Toen ik ruim 4 jaar geleden in Almere kwam wonen, viel de keuze aan pensionstallen me erg tegen. (zowel het aantal, als de prijs / kwaliteit verhouding) De laatste paar jaar zijn er in de omgeving wat stallen bijgekomen, maar voornamelijk stallen die eigenlijk alleen per auto bereikbaar zijn. Aangezien Almere steeds maar blijft groeien, denk ik dat er nog best ruimte is voor een pensionstal. Vooral als het niet te ver van de stad af ligt.
(al schijnt de gemeente erg moeilijk te zijn in het afgeven van de benodigde vergunningen, zo heb ik van verschillende kanten gehoord)
De voorzieningen die je verwacht bij een stal, zijn natuurlijk met name afhankelijk voor het bedrag dat je een stalling wil (kan) betalen.
Ik vind ruime, lichte boxen, waar de paarden elkaar kunnen zien heel belangrijk, goede bodem in de bak, en mogelijkheid om je paard het hele jaar door, tenminste een paar uur per dag buiten te kunnen (laten) zetten en het kiezen van je eigen instructie.
Daarnaast kan ik nog een hele lijst maken van dingen die prettig zijn als het aanwezig is / mogelijk is. Naast de "gebruikelijke luxe" voorzieningen zoals een binnenbak, stapmolen e.d. lijkt het me heerlijk om een renbaan bij de stal te hebben, om op een redelijk verantwoorde manier van tijd tot tijd eens even lekker te kunnen uitrazen. (Maar dat is niet bepaald een eerste vereiste
)
Een ander erg belangrijk punt is de veiligheid op stal, en dat heeft eigenlijk vrij weinig met luxe te maken. en daarbij denk ik aan voldoende (vlucht) uitgangen in de stal, een goede, stevige omheining van weide en paddocks, hekken en deuren die goed sluiten en makkelijk open en dicht kunnen, boxdeuren die goed sluiten, deugdelijke bestrating en meer van dat soort logische (maar op veel stallen niet vanzelfsprekende) zaken.
Vind het vreselijk irritant en gevaarlijk als je elke keer als je met paard aan de hand naar buitenloopt, je met 2 handen en je volle gewicht aan de deur moet gaan hangen, omdat die anders niet opengaat. Heb op verschillende stallen gestaan, waar dat heel gebruikelijk was.