten leggen.

Ze wordt eind oktober voor de eerste keer geschoren, eventueel wordt dat herhaald zodra het nodig is. Na het scheren krijgt ze, afhankelijk van de temp, een ongevoerde, gevoerde of zelfs dikke deken op.

Ik heb en rijd in een binnenbak. Ze staat in een box met veel frisse lucht en elke dag komt ze zo'n anderhalf uur buiten.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:54

Meagan is vorig jaar voor het eerst geschoren en dit jaar gaat haar winterjas weer uit...
Ik train haar behoorlijk door en rijd ook nog eens later op de avond. Voorgaande jaren stond ik vaak om half twaalf nog een zweetdeken te wisselen voor een droog exemplaar om dus pas om half een in bed te belanden nadat ik zweetdeken twee (of drie) had verwisseld voor een staldeken. Ik rijd in een binnenbak, overdekte buitenbak of buitenbak, maak regelmatig buitenritten en heb een paddock waar ze per dag een uur (ongeveer) in kan (met outdoordeken). Meagan staat in een binnenstal, maar wel dicht bij de uitgang. De deuren staan altijd open tenzij de wind er pal op staat of het echt hard regent etc.

Jigme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:08

Maya schreef:
Ik scheer niet, ik pas mijn arbeid aan. Paarden staan permanent buiten Bovendien zou ik voorkeur geven aan dekens opleggen boven scheren...

Helemaal met Maya eens.
Mijn tinker staat hele winter overdag buiten en 's nachts in buitenbox.
Als we 's avonds eens een keertje echt heel hard gewerkt hebben (rustig opbouwen zodat de warmte weg kan) laat ik haar daarna nog met een zweetdeken op stappen. Binnen no time droog. Nog nooit verkouden geweest.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:30

Tsja... als je de mogelijkheid hebt om dat te doen is het prima natuurlijk. die mogelijkheid heb ik niet en dus moet ik een andere oplossing bedenken om a) mijn paard haar noodzakelijke beweging te geven en tegelijkertijd b) te doen wat ik leuk vind: met haar werken en c) haar na afloop van het werk droog, op adem en schoon in haar stal te zetten!

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:32

Ik gebruik een goede winterdeken met hals.
Sinds 2 jaar gebruik ik die en hij is niet meer verkouden geweest.
Hij staat zomer en winter buiten, daarom wil ik hem ook niet scheren.
Daarvoor had hij een verschrikkelijke wintervacht en was hij op woensdag nog nat van het rijden op maandag.
En dus weleens verkouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:08

Ik heb geen tinker, maar als ik er wel eentje zou hebben dan zou ik deze zeer zeker scheren en onder dekens zetten in de winter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:31

Die van mij staat binnen en word weer geschoren zodra zijn vacht weer te dik word. Anders kan ik maar een kwartier rijden (stappen en draven) en 3 kwartier uitstappen en dan nog eens 3 uur wachten voordat hij droog is. Als ik ga buitenrijden gewoon een uitrijdekentje erover.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:34

Ik begin bij Shay eerst met het opleggen van een middel dikke winterdeken. Dan kijk ik of haar wintervacht door groeit of niet. Groeit ie door , dan gaat ook bij Shay gewoon het scheerapparaat er overheen.
Dit jaar ga ik voor het eerst met haar elke dag in een binnenbak rijden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:39

Ik heb Lisje vorig jaar in December geschoren, omdat toen echt merkbaar werd dat ze er last van had en ik maar 1 keer wilde scheren.

Dit jaar laat ik de vacht er op. Ze hoeft toch niet meer echt hard te werken en voor een paard wat dag en nacht buiten staat vind ik het een fijner idee dat ie zijn eigen jas nog heeft als het koud is....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:57

Maya schreef:

Dat heb ik ook geprobeerd, gewoon dekens opleggen om een wintervacht tegen te gaan. Hielp vrijwel niets, ook onder een deken maakt Jordy genoeg vacht aan om een winter in Siberië te overleven... Bovendien zweet hij zich dan kapot onder een deken.
Jordy staat trouwens zo goed als in een buitenstal, hij staat direct naast de deur die altijd openstaat, en kan naar buiten kijken.
Jordy krijgt trouwens ook al is hij geschoren geen heel dik pak dekens op, dan heeft hij het veel te warm. Hij krijgt normaal alleen een 250 grams deken op, en als het écht vriest dat het kraakt gaat daar een dun onderdekentje onder.
Vorig jaar stond Jordy nog in een stal met uitloop, kon dus ook gewoon naar buiten, behalve bij echt noodweer (vriezen maakte niet uit, dan bleef de deur gewoon open), en dan had hij ook geen enorm pak dekens op.

Een paard wat dag en nacht buiten staat is natuurlijk wat anders, die kun je niet helemaal scheren. Wat wel kan bij een paard wat dag en nacht buiten staat, en je wilt toch dat hij warmte kwijt kan, is het scheren van een jachtmodel (onderkant hals, borst, buik en flanken).

Jordy wordt in oktober voor het eerst geschoren, en daarna waarschijnlijk nog 1 of 2 keer.