wat is nou echt een warme deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

wat is nou echt een warme deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 16:55

Ik ben op zoek naar een warme winterdeken. Ik heb een IR winterdeken en een Rambo Rhino staldeken van 370 grams.

De meeste dekens die ik tegen kom zijn 330 of 360 grams. Ik vindt deze vaak niet super warm aanvoelen.

En hoe zit het met die gladde binnenkant? De rhino heeft zo'n gladde binnenkant om schuren tegen te gaan. Ik heb het idee dat zo'n voering minder warm is de ouderwetse zeg maar.

Ik zit nu te denken aan de Anky deken, de Bucas Celtic met halve hals of de Rhino Wug.

alle tips zijn welkom

_Nann_

Re: wat is nou echt een warme deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 17:34

niet aan een hals beginnen... je manen verstikken , en je houd nix meer over....

ik denk dat je deken die je hebt opzicht wel goed is hoor... canvas dekens zijn ook altijd goed...

zelf heb ik swinters bij gipsy een 350 grams onderdek, met een 200 gr eroverheen...

orisse krijgt een 400 grams op... en als het echt koud word een wollen dek eronder..

oww en trouwens die anky staldeken is best wel warm gloof ik.. wel n fijne deken hooor...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:05

wat voor maat zoek je? Ik heb een ontzettende warme deken liggen die 2 maandjes oud is. 440 grams en water en vuil afstotend.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:37

Voel jij jezelf minder warm met een jas aan met gladde voering dan met fleece? Zo moet je dat vergelijken. Een gladde voering voelt even minder warm aan, maar uiteindelik bepaald de voering hoe warm hij wordt.
Twee dekens over elkaar heen maakt het vaak warmer dan een hele dikke deken.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:42

Ik heb een Wheaterbeeta, volgens mij is die 500 gr. Het is een deken voor ook buiten, ik ben er super tevreden over. Het kost wel even wat, maar dan heb je ook wel wat hoor... ik zal wel even foto plaatsen..

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:12

Bucas smartex all-in-1 of idd als het om een staldeken gaat, een celtic heavy weight. Beide dekens zijn 490 gram. Het nadeel van de staldekens van bucas en rhino is dat er volgens mij geen staartflap aan zit

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 10:01

De Bucas all-in-1 heb ik voor mijn pony en vindt ik behoorlijk tegenvallen.

Afgelopen winter moest er een deken onder omdat hij het te koud had.

En dekens over elkaar dat doe ik ook. Hij krijgt een onderdeken en de Rhino op.

Ik moet er gewoon nog eentje bij en die moet gewoon goed warm zijn.

Mijn paard maakt gewoon heel snel haar en is nu ook al zijn wintervacht aan het maken ondanks het feit dat hij een dekentje op heeft.

Ik zit nu te denken aan de HH Highliner van 550 gram of de Wheaterbeeta met buikflap. Ik wil hem namelijk het liefst maar 1x scheren.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:04

je kunt beter 2 of 3 dunnere dekens opleggen dan 1 hele dikke. meerdere dekens isoleren veel beter.

eef had ik geschoren en stond onder 3 dekens, 1 van 300 gram (galopshop.nl) 1 van 400 (van imperial riding) en een ongevoerde die waterdicht was (rambo)
omdat ze overdag buiten stond kreeg ze dan een gevoerd halsstuk op met gladde voering (galopshop.nl)
heb haar maar 1 keer hoeven scheren, stond super glad erbij

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:20

DinkeyGirl schreef:
Bucas smartex all-in-1 of idd als het om een staldeken gaat, een celtic heavy weight. Beide dekens zijn 490 gram. Het nadeel van de staldekens van bucas en rhino is dat er volgens mij geen staartflap aan zit

Ideaal die smartex-all-in one ik was er juist heeel tevreden over echt super warm!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:49

LiSSy schreef:
je kunt beter 2 of 3 dunnere dekens opleggen dan 1 hele dikke. meerdere dekens isoleren veel beter.

eef had ik geschoren en stond onder 3 dekens, 1 van 300 gram (galopshop.nl) 1 van 400 (van imperial riding) en een ongevoerde die waterdicht was (rambo)
omdat ze overdag buiten stond kreeg ze dan een gevoerd halsstuk op met gladde voering (galopshop.nl)

Zo!
Stond ze savonds in een binnenstal? Kreeg ze het echt niet TE warm?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:45

zoww 700grams :|:| in totaal... dat vind ik wel ergg overdreven.....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:00

Skitter schreef:
LiSSy schreef:

Zo!
Stond ze savonds in een binnenstal? Kreeg ze het echt niet TE warm?

nope, voelde netjes elke dag of ze er niet onder zweette... in de binnenstal stond de deur wel altijd open (geen tocht, maar warm was het er niet)
op deze manier bleef ze iig wel superglad

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:01

OrissE_GipsY schreef:
zoww 700grams :|:| in totaal... dat vind ik wel ergg overdreven.....

ligt er gewoon helemaal aan wat je paard nodig heeft en daar moet je je dekens op afstemmen...
ik ken paarden die superglad blijven onde 300 gram, maar ken ook koukleumen die meer dan 1000 gram op hebben

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 15:04

Mijn paard staat dan wel in een buitenbox maar ook onder een onderdeken van 300 gram en 2 winterdekens van 370 gram.

is dus ook iets van 1000 gram. ga niet scheren om hem vervolgens niet warm in te pakken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:06

simongek schreef:
ga niet scheren om hem vervolgens niet warm in te pakken.

mijn idee... anders kun je zo weer en ik vind het nou niet het meest prettige werkje om te doen

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:07

Ik doe altijd gewoon dekens overelkaar.

Vorig jaar winter had ik een 200 grams waterdichte deken met daar onder een niet waterdichte deken van 400 gram. Zo kun je het ook wat op en af bouwen, zonder steeds nieuwe te kopen.