Kribbebijter kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alytje

Kribbebijter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 09:46

ik kan eindelijk een paard kopen en nu heb ik een leuk paard gezien, maar het is wel een kribbebijter. Ik weet nog niet in welke mate hij het doet, Maar is het verstandig om zo'n paard te kopen? en heeft het paard ook meer kans op gezondheidsproblemen? Gaat het kribbebijten ook over als je het paard in het land zet. Het is namelijk de bedoeling dat hij 24/7 buiten staat. daar was ik even benieuwd naar

Saskia9

Re: Kribbebijter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:48

Het zou kunnen dat het dan overgaat,weet niet in wat voor mate je paard het doet,
sommige zoeken ook palen in de wei waarop hij kan vast pakken..

Ik heb ook een zuiger,de mijne doet dit nog maat pas en alleen als hij op stal staat,(winter snachts)
De mijne doet dit echt uit verveling!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 09:49

is het dan ook zo dat een kribbebijter ook meteen luchtzuigt? of hoeft dat niet?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:50

Ik zou zo'n paard niet kopen
Er zijn nog wel andere leuke paarden zonder zulke gebreken.
Als je paard kribbebijter is, kan hij gaan luchtzuigen en dan heb je meer kans op koliek ofzo...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:28

het hoeft geen probleem te zijn. Wij hebben er op 't moment 3 staan die het doen (handelsstal- helaas zeggen al die vriendelijke particulieren het er nooit bij als ze hun paard aan een handelaar verkopen). Eén draagt een halsband, anders pakt ie echt alles vast, met de band doet ie t niet. Een ander draagt niets, en de derde hebben we alleen de rand van de deur ingesmeerd met cribox, en die doet t nu ook niet meer (op de vrachtwagen of in een andere box weer wel...) Geen van de 3 paarden hebben ooit koliek gehad en 2 staan er toch al wel 1 1/2 jaar.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 21:37

Zuigt een kribbebijter ook meteen lucht? of hoeft dat niet? en is alleen kribbebijten schadelijk?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:44

Ja, ze zuigen altijd lucht. Een kribbenbijter heeft daarbij houvast nodig (bijv. de voerbak) en je hebt ook nog luchtzuigers. Die kunnen het gewoon zonder voerbak.

Wij hebben er ook een op stal. Die doet het alleen als er mensen op stal komen, want dan wordt ze zenuwachtig. Als de mensen weggaan houdt het op.

In principe is het niet zo'n erge kwaal, maar je moet wel goed het gebit van het paard controleren. Als je er eentje hebt die het heel erg doet kun je je voorstellen dat de tanden daar gaan afslijten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:01

Kylan schreef:
Ik zou zo'n paard niet kopen
Er zijn nog wel andere leuke paarden zonder zulke gebreken.
Als je paard kribbebijter is, kan hij gaan luchtzuigen en dan heb je meer kans op koliek ofzo...

Die onzin moet er echt eens uitgepraat worden.

Ik zou niet weten waarom je het niet zou doen. Mijn haflinger doet het waarschijnlijk uit verveling en stress vanuit de vorige stal. Nu ze buiten loopt doet ze het een stuk minder, maar je hebt diverse varianten.
Het kan stress zijn, maagzuur of verveling.

En in het geval van maagzuur kan het koliek veroorzaken. Dit kan aan het voeren liggen etc.

Eén ding begin in ieder geval niet aan een band je maakt meer kapot dan je goed maakt van binnen.

Ik zie in een kribbebijter/luchtzuiger dus geen problemen en laat niet alles over 1 kam scheren met het koliekverhaal niet iedereen verdiept zich er zo in

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 22:06

ik heb net gehoord dat het paard het overal doet, ook in het land. Hij heeft het aangeleerd uit verveling, maar nu is het een gewoonte geworden. Dat vind ik toch wel een probleem. Nou kan ik een paard kopen, dus wil ik eigenlijk ook 1 zonder (stal)gebrek Dus ik kijk nog even verder

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:08

Zelfde als mijn maflinger dus. Daar zie ik niet zo'n probleem in het hout echter wel. Opzich hoeft het geen probleem te zijn, maar sommige mensen irriteren zich er dood aan.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:14

Een kribbenbijter zuigt niet meteen lucht maar vaak doen ze dat ook. Het komt maar weinig voor dat er ook meteen gezondheidsproblemen van komen.

Er moet dan wel een aantrekkelijk prijsje aan zitten. Er is op zich weinig reden om zo'n paard niet te kopen, alleen houd er rekening mee dat als je het paard weer wil verkopen dan ben je zuur wat heeeeeel veel menden willen dat niet.

Er zijn zoveel leuke paarden dus ik geef je gelijk dat je verder kijkt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:29

en informeer even bij de stalhouder of die een kribbebijter op stal wil hebben, bij ons willen ze dat dus absoluut niet, zuigers ook niet, valt niet over te praten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:13

ik zelf zou er ook nooit 1 kopen maar dat komt omdat ik er al 2 aan dood heb zien gaan. Pony bij ons op stal en pony van een vriendin van me. bijde hadden ze om de haverklap koliek van het luchtzuigen en die koliek werd uiteindelijk fataal. Voor mij geen luchtzuiger/kribbebijter.

Er stond er 1 naast die van mij een paar dagen was al bang dat die van mij het misshchien ook zou gaan doen maar hij is gelukkig al weer weg en hij doet het niet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:37

Ik heb zelf ook een luchtzuiger te koop staan. Hij doet het nauwelijks alleen tijdens het biks eten. Zet hem 24/7 op het land en je hebt er geen last meer van. Krijg ik een mail dat iemand hem wel wil hebben voor 750 euro.
Dus ik terug gemaild dat het wel handig als hij het desbetreffende paard komt bekijken. Maar dat ik zoiezo niet accoord ga met 750 euro ( vraagprijs is 1750 voor goed controleerbaar tehuis kan er nog wat vanaf maar niet voor 750)
Krijg ik een mail terug dat hij in Belgie woont (15 min van mij vandaan). En dat hij dat te ver rijden vind als de prijs niet oke is.
En krijg daarna een hele preek hoe ernstig luchtzuigers zijn. Dat ze een verhoogd risico op koliek hebben en bla bla bla.
Die valt voor mij dus al af.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:12

HIj heeft wel gelijk. Luchtzuigen is gewoon een gebrek en verhoogd idd ook het risico op koliek. Kijk dat je hem niet aan hem verkoopt snap ik, zou ik ook niet doen als hij zo raar wil onderhandele en niet eens het paard eerst komt bekijken. maar verder heeft hij wel gelijk

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:19

Breitling schreef:
HIj heeft wel gelijk. Luchtzuigen is gewoon een gebrek en verhoogd idd ook het risico op koliek.

Dat is dus láng niet altijd het geval Breitling, dat het bij twee paarden bij jou op stal zo was is één, maar ik ken genoeg paarden die er ontzettend gezond oud mee worden.

In dit topic op MD staat een hoop informatie over luchtzuigers/kribbebijters met onder andere nieuwe onderzoeksinzichten:
viewtopic.php?t=222659

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:30

Ja maar daarom is het wel een verhoogd risico. Een paard die luchtzuigt heeft een grotere kans om koliek te krijgen als 1 die niet zuigt. En het is een gebrek.

Ik heb zelf gemerkt dat dat moeilijker verkoopt. Ik heb een kramptrekker dat is nog niet eens iets dat iets aan zijn gezondheid kan doen maar wel een gebrek ik vond het niet erg maar veel kopers wel. Dat zul je ook weer krijgen als je een luchtzuiger moet verkopen, veel mensen willen dat niet

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:32

hey,

ik zou niet zo'n paard komen, als je niet van het kribbebijten verstand van hebt. dan zou ik een gewoon gezond paard kopen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:36

Het hoeft geen probleem te zijn, maar ik zou een dergelijk paard wel laten staan.
Ik word namelijk persoonlijk echt knéttergek van dat geluid. Constant dat *oempf*, vreselijk irritant! Werkt op m'n zenuwen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:40

Scum schreef:
Ja, ze zuigen altijd lucht. Een kribbenbijter heeft daarbij houvast nodig (bijv. de voerbak) en je hebt ook nog luchtzuigers. Die kunnen het gewoon zonder voerbak.

Wij hebben er ook een op stal. Die doet het alleen als er mensen op stal komen, want dan wordt ze zenuwachtig. Als de mensen weggaan houdt het op.

In principe is het niet zo'n erge kwaal, maar je moet wel goed het gebit van het paard controleren. Als je er eentje hebt die het heel erg doet kun je je voorstellen dat de tanden daar gaan afslijten.

Nee, dat is niet waar.
Sommige kauwen ook alleen op voerbakken of stalranden, maar zuigen niet!
DIe pakken alleen vast!
Wel kan dat uitlopen in luchtzuigen.

En inderdaad ik ken een pony die zuigt lucht vanuit het niets.
Die hoeft er niks voor vast te pakken.
Die krult gewoon zijn nek op en dan gaat ie tekeer

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:17

Er is vaak verwaring over kribbebijten en logtzuigen. Sommige zien dat als het zelfde. Kribbenbijten hou in principe in dat ie wel de halve stal op eet en in alle randjes bijt en luchtzuigen is echt het zuigen zelf.

Vaak komt van kribbebijten wel luchtzuigen maar het hoeft niet.
Het is een gebrek, sommige mensen geloven ook dat paarden het van elkaar overnemen (volgens onderzoek is dat niet waar)

Deze paarden hebben wel een duidelijk gebrek en zijn op de markt echt maar weinig waard. Heel veel mensen willen ze geoon niet omdat het een irritante eigenschap is. Al loopt je paard Z dan nog is het met een gebrek nog niet de helft waard van een paard zonder gebreken. De reden dat mensen zo'n paard niet willen kopen is dan ook vaak dat ze ze aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:20

Margreet schreef:
Ik word namelijk persoonlijk echt knéttergek van dat geluid. Constant dat *oempf*, vreselijk irritant! Werkt op m'n zenuwen.

Dat heb ik dus ook. Ik hoor het ook direct als ik ergens op stal ben en er zuigt er eentje.

Mocht je er zelf tegenkunnen is het niet zo'n probleem om het paard te kopen zeker als hij 24/7 buiten kan staan.
Probeer wel een goed beeld te krijgen wat hij precies doet en hoeveel voor je een beslissing neemt.

tirana_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:29

Riant schreef:
Er is vaak verwaring over kribbebijten en logtzuigen. Sommige zien dat als het zelfde. Kribbenbijten hou in principe in dat ie wel de halve stal op eet en in alle randjes bijt en luchtzuigen is echt het zuigen zelf.

Vaak komt van kribbebijten wel luchtzuigen maar het hoeft niet.
Het is een gebrek, sommige mensen geloven ook dat paarden het van elkaar overnemen (volgens onderzoek is dat niet waar)

Deze paarden hebben wel een duidelijk gebrek en zijn op de markt echt maar weinig waard. Heel veel mensen willen ze geoon niet omdat het een irritante eigenschap is. Al loopt je paard Z dan nog is het met een gebrek nog niet de helft waard van een paard zonder gebreken. De reden dat mensen zo'n paard niet willen kopen is dan ook vaak dat ze ze aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.

sorry maar het laatste is niet waar..
misschien voor sommigen..
ik zelf heb ook een kribbe bijter.. en er zijn veel mensen geweest op concour die er belangstelling voor hadden.. we zeiden ook dat ze kribbe beet.. maar volgens al die mensen was dat geen probleem.. als we haar dus kwijt wouden waren we haar allang kwijt..
dus ik vind dat laatste niet echt op waar..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:34

Luchtzuigers/kribbebijters hebben geen verhoogde kans op koliek, en luchtzuigen/kribbebijten wordt ook niet door andere paarden overgenomen. Het enige wat er van slijt zijn de voortanden. Weidegang en voldoende afleiding kan kribbebijten verminderen, ook het verwijderen van voerbak en insmeren van randjes op bijv. de boxdeur kan kribbebijten verminderen. Eventueel een Miracle Collar gebruiken, dat kan ook het luchtzuigen stoppen.

Voor mij zou het luchtzuigen geen reden zijn, om een paard wat verder helemaal aan mijn wensen voldoet, niet te kopen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:53

Kribbebijten is wat minder erg dan luchtzuigen.
Luchztzuigers zijn in de regel lastig te verkopen.