Kuilgras of hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Kuilgras of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 18:18

Wat is beter om te voeren: kuilgras of hooi.

Mijn paard staat op hooi, maar de bedrijfsleider van de manege waar ik sta wil dat ik hem op kuilgras zet.

Mijn paard is een fjord van 17 en wordt licht recreatief gereden.
Hij staat op stal.

Chrissetje

Re: Kuilgras of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:38

ik vind hooi beter

mijn pony word zo rond als een tonnetje van dat kuilgras

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:46

Van hooi worden paarden niet dik, maar ze kunnen wel last van hun longen ervan krijgen, die van mij heeft 3 maanden op rust getsaan omdat ie een hooiallergie dus had... En het voordeel van kuil is dat als je alleen recreatief ermee werkt geen brok hoeft bij te voeren

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 19:44

Voor een fjord van 17 jaar zou ik voor kuilgras kiezen MITS een juist gedoseerde hoeveelheid. Kuil is vaak voor fjorden te eiwitrijk, waardoor ze vaak snel risico op bevangenheid lopen. Bekijk dus goed de mogelijkheden. Blijft je Fjord in goede conditie van het hooi, en is dit van goede kwaliteit, zou ik voor hooi kiezen. Wil je wat extra's? Dan kuilgras. Zoals Sammie al zegt, krachtvoer is dan (haast) niet meer nodig.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:41

Hermesdeux schreef:
Voor een fjord van 17 jaar zou ik voor kuilgras kiezen MITS een juist gedoseerde hoeveelheid. Kuil is vaak voor fjorden te eiwitrijk, waardoor ze vaak snel risico op bevangenheid lopen. Bekijk dus goed de mogelijkheden. Blijft je Fjord in goede conditie van het hooi, en is dit van goede kwaliteit, zou ik voor hooi kiezen. Wil je wat extra's? Dan kuilgras. Zoals Sammie al zegt, krachtvoer is dan (haast) niet meer nodig.

potverdorie..ben ik het alweer met je eens he lies

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:57

Voor een Fjord zou ik zeker liever voor hooi gaan. Kuilgras is rijker, je kunt er dus minder van voeren en laat eten nou toch een grote hobby zijn van Fjorden (en vele andere paarden )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:10

Er is goed en slecht kuilgras en goed en slecht hooi. Bij ons op stal wordt van dat spul uit die pakken gevoerd, vaak is dat nattig. Dit niet, het wordt er pas ingestopt als het droog is en zo komt er echt prachtig spul (hoe noem jedat uit zo'n pak) uit.
Van die baaltjes hooi zijn vaak heel stoffig en eerder muf

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 19:17

Bij ons waren die pakken kuilgras juist heel schimmelig en vochtig en rook zuur, nu halen ze het uit Frankrijk en dit ziet er nu beter uit maar voor hoelang.
Ik laat hem lekker op hooi staan want hij krijgt er ook al sportbrok bij, dus vindt ik kuil erbij te eiwitrijk worden.
Bedankt voor jullie reacties.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:18

Mijn pony heeft tot nu toe alleen nog maar hooi gehad, en loopt er goed op, dus verander ook niet

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:41

kuil heb je net zo goed in verschillende kwaliteiten als hooi.
Bij kuil kun je helaas niet zien wat de kwaliteit is tot het pak open is.
Van hooi kun je zien en ruiken wat voor spul het is.

Wij hebben droge kuil van eigen land. Ik weet wat ermee gebeurd is en hoe het in de rol is gegaan, maar het blijft afwachten tot het plastic er weer af gaat wat het is geworden.
In principe voeren we liever hooi, maar de pony's eten beide even graag. Omdat we geen opslagmogelijkheid hebben voor hooi laten we nu ons hooi inpakken, en wordt het dus alsnog (droge) kuil.

Net zo goed als we het hooi afmeten krijgen de pony's van kuil een afgepaste hoeveelheid en blijven ze mooi op gewicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:18

Kuilgras is voor luie. onnadenkende sukkels!! Omdat je kuil minder lang laat liggen en het inpakt, komt het minder nauw hoe het gewonnen wordt. Niet zonder reden duikt kuil steeds meer op, het is goedkoper dan goede kwaliteit hooi.
Kuilgras is geen paardenvoer. Ik ken ondertussen behoorlijk wat paarden die allerlei problemen hebben, die terug te voeren waren op het krijgen van kuilvoer. Ook zgn voordroog is nog steeds geen goed paardenvoer. Paarden kunnen slechter tegen de bijprodukten van het fermentatieproces wat in kul plaatsvindt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 00:07

Ik ben zo'n luie sukkel die paardekuil voert. Dit is minder nat dan koeiekuil. Helaas heb ik geen opslag voor hooi, anders had ik het liefst hooi gevoerd. Mijn paard doet het er prima op. Eerst voerde ik een wat nattere kuil, maar daar kreeg hij echte stalbenen van. Nu met de drogere paardekuil is dat een stuk minder.
Helaas zit er wel eens een baal bij die beschimmeld is, die kan je dan helemaal weg gooien, dag 35 euro!!