Help moeilijke beslissing! (verzorg en bijrijdpaard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Help moeilijke beslissing! (verzorg en bijrijdpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 13:38

Waar zal ik eens beginnen.. Nou ik heb 2 verzorgpony's. Een welsh en een fjord.
Nu heb ik gister een telefoontje gekregen van iemand die vroeg of ik haar paard wilde bijrijden (ik had een advertentie geplaatst waarin ik op zoek was naar een verzorgpaard).
Morgen ga ik een keer op haar paard rijden om te zien of het klikt, en als het klikt ga ik dat paard 1 á 2 keer in de week rijden.
Nu het probleem, 3 paarden rijden word mij toch een beetje te veel, ik heb nog een vriend waar ik veel tijd mee doorbreng en school natuurlijk.
Nu zit ik al een hele tijd te twijfelen of ik weg zal gaan bij die welsh pony, maar ik ben toch wel gehecht aan hem.
Nu heb ik iets bedacht wat misschien mijn keuze wat makkelijker maakt. Ik maak lijstjes met redenen waarom ik op de welsh pony blijf rijden en redenen waarom niet.

Redenen waarom ik blijf:
-ik kan er erg veel mee, zoals dressuur, springen, recreatierijden en soms even naar buiten
-ik ben gehecht aan hem
-hij is pittig, en daar houd ik wel van
-ik hoef maar tien minuutjes te fietsen als ik naar hem toe wil (handig als het straks winter is)
-ik wil dat hij goed verzorgt word

Redenen waarom ik weg wil:
-de eigenaar geeft amper wat om het beestje, hij mest zijn stal nooit uit (wat hij voorheen nog wel eens deed) en zijn hoeven worden tegenwoordig niet meer bekapt Dus al het werk betreft zijn verzorging komt op mij neer. Ik kan nu dus ook gaan zeuren wanneer de hoefsmid voor hem komt, hij loopt nu echt op mega lange zwemvliezen die beginnen te scheuren (Terwijl de friezen van de eigenaar keurig bekapt en op ijzers staan)
-ik word te groot voor de pony
-de pony is hengst, dat rijd niet erg fijn als de friezen altijd naast de bak staan.. (gehinnik en gedribbel over en weer)
-de pony moet eigenlijk elke dag beweging krijgen en dat moet ik hem dus geven, doordat hij 24/7 binnen staat (drie van de schapen moesten zonodig op zijn weiland terwijl de rest van de schapen wel gewoon binnenstaan? en dan weer niet en dan weer wel?)
- ik wil graag iets bereiken met een pony, ik heb hem in de tijd dat ik hem rijd heel veel geleerd, dat zou ik graag willen laten zien op wedstrijden, maar hij is hengst en ik kan hem niet uitbrengen doordat ik geen l2 ben, en de eigenaar wil hem niet laten castreren.
- ik kan niet erg met de eigenaar overweg omdat ik eigenlijk een beetje boos op hem ben. Ik mocht een fries paard van hem rijden, dus ik heb de conditie van dat paard opgekrikt, haar keuringsklaar gemaakt, en ze kan nu een fatsoenlijk b-proefje lopen. Kom ik terug van vakantie, zit er opeens een ander op, die haar nu opeens verzorgt?
- die meid die nu die fries verzorgt heeft allemaal spullen van me gebruikt, dus nu heb ik alles thuis liggen. En de eigenaar heeft halsters van me kwijtgemaakt, dus ik vertrouw het daar niet om m'n spul te laten liggen, dat geeft me geen goed gevoel.

Nou ja meer kan ik even niet bedenken. Je ziet wel dat ik toch best negatief ben.. Maar ja, om al die redenen kan ik heen kijken en dan toch lekker op die welsh blijven rijden voor de lol. Maar toch, ik zie meer in dat nieuwe bijrijdpaard. Want die is wat groter, rijd al wedstrijden met de eigenaresse. Dus maybe one day.. ikke ook Daar heb ik nog geen idee van want het moet eerst maar klikken met het paard. Maar die mevrouw leek me hartstikke aardig. En nog een voordeel, het paard staat in de woonplaats van m'n vriend

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want ik vind het toch wel moeilijk om bij die welsh weg te gaan. Ik heb er zo'n anderhalf jaar gereden. En ik heb hem van crossend mormel die de bak alleen maar door kon crossen en geen rem had, tot een soepele pony gereden die nu een mooie proef kan neerzetten op b/l niveau.

Ow ja sorry voor het lange verhaal..

love_winsor

Re: Help moeilijke beslissing! (verzorg en bijrijdpaard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:49

haaii,
ik denk dat ik als ik jou was voor dat paard zou kiezen je wil graag zelf iets bereiken en leren. en als je al iets te groot bent voor die welsh moet je eigenlijk tog binnekort stoppen nu heb je een mooi aanbod gekregen van wat je wil. dus ik denk dat je die kans moet wagen!!
veel succes ermee!!
groetjes ilonka.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:53

hmm kan je niet gewoon het bijrijdpaard doen en gewoon het welshje ook blijven doen maar dan ipv rijden ook wat vaker longeren enzo zodat het niet zoveel tijd kost? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om weg te gaan omdat je er natuurlijk al het een en ander mee bereikt hebt, maar ik zou gewoon het hengstje blijven rijden en verzorgen maar miss even op een laag pitje. Als het niks word met je bijrijdpaard dan ben je niet alles kwijt. En hoe zit het met de fjord eigenlijk

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 13:58

BrittKitt schreef:
hmm kan je niet gewoon het bijrijdpaard doen en gewoon het welshje ook blijven doen maar dan ipv rijden ook wat vaker longeren enzo zodat het niet zoveel tijd kost? Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om weg te gaan omdat je er natuurlijk al het een en ander mee bereikt hebt, maar ik zou gewoon het hengstje blijven rijden en verzorgen maar miss even op een laag pitje. Als het niks word met je bijrijdpaard dan ben je niet alles kwijt. En hoe zit het met de fjord eigenlijk

Jaa inderdaad dat lijkt me ook wel een goed idee maar ik krijg altijd zo'n schuldgevoel als ik lang niet geweest ben :p Maar het is een goede optie natuurlijk.
Die fjord, daar ga ik niet bij weg. Met hem rijd ik lekker ontspannen buitenritjes, puur plezier En dat doe ik dan 1 á 2 keer in de week.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:02

Ik denk dat je eerst even moet afwachten hoe het met dat bijrijdpaard gaat. Aangezien je nog niet weet hoe het nieuwe paard rijdt, en wat je precies allemaal niet/wel mag doen. Misschien valt dat wel tegen? Dus ik zou zeggen wacht even af, voordat je nu al een beslissing neemt.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 14:09

apk schreef:
Ik denk dat je eerst even moet afwachten hoe het met dat bijrijdpaard gaat. Aangezien je nog niet weet hoe het nieuwe paard rijdt, en wat je precies allemaal niet/wel mag doen. Misschien valt dat wel tegen? Dus ik zou zeggen wacht even af, voordat je nu al een beslissing neemt.

Ja dat doe ik ook zeker wel, ik ga niet vandaag al zeggen dat ik wegga ofzo. Maar ik zie nu de situatie even zoals het is wanneer ik dat andere paard bijrijd snap je

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:15

ik zou het ook even aankijken. Heeft die eigenaresse ook gezegd dat je er straks wedstrijden mee mag gaan rijden? Dat zij er wedstrijden mee rijdt wil nl nog niet zeggen dat jij dat ook mag van haar. Ik denk dat je met 1-2 keer in de week ook niet echt veel verder komt eigenlijk. Ik weet niet hoe oud je bent maar misschien kun je met de Welsh nog wat verder lessen. Hoe zit het met die andere Fries? Kun je daar niet mee rijden? Of misschien kun je de Fjord wat vaker gaan rijden, ermee gaan lessen en die klaarstomen voor concours?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 14:24

Urielle schreef:
ik zou het ook even aankijken. Heeft die eigenaresse ook gezegd dat je er straks wedstrijden mee mag gaan rijden? Dat zij er wedstrijden mee rijdt wil nl nog niet zeggen dat jij dat ook mag van haar. Ik denk dat je met 1-2 keer in de week ook niet echt veel verder komt eigenlijk. Ik weet niet hoe oud je bent maar misschien kun je met de Welsh nog wat verder lessen. Hoe zit het met die andere Fries? Kun je daar niet mee rijden? Of misschien kun je de Fjord wat vaker gaan rijden, ermee gaan lessen en die klaarstomen voor concours?

Nee over zulke dingen heb ik nog niet met de eigenaresse gesproken, maar morgen hoor ik meer
Ik ben 16 jaar, en ik heb trouwens geen les, heb ik geen geld voor. En zoals ik al zei, ik ben te groot aan het worden voor die welsh. En die fries word nu door een ander verzorgd dus daar kan ik ook niks mee.
En de fjord word al wat ouder ennum heeft niet echt talent om het maar simpel te zeggen.