shetlander informatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nelii

shetlander informatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 14:22

ik ben eraan aan het denken om een shetlander te kopen... ik zou één van de grootste nemen, want ik ben zelf 1.56m groot... het is niet de bedoeling om er echt op te rijden, maar het zou wel leuk zijn als ik af en toe eens een wandelingetje op hem zou kunnen maken, niet te lang natuurlijk. Kunnen julie mij ook wat informatie geven over wat voer kost, dierenarts,... enz. ik zou op zoek gaan naar een wei, ik ken iemand en misschien kan ik hem daarbij plaatsen, maar dat weet ik nog niet. de prijzen van shetlanders kunnen erg wisselen, maar ik ben aan het denken om er eentje te nemen zonder papieren (is ni nodig) en misschien een jonge zodat ik haar zelf moet beleren.

duz dit zijn de vragen:
* is het erg als ik er af en toe op rijd?
* hoe groot kan een shetlander worden (of miss een shetlander die eigenlijk te groot is om een shetlander te mogen zijn)
* wat zijn de kosten van een shetlander?

alvast bedankt!!

RelarDevi

Re: shetlander informatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:52

Shetlanders zijn heel robuust, dus ze kunnen eigenlijk wel de hele jaar door gewoon op het land blijven staan. (kan al heleboel kosten schelen )

Het maakt niet uit hoe lang je bent maar hoe zwaar je bent. Als je er gewoon op gaat zitten en rijden merk je vanzelf wel of de shetlander je aan kan of niet.

Volgens mij mag een shetlander officieel 1.10 zijn. Maar er zijn ook shetlanders die iets groter zijn.

Shetlanders kunnen goedkoop zijn. Bijv een shetlander hengstje kun je al voor 100 euro kopen (maar vaak moet je hem alsnog castreren en dat kost geld )
Hou ook geld over voor onverwachte dierenartskosten.
En hoeveel je per maand aan je shet besteedt ligt eigenlijk aan je zelf (of je elke week een nieuwe halster ofzo koopt )

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:45

shetlanders gaan tot 1.07 geloof ik hoor!
en ja je kan er wel op rijden mits je niet te zwaar bent! let wel op mer voeren (brokjes/hooi) want ze worden snel hoefbevangen die beesjes!!! succes met je aankoop van je shetje!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:16

Zo lang je niet te zwaar wordt kan je er nog altijd op hoor
En hengstjes zijn zowiezo goedkoper,
heb ook een hengstje en hij is niet gecastreerd,
ik heb er niet zoveel problemen mee, (behalve dat hij veel bijt, omdat hij naast een school staat waar alle kleine kindjes hem komen aaien en waarbij hij wel mag bijten )

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:50

kwa aankoop van een pony ligt het er ook aan of het diertje papieren heeft, die zijn meestal ook wat duurder.
en idd of het een merrie of een hengst of ruin is, en de leeftijd.

een shet mag tot 1.07m worden opgenomen in het stamboek, maarja je hebt ook shetten die groter worden!

als je hem/haar altijd op het land laat is dat natuurlijk goedkoper dan dat ie op stal zou gaan..

als je een jonge neemt ben je de eerte 2/3 jaar alleen maar geld kwijt voor de onderhoud en kun je er eigenlijk niet zo heel veel mee doen.. maarja je kunt hem dan wel helemaal naar je eigen hand zetten

shetten zijn heel sterk dus ze kunnen wel wat hebben, maar als je er echt mee gaat rijden, moet je oppassen dat je hem niet in de weg zit met het bewegen.. dus te lange benen ofzo..

enja je maakt het zo duur als je zelf wilt, ligt eraan of je veel voor het beestje gaat kopen kwa halsters, borstels en dat soort dingen.
ik zou wel een soort van potje maken als ik jou was, als je pony dan eens ziek word en de dierenarts moet erbij komen kun je nog wel eens schrikken van de prijzen!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:38

shetlanders gaan officieel tot 1.07, als ze groter zijn, worden ze niet op genomen in het stamboek, maar dat is voor jou geen probleem, je kan dus een pony uit goede stamboek ouders hebben, die zelf geen papieren heeft, ik heb eens gelezen dat je op een grote maat shetlander (99 tot 1.07 of hoger) tussen de 50, en 55 kg mag wegen, daarna ben je echt te zwaar, bij de maten die kleiner zijn, moet je er steeds 10 kg van af halen, verder staan mijn shets het hele jaar buiten, als er geen gras staat krijgen ze 3 á 4 plakken per pony, per dag, en die van mij krijgen best veel beweging, dus die krijgen voer dat op hun schema is aangepast, verder natuurlijk om de 7 weken ontwormen, de veearts komt bij mij zelden, en tja, die kosten kunnen erg hoog oplopen. en de hoefsmit kwam bij mij eerst een paar keer per jaar, maar omdat ze nu vaak de weg op gaan, staan ze op ijzers en komt hij om de 7 á 8 weken, en dat is 20 alleen bekappen, en 65,- met ijzers rondom.