Wat moet er in een lease contract staan? Denk even mee aub..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Wat moet er in een lease contract staan? Denk even mee aub..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 21:29

Mijn bijrijdster wil graag één van mijn paarden deze winter dichterbij op pension hebben staan. Omdat ik deze winter ga verhuizen en niet veel tijd heb, heb ik Ja gezegd.

Al eerder heeft een hele goede vriendin van mij een paard van mij een jaar thuis gehad en er ook wedstrijdjes mee gereden. Zij betaalde alle onderhoudskosten gewoon zelf en mocht mijn paard gratis gebruiken en beschouwen als zijnde haar eigen.

Vinden jullie het raar dat zij mijn paard volledig op eigen kosten moet onderhouden als ze haar deze winter meeneemt?

Ik wil iedereen graag gelijk behandelen en ik zou eigenlijk liever hebben dat het paard gewoon bij ons op stal bleef deze winter en ze gewoon komt rijden, maar jah...

Er moeten dus afspraken op papier komen. Heeft iemand een voorbeeld van een leasecontract of zelf ideeën? Alles is welkom!!

Ecudes

Re: Wat moet er in een lease contract staan? Denk even mee a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:31

- Dat jij ten alle tijden je paard kan komen ophalen.
- Alles wat je kan verzinnen aan afspraken van betaling (bedrag, datum)
- Wat als het paard ongeschikt wordt om te berijden door een blessure?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:35

Ik heb zelf ooit op dergelijke basis 9 maanden lang een merrie onder mn hoede gehad. Stal betaalden wij, hoefsmid/wormenkuur etc. de eigenaar.

Wij hebben toen ook een contract opgesteld waar het volgende in stond:
-naam paard + eigenaren
-naam huurder
-plaats waar paard kwam te staan
-verdeling van de kosten
-wie er allemaal op zouden rijden (binnen redelijkheid, bij ons stond er geloof ik iets dat wij de berijders zouden zijn en dat we tijdens vakanties een goede vervanging zouden zoeken)
-eventueel iets over lessen/wedstrijden oid

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 17:03

Verder geen leasers met tips ofzo..?

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:49

Wil maar even zeggen dat zoals jij het omschrijft het eerder gaat om verhuring dan om leasing. Bij leasing heeft je bijrijder op het einde van het contract immers de mogelijkheid om je paard te kopen. Die prijs moet dan ook best contractueel worden vastgesteld.
Stel dan nog dat het gaat om een huurcontract dan zoveel mogelijk vastleggen en zeker niet vergeten een regeling op te nemen ivm schade toegbracht aan het paard(materiaal als dat ook meegaat)door fout van je bijrijdster.
Als eigenaar behoud jij wel het risico indien er iets gebeurt met je paard door overmacht.
Zoals gezegd zou ik ook vermelden dat je ten alle tijde je paard terug kan opeisen zonder motief te moeten geven. Voor het overige, duidelijk de prijs, de duur van de overeenkomst bepalen.
Kan zijn dat er nog dingen bij moeten maar daar kan ik zo niet opkomen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:54

Bedankt, je hebt gelijk; het is meer huur dan lease, want het paard wordt niet verkocht. Ze hoeft verder geen huur te betalen dus huur is het dan ook weer niet, maar ik moet wel het één en ander wel goed vastleggen. Mochten jullie nog meer bedenken: GRAAG! Ik heb er echt veel aan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:44

- Iets met dat jij niet aansprakelijk ben in geval van schade aan ruiter of andere objecten door je paard?
- Verdeling van de eventuele kosten
- Dingen die wel en niet mogen : bosritten, gebruik in lessen etc.
- Afspraken over als het beest ziek wordt bijvoorbeeld of een blessure oploopt (wanneer wordt een veearts gebeld, wanneer niet, voor wie zijn de kosten, wordt jij op de hoogte gesteld etc.)

Heb er geen ervaring mee, zit maar wat te brainstormen, misschien heb je er wat aan! (of niet.. )

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:00

Ik heb een staldeler voor mijn paard. We delen de maandelijkse stalkosten en ook het aantal rij-dagen. In mijn contract staat een verdeling van kosten, o.a. eten, hoefsmid e.d. Wie er wanneer verantwoordelijk is. Dat ze geen andere mensen erop mag laten rijden. Onderhoud en verantwoording van materiaal. Ook een opzegtermijn.

Verder geef je aan dat je het paard liever bij jou op stal houdt, gewoon doen!!! Het is en blijft jou paard, dus jij stelt de regels. En dat je het bij een ander wel hebt toegezegt, is niet jouw probleem.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:31

Allemaal goeie tips waar ik wat aan heb! Bedankt! Wie er nog meer weet, mag natuurlijk ook mee brainstormen in dit topic; misschien hebben andere mensen met bijrijders er ook wat aan!

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:31

-Als ze onverwachts voor een langere periode niet voor het paard kan zorgen (ziekte o.i.d), wie is er dan verantwoordelijk voor het paard, of wie zorgt voor een vervang(st)er? Misschien kun je dat van te vore met haar afspreken, zodat je niet als het plotseling gebeurt nog iemand moet zoeken, maar al iemand hebt, die haar wanneer dan ook wil helpen.
-Als er iets gebeurt met duurdere spullen van jou (bijvoorbeeld zadel, trailer, etc.) wie zorgt er dan voor vervanging/reparatie?
-Mag ze jou paard meenemen op vakantie?
-Als jij een keer zin hebt om te gaan rijden, of bijvoorbeeld weer 1 keer p.w wil gaan rijden, mag je dat dan ten aller tijden doen?

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en verder ben ik het met Phynix eens, het is jóu paard, dus jíj bepaalt waar hij staat. Jou bijrijdster krijgt nu natuurlijk wel meer verantwoordelijkheid, maar jij bent toch de eigenaar!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 13:22

Jullie hebben gelijk hoor, wat dat 'bepalen waar mijn paard staat' betreft, maar ik begrijp heel goed dat mijn bijrijder het niet op kan brengen om naast haar studie nog 20 km heen en weer te moeten rijden naar onze stal èn dan ook nog eens naar de binnenbak te moeten... Bovendien ben ik blij met mijn bijrijdster en vertrouw ik haar. Zelf doe ik niks met het paard (friezen zijn niet mijn 'ding'...), maar ze is van mijn vriend, die haar al van veulen af heeft en ervan geniet dat ze in de sport loopt, maar er verder zelf ook niet echt wat mee doet. Ik heb veel aan jullie tips trouwens!