Weten jullie wat het kost om een eigen manege en/of pensionstal te gaan beginnen? Welke papieren hiervoor nodig zijn? (behalve bouwvergunningen) En hebben jullie nog adviezen wat wel of niet aan te raden is.
beetje informatie wat ik zou willen hebben: tussen de 20 en de 60 stallen (ligt een beetje aan de kosten) verder eigenlijk alle faciliteiten die nodig zijn op een stal zoals bv. afspuitplaats binnenbak buitenbak met verlichting mesthoop hooi en stro opslagplaats zadelkamers spullen om te vegen en uitmesten etc kantine weidegang paddock (ligt eraan hoeveel paarden anders meerdere paddock's)
ik zal wel wat vergeten zijn maar om even een richting aan te geven wat ik verwacht van de manege en/of pensionstal
als je hier ervaring mee hebt of er iets meer van weet mag je ook via pb reageren.
Het mooiste lijkt mij het om het langzaamaan op te bouwen.
Dus als je de mogelijkheid hebt om een mooie boerderij met land te kopen , die je van je huidige inkomen kunt betalen.
Dan kun je beginnen met zelf wat paarden (ponies) aankopen , een bakje aanleggen , wat lesjes geven aan mensen in de buurt , als dat goed loopt dan steeds iets verder uitbreiden...totdat je op een gegeven moment diverse pensionklanten en lessers hebt en een mooi uitgegegroeide accommodatie.
In 1 keer een kant en klare stal kopen en daar je inkomen van willen maken , kost een vermogen. Bovendien MOET het dan meteen flink geld opleveren anders kun je het hele spul niet afbetalen en ga je faiiliet , sta je op straat.
Daarom is klein beginnen het meest aantrekkelijk vind ik , zodat je in het begin nog niet afhankelijk bent van de inkomsten uit het paarden-bedrijf. Kun je langzaamaan de accomodatie uitbouwen terwijl je als je het goed doet , ook je goede naam opbouwt. Als je een plekje vindt waar alleen een leuk boerderijtje op staat (dus vrij goedkoop vergeleken met een heel paarden-complex) , maar wel een flink stuk land , dan kun je het hele spul dat zich steeds verder ontwikkeld , helemaal naar eigen inzicht inrichten en aan (laten) leggen, Super toch !
Dan begin je met een redelijk goedkoop boerderijtje wat je van je huidige loon kunt betalen , en als het eenmaal zo gegroeid is en zo stabiel is dat je ervan rond kunt komen , zeg je je huidige baan op.
Van wat je met de paarden verdient kun je steeds een stukje uitbreiden waardoor er weer meer verdiensten binnenkomen , je weer wat uit kunt breiden...en je hoeft dan voor die steeds professionelere accomodatie geen extra lening af te sluiten maar betaald nog steeds de hypotheek van dat simpele boerderijtje , terwijl het hele spul steeds meer waard wordt.
Duurt wat langer , maar je ziet het zelf echt groeien zoals jij het wilt , waardoor het echt JOUW bedrijf wordt , en het is het minste risico qua failliet gaan , is wel zo lekker voor je nachtrust
Ik ben het helemaal eens met pmarena, in een keer een 5 sterren manege bouwen lijkt me echt rechtstreeks naar faillisement leiden... Gewoon klein beginnen, en vooral geduld hebben.
Ik heb sinds 2 jaar mijn eigen pensionstalletje en zou ook als ik jou was klein beginnen. Heb zelf 9 stallen en zit eigenlijk altijd vol, heb op dit moment zelfs een wachtlijst! Hier in de buurt is er veel vraag naar pensionstalling, maar heb toch gezien dat de mensen die direct groot beginnen, het helemaal niet goed doen, zakelijk gezien. Ik maak nog geen winst, dat kan ook niet na 2 jaar, maar het kan nog steeds uit, moet natuurlijk eerst de investeringen eruit hebben. Maar die zijn niet zo groot, omdat ik klein begonnen ben. En de mensen die groot begonnen zijn én niet goed lopen, kunnen financieel niet uit en lopen grote kans met een paar jaar failliet te gaan. Veel succes!