Lucky heeft in verband met zijn schouder 3 maanden op rust gestaan. Nu is hij weer helemaal recht en zijn we inmiddels begonnen met longeren en langzaamaan rijden. Maar hij is alles kwijt zijn bespiering, conditie e.d hoe moet ik nu weer rustigaan verder?
ik had hetzelfde met Taran. Mijn instructrice raadde mij aan weer rustig op te bouwen. Ik begon met longeren,lekker stappen,even draven en toen erop,uitstappenAl met al ongeveer 15-20 minuten. En dat om de dag,steeds ietsje opbouwen en dan het longeren wat opbouwen en er wat langer zelf op zitten. Korte drafmomenten,korte galopmomenten en goed doorstappen. Of een lekkere buitenrit maken,niet te wild doen,rustig aan. Je zou ook eens volledig kunnen longeren met touwtjes,of een pessoa of iets dergelijks. Goed opletten hoe je paard zich eronder voelt,en je opbouw daar wat op aanpassen.
Ik zou toch wel voorzichtig zijn met longeren, dat is een vrij eenzijdige belasting, je kan beter recht uit gaan stappen bv buiten, mits dat mogelijk is natuurlijk.
mijn pony heeft ook een schoudeblessure gehad en ik moest het longeren absoluut vermijden.... wat ik moest doen:
begin met stappen ongeveer tien minuten.. liefst zoveel mogelijk rechtuit, grote voltes kun je eventueel ook doen. pak af en toe 2 a 3 rondjes draf mee, ga daarna weer stappen.
doe dit eerst gedurende een dag of vijf en las ook even een rustdag ertussen in.
na een dag of vijf kun je wat meer gaan draven ,zoveel mogelijk rechtuit en wat grote voltes zonder stelling. een galopje rechtuit moet nu ook wel kunnen, niet te lang natuurlijk..houd een totale rijtijd van15-20 minuten aan.
na twee weken mocht ik wat meer figuren gaan rijden ,voltes voorzichtig wat verkleinen en vergroten ,een gebroken lijn, maar nog geen krappe wendingen, en ik mocht zeker niet te lang het dier afgebogen laten lopen.
als je t op deze manier aanpakt moet alles wel goedkomen, je doet t dan vrij rustig aan en een terugval heb je niet zo snel. vermijd zware grond en krappe wendingen..
ook even de schouder masseren, met een massage middel( bijv cole's liniment) is heel goed.. succes!
Ja ik denk zelf ook dat longeren wel belastent is voor een schouder en dat je beter veel recht toe recht aan kunt rijden, met veel stapmomenten er tussen en grote voltes, niet te scherpe wendingen en na een poosje zo langzaam opbouwen. kijk daarbij goed naar je paard. Die geeft vaak veel aan.
Je zou er ook een fysiotherapeut bij kunnen halen als je er zelf niet uitkomt, dit heeft de eigenaresse van Vos ook gedaan na 6 weken rust i.v.m. schiefel. Het lukte ons toen gewoon niet om weer fijn op gang te komen met hem, en na wat tips van de fysio ging het een stuk beter.