Waarom geen neusriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_

Waarom geen neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 22:51

Hoi, ik heb een vraagje.
Waarom hoort er geen neusriem aan een westernhoofdstel?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Waarom geen neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:02

Geen idee!! Ik ben zelf pas een paar maanden met de western sport bezig maar bij die vraag heb ik nog nooit stil gestaan!! Stom zeg van me...maar volgens mij heb je ook western hoofdstellen met neusriem...niet dat ik ze gezien heb...maar toch...hmm..iemand een idee???

*kijkt om zich heen*

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:50

Een neusriem is als het ware een hulpmiddel om de mond dicht te houden. Maar geheel overbodig bij een goed gereden paard. Geen idee waarom ze het bij western niet doen. Zou ooit wel een reden gehad hebben, maar bijna niemand weet die reden meer. Net als links opstijgen. Waarom doet iedereen dat?

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:55

Zo'n vraag was er laatst ook al,
Waarschrijnlijk hebben ze het bij western niet (heb ik geloof ik ergens gelezen) omdat cowboy's vroeger zo snel mogelijk een hoofdstel in wouden doen, dus zonder veel gespjes en dingen. (sommige hebben ook geen keelriem)
Maar je kan de vraag ook omdraaien: Waarom hebben engelse hoofdstellen wel een neusriem.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:50

ik heb eens gehoort dat engelse hoofdstellen een neusriem omdat die druk geeft op de neus en daardoor het paard beter zou luisteren. maar ook weer omdat het bit zo beter/stil in de mond bleef liggen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:54

Pattypaard schreef:
ik heb eens gehoort dat engelse hoofdstellen een neusriem omdat die druk geeft op de neus en daardoor het paard beter zou luisteren. maar ook weer omdat het bit zo beter/stil in de mond bleef liggen

MAAR.. als je je paard goed aan de hulpen hebt luistert je paard al goed en heb je stille handen. dat is in ieder geval het uitgangspunt toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:57

De neusriem is uitgevonden voor legerpaarden die moesten springen in vole, galop etc. als ze dan op hun waffel gaan met de mond open, kunnen ze de onderkaak breken. Met de mond dicht is die kans kleiner.
Verder is een neusriem totaal overbodig, dus waarom er aan hangen?
Een keelriem doet ook niks. Want als je hem zo los hebt als hoort, kan het hoofdstel even goed over de oren raken. Als je hem strakker doet, zit het in de weg bij afbuigen. Kun je er dus ook wel aflaten, eigenlijk.

Links opstijgen is uit de tijd waar men links reed op de weg denk ik, en dan is links opstijgen veiliger. Arabieren stijgen aan een kant op en aan de andere kant af.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:08

Links opstijgen komt uit de tijd dat paarden werden gebrukt in het leger en bij ridders, die hadden aan hun linker heup een sabel of zwaard hangen en daarmee kan je niet recht opstijgen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:12

Wat interessant, daar wist ik helemaal niets van!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:13

Je kan dus beter wisseld links en recht optijgen, beter voor de rug en beter voor je zadel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 15:44

Bij dit vraag heb ik ook nooit bij stilgestaan haha.
Maar er staat een paardje op de stal die wel een neusriem heeft aan de westernhoofdstel. En ik weet eigenlijk niet eens waarom

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:06

Anouar15 schreef:
Links opstijgen komt uit de tijd dat paarden werden gebrukt in het leger en bij ridders, die hadden aan hun linker heup een sabel of zwaard hangen en daarmee kan je niet recht opstijgen.

Aha, logish dan.

WoestJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:26

als die op hun paarden konden met al dat ijzer

neusriem heb ik ook gehoord, mond dicht, en bit stabieler (maar aar dacht ik altijd dat het sperriempje goed voor was, persoonlijk rijd mijn paard beter ZONDER sperriem hoe dat komt (geen idee)

je hebt degelijk westren hoofdstellen MET neusriem!! heb er genoeg gezien
en een bossal heeft ook een neusriem (waar ik mee afkom )

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:49

MoonChloe schreef:
Bij dit vraag heb ik ook nooit bij stilgestaan haha.
Maar er staat een paardje op de stal die wel een neusriem heeft aan de westernhoofdstel. En ik weet eigenlijk niet eens waarom

Dat is een losse neusriem, die is om de mond dicht te houden als het paard zijn mond alsmaar open doet.
Dus ze gebruiken soms wel een neusriem.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:54

Bij mijn vzpony heb ik alsware een te klein hoofdstel.. daarom heb ik ook geen neusriem(die past geen eens om de neus.. hijw as bij de vorige pony al iets te klein, maar paste net) Ik weet eigenlijk geen een shoe mijn verzorgpony met rijdt.. omdat ik dat nooit heb gedaan om dat de neusriem dus veel te klein is..

Maar goed... je moet is in de geschiendis boeken van paarden gaan kijken Of van ridders, enz. dan kom je heel wat te weten!

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:08

Een pony die ik ken kauwt heel erg op het bit en hij had eens zijn mond zo wijd opengedaan dat het staafje aan de zijkant (kneveltrens) in z'n mond zat, dus liever mét neusriem!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:00

Dan had je de knevel niet in een lusje aan het bakstuk, waar het hoort en zo is de werking maar minimaal.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:02

Anouar15 schreef:
Je kan dus beter wisseld links en recht optijgen, beter voor de rug en beter voor je zadel.

Tja, dat ben ik ook aan het proberen maar als je al 30 jaar links opstijgt, is rechts opstijgen nog niet zo gemakkelijk!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:11

Ik probeer het ook, maar het is echt heel lastig. Dan loop ik echt te klooien met m'n benen Maar wel grappig voor de afwisseling

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:39

Lusitana schreef:
Dan had je de knevel niet in een lusje aan het bakstuk, waar het hoort en zo is de werking maar minimaal.

Hoe bedoel je
Is bij geen enkel paard die ik zie zo hoor.

Afbeelding

Hier toch ook niet ?

** Komt uit dit topic:
http://pda.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=315042 **

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 08:17

Een kneveltrens wordt vooral gebruikt indien men bruusk en kort moet draaien (bv. in een barrage) en het risico loopt het bit door de mond van het paard te trekken.

de knevel aan de zijkant moet je dan dus ook met een lusje aan het bakstuk vastmaken, dan blijft het bit op een vaste plek in de mond liggen
.
maar tegenwoordig mag je geloof ik het niet vastmaken meer in de sport, daar moeten ze loszitten geloof ik.de fulmertrens mag geloof ik dan wel..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 12:54

Ja, sorry, fulmer moet vast, die heeft ook langere dingen daarvoor. Dat is het verschil tussen fulmer en knevel.
De foto toont een belabberde houding van amazone, maar dat is off topic.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:01

Tja, heb ff de eerste beste foto van een kneveltrens genomen,
dus heb niet op andere dingen gelet...

p.s. Ben ik niet die erop zit hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:03

hafjesbokker schreef:
als die op hun paarden konden met al dat ijzer

neusriem heb ik ook gehoord, mond dicht, en bit stabieler (maar aar dacht ik altijd dat het sperriempje goed voor was, persoonlijk rijd mijn paard beter ZONDER sperriem hoe dat komt (geen idee)

)

Dat is bij mijn paard dus ook zo, op die manier kan hij spelen met het slijm rondom zijn mondhoeken en zijn tong uitsteken, dus enorm frummelen, waardoor hij juist heel ontspannen loopt, maar het is geen gezicht met het gevaar van de tong over het bit gooien. Rij hem idd liever zonder sperriem, maar vanwege de reden hierboven gegeven, rij ik maar weer met.