Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Stom zeg van me...maar volgens mij heb je ook western hoofdstellen met neusriem...niet dat ik ze gezien heb...maar toch...hmm..iemand een idee??? 
Pattypaard schreef:ik heb eens gehoort dat engelse hoofdstellen een neusriem omdat die druk geeft op de neus en daardoor het paard beter zou luisteren. maar ook weer omdat het bit zo beter/stil in de mond bleef liggen
Anouar15 schreef:Links opstijgen komt uit de tijd dat paarden werden gebrukt in het leger en bij ridders, die hadden aan hun linker heup een sabel of zwaard hangen en daarmee kan je niet recht opstijgen.

) MoonChloe schreef:Bij dit vraag heb ik ook nooit bij stilgestaan haha.
Maar er staat een paardje op de stal die wel een neusriem heeft aan de westernhoofdstel. En ik weet eigenlijk niet eens waarom

Of van ridders, enz. dan kom je heel wat te weten! Anouar15 schreef:Je kan dus beter wisseld links en recht optijgen, beter voor de rug en beter voor je zadel.
Maar wel grappig voor de afwisseling
Lusitana schreef:Dan had je de knevel niet in een lusje aan het bakstuk, waar het hoort en zo is de werking maar minimaal.

hafjesbokker schreef:als die op hun paarden konden met al dat ijzer
neusriem heb ik ook gehoord, mond dicht, en bit stabieler (maar aar dacht ik altijd dat het sperriempje goed voor was, persoonlijk rijd mijn paard beter ZONDER sperriem hoe dat komt (geen idee)
)