paard raakt met zijn achter hoefijzers zijn voor ijzers?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

paard raakt met zijn achter hoefijzers zijn voor ijzers?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 07:39

hoi hoi
als ik aan het rijden bent in draf of galop raken de achterijzers van mijn pony telkens de voor hoefijzers Wat kan ik hier tegen doen??
Gr. debOrah

hetismij

Re: paard raakt met zijn achter hoefijzers zijn voor ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:12

springschoenen om zijn voorbenen deon voor het geluid, verder kan je er niks aan doen en zolang jij je er niet aan ergert is er niks aan de hand

die van mij had het ook heel erg, het betekend wel een beetje dat het voorbeen langzamer is dan het achterbeen, je kan het tegen je hoefsmid zeggen dan kan die de takken van de voorijzers korter maken, maar dat moet je met hem overleggen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:17

Als je paard in de ijzers "klapt", dient de hoefsmid het achterijzer er verder naar achteren onder te leggen. Een van mijn paarden klapte ook altijd in de ijzers, maar sinds de smid het achterijzer een stuk verder naar achteren heeft gelegd, is het over. Mijn paard stond na deze aanpassing een kleine centimeter met zijn achtervoet over de toon van het achterijzer. Het is een normaal verschijnsel dat iedere hoefsmid voor je op kan lossen.
Succes met je pony!

Groet, Marijke

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:19

Mij is altijd verteld dat dat kwam omdat je paard dan op de voorhand loopt en/of heel ruim loopt van achteren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:25

Lisa melody: dat is ook mogelijk. Maar als je paard ruim loopt van achteren en je dus zijn ijzers iets verlegd, is het probleem opgelost. Je kunt je paard m.i. niet "korter" rijden van achteren, dresuurtechnisch gezien is dat natuurlijk niet wenselijk. Als je paard op de voorhand loopt, moet je hem natuurlijk wel wat meer van achter uit naar voren gaan rijden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:32

Een pony bij ons op de manege had dat ook.. en onder het springen (gewoon toen die rende) knapte zijn voor ijser precies door midden! Die raakte ook met zijn achterijzers zijn voor ijzer.. Dus daar moet je ook voor oppassen! Ik wil je niet bang maken ofzo

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:13

De ijzers naar achteren laten leggen.
Hier op stal staat ook een pony die altijd aantikt, maar die heeft er nu wel een blessure van. Je moet er wel mee oppassen hoor! Springschoenen omdoen scheelt al een heel stuk, maar dan moeten ze wel passen. De schoen moet precies op de grond komen als je paard stil staat.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:27

Ik heb ook dit soort probleem.

Sinds kort staat mijn paardje ook op ijzers en met de draf en galop raakt ze steeds de voorijzers.
Daarbij heeft ze witte hoeven die dus snel brokkelen.

Nu was vorige week het geval dat ze haar ijzer dus aftrapte rechtsvoor.
Hup dus ijzer er terug onder.
Trapt ze zaterdag bij het begin van een proef linksvoor er van onder. Balen dus.

Ga maar eens met de hoefsmid praten want hier schiet ik dus niets mee op.

Lorenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:07

het is ook mogelijk dat jou draf tempo zo hoog is en als jou paard dan op zijn voorhand loopt raken zijn achterbenen zijn voor kijk eens wat er gebeurt als je rustig draaft?

bobbie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:41

Mijn draver had het ook toen ie net onder het zadel was,en nu na 3 maanden is het over.