Vrijheidsdressuur, dressuur en showrijden samen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Vrijheidsdressuur, dressuur en showrijden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 19:37

Hejhej!!

Ik krijg binnenkort een 2 en een half jarig sport paard..
Dressuur en wil daar dan ook echt dressuur mee gaan rijden, liefst op Z of hoger, maar dat zal ik dan nog wel zien of het ooit lukt...

Maar kan dressuur (de sport) vrijheidsdressuur en showrijden samen?

En met een 2 1/2 jarig dier kan je al met vrijheidsdressuur beginnen?

Ik wil dan uiteindelijk over een aantal jaar, als ik echt dressuur gereden heb, shows gaan rijden, dus met piaffe passage, wissels in serie, pirouettes enz... (dus pas over een jaar of 7?)
Maar het lijkt mee ook leuk om spaanse pas, steigeren, enz... Te kunnen laten zien, maar wordt het dan niet veel voor het dier?

Dus ja.. Dat was mijn vraag dus eigenlijk

Gr. QuirA

WoestJarig

Re: Vrijheidsdressuur, dressuur en showrijden samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:47

Natuurlijk kan dat samen!!
maar je moet er wel voor zorgen dat je paard gedisiplineerd is!!
en U ziet als leider, want vele zeggen; steigeren kan je beter niet doen enzo
maar ik vind dat het kan , als je weet dat je paard er klaar voor is, en er genoeg voor gedisiplineerd is!

TEN VROEGSTE!!!! mag je beginnen met 2.5 jaar!
maar ze willen natuurlijk liever dat je er later mee begint!

van HOGE dressuur zelf ken ik niets dus ....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 19:58

hafjesbokker schreef:
Natuurlijk kan dat samen!!
maar je moet er wel voor zorgen dat je paard gedisiplineerd is!!
en U ziet als leider, want vele zeggen; steigeren kan je beter niet doen enzo
maar ik vind dat het kan , als je weet dat je paard er klaar voor is, en er genoeg voor gedisiplineerd is!

TEN VROEGSTE!!!! mag je beginnen met 2.5 jaar!
maar ze willen natuurlijk liever dat je er later mee begint!

van HOGE dressuur zelf ken ik niets dus ....

Hej!

Hij (hengst) is 2 1/2 en begin dan dus ook gewoon met de basis en ga echt NIET verder totdat die het helemaal doet, met 3 rij ik hem in en steigeren leert die ook zeker pas als die een jaar of 7 a 8 is en voor ik zeker weet dat die het niet misbruikt, maar dan ken ik hem alongeveer 5 jaar...

Steigeren is ook het laatste wat ik hem leer, maar het was een makkelijk voorbeeld...
Als die teveel hengst blijkt te zijn, wordt die of ruin of echte vrijheids dresuur kunstje vergeet ik dan... Zoals steigeren dus...

Maar het is dus zeker niet teveel voor een dier?
Oke, dan ga ik dat gewoon langzaam opbouwen...

Gr. QuirA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:13

Met de basis van vrijheidsdressuur kun je altijd beginnen omdat dat gewoon bij de goede opvoeding van je paard hoort: Elk paard moet voetjes kunnen geven, netjes stil blijven staan en niet opdringerig worden tijdens het voeren of krijgen van voedselbeloningen. Ook de kleine kunstjes (apporteren, targetten, hand aanraken, kleuren herkennen enz.) kun je paarden van elke leeftijd leren, gewoon omdat die lichamelijk niet belastend zijn. Train gewoon met mate en let er op dat je paard het steeds leuk blijft vinden!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 10:07

xyzutu2 schreef:
Met de basis van vrijheidsdressuur kun je altijd beginnen omdat dat gewoon bij de goede opvoeding van je paard hoort: Elk paard moet voetjes kunnen geven, netjes stil blijven staan en niet opdringerig worden tijdens het voeren of krijgen van voedselbeloningen. Ook de kleine kunstjes (apporteren, targetten, hand aanraken, kleuren herkennen enz.) kun je paarden van elke leeftijd leren, gewoon omdat die lichamelijk niet belastend zijn. Train gewoon met mate en let er op dat je paard het steeds leuk blijft vinden!

Oke, heel erg bedankt, nu wee tik dat het kan

Gr. QuirA