Tips tegen hardnekkige rotstraal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Tips tegen hardnekkige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 22:50

De titel zegt het eigenlijk al.
Wie heeft er tips voor mij tegen hardnekkige rotstraal.

Mijn paardje komt er maar niet vanaf.
Ondanks dat ik elke dag de hoeven uitkrab en de stal elke dag goed uitgemest en opgestrooit word.
Op 1 of andere manier is hij er erg gevoelig voor.
Hij heeft smalle omhoog groeiende hoeven (stijl dus).
En van al die verschillende sprays brokkelen ze hoeven af en over gaat t niet.
Dan krijgt ie hele kloven van droogte.

groetjes Danielle

samantha5

Re: Tips tegen hardnekkige rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:51

Niek had ook heel erg veel last van rotstraal. Ik heb toen het middel egyptische zalf gekocht. (kost wat, maar dat heb je ook wat) en ik moet zeggen het was binnen 7 dagen helemaal weg. Af en toe heeft hij er nog wel eens last van maar dan gebruik ik het weer een paar dagen en dan is het weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:57

Egyptische zalf wordt inderdaad veel gebruikt, maar als je echr grondig te werk wilt gaan kun je het beste (kost iets wat tijd maar heb je ook wat) het volgende doen:
Zijn hoef met rotstraal goed grondig schoonmaken met een borstel en betadinge schampoo.
Dit vervolgens goed uitspoelen!
En dan eventjes met een handdoekje droogwrijven.
En dan Hoof and zool hardner erop spuiten. Dit spul kun je bij de betere paardenzaken wel krijgen, en anders kun je het via je dierenarst, of paardendrogist verkrijgen kosten: ongeveer 12,50 per busje

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 10:13

Hardstikke bedankt!

@[***]: Ik heb al echt alle verschillende sprays geprobeerd en ook hoefhardner. T helpt niet de hoef word alleen hard en heel droog en brokkelt helemaal af. De rotstraal zit dieper en dan word niet opgelost.
Maar ik ga het schrobben met betadine wel even doen en egyptische zalf.
Hoepelijklukt t!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:15

Je zult het voordat je met allerlei middeltjes aan de gang gaat eerst goed moet laten uitsnijden door je smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:25

BailyKarlos schreef:
Hardstikke bedankt!

@[***]: Ik heb al echt alle verschillende sprays geprobeerd en ook hoefhardner. T helpt niet de hoef word alleen hard en heel droog en brokkelt helemaal af. De rotstraal zit dieper en dan word niet opgelost.
Maar ik ga het schrobben met betadine wel even doen en egyptische zalf.
Hoepelijklukt t!

Het zou goed kunnen dat je er niet zo goed bij kunt, maar misschien werk het voor de ene paard beter als voor het ander?

Verder was ik er vergeten bij te zetten, dat je ook kunt overwegen om zijn voetje in de soda te zetten voor een minuutje of 10 per dag. Gewoon een emmer met lauw water en dan soda erin voetje in de emmer (als je paard dit niet al te eng vindt) en laten weken (terwijl hij een pluk hooi eet ofzo..) De soda trekt ook erg veel vuiligheid eruit.

En inderdaad Margreet heeft helemaal gelijk met het uitsnijden. (maar daar was ik eigenlijk al wel vanuit gegaan dat dat wel gebeurd was)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:27

Da uitsnijden moet je ook echt regelmatig laten doen, Nescio had er ook last van en de smid kwam iedere 8 weken en dat was gewoon teveel tijd er tussen. Ik heb 'm een poos tussen het beslaan door, dus na 4 weken steeds de slechte plekken er laten uit snijden, goed open houden, die groeve mooi breed zodat je er goed bij kunt en het kan drogen en toen was het eigenlijk zo over en uitgegroeid.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:50

goed uit laten snijden tot bloedens toe ...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:22

Verdunde formaline met een spuitje in de straal spuiten.
Formaline is sterk water, dit kun je krijgen bij je DA of een landbouw winkel. Doe dit in een grote spuit die je bij je DA vraagt, en duw het tuutje in de straal.
Kijk goed uit dat het niet terug sprietst in je ogen!
Spuit dit ongeveer 3 a 4 keer in de week of een dag og 5 achter elkaar en dan een dag of 5 niet. Als je het elke dag blijft doen, kan idd de buitenkant van de staraal te hard worden terwijl de binnenkant nog zacht is.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit niet werkt!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:39

Tot bloedens toe uitsnijden is nergens voor nodig en bovendien wreed.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:47

rotstraal bloed nou eenmaal snel, daar kan een smid niks aan doen en bij het paard doet dat geen pijn. Beetje te vergelijken met je eigen tandvlees dat gaat bloeden als het ontstoken is...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:51

Alle slechte plekken wegsnijden en de groeve mooi breed maken zodat het goed kan drogen is zat en dat bloed niet.
Alles wat je weghaalt moet ook weer aangroeien tenslotte.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:53

geloof me, bij echte rotstraal bloed dat wel!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:55

Die van mij had het ook.
Al paar keer de hoefsmid weg laten snijden ook dat hielp niet.Tandpasta ,blauwsel .ook niet betadine ook niet en ga zo maar door.Toevallig moest de dierenarts komen en gelijk naar laten kijken die hebben het echt helemaal weg gehaald.En toen met een gaasje en egyptische zalf erop gedaan.En een beetje flossen tussen de spleet en het gaasje erin laten zitten kan je eruit halen daar niet van...Maar binnen een week was het weg.En nu heb die het nog steeds niet gehad 1 x in de 3 weken doe je het nog een keertje .Dus dat hielp bij mij paard.Dus hoop dat je hier wat aan heb..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:28

Nee hoor het hoeft echt niet te bloeden. Bovendien loop je dan nog de kans op een infectie. Elke dag schoonmaken en dan betadine erin druppelen. Dat dood de bacterie. Zorg dat de straal een beetje open blijft staan zodat er zuurstof bijkan. De bacterrie heeft namelijk een hekel aan zuurtstof. Egyptische zalf kan ook. Werkt ook goed. Mijn pony had het heel erg je kon zo 3 cm je vinger in de straal steken. Na 2 weken betadine afgewisseld met egyptische zalf was het weg. Het heeft alleen nog 3 maanden geduurd voordat de straal weer genezen was.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 23:28

Heel erg bedankt voor de tips daar heb ik echt wat aan!
Soda heb ik hier thuis nog en ik heb het ook al schoon gemaakt met betadine.
Ik ben naar de paardenwinkel gegaan voor egyptische zalf, maar heb me nu ntoch weer een spray met een rietje laten aansmeren.
Ze zei dat dat beter was. Nou flink aan de slag dus.

Wat dat bloeden betreft: dat klinkt best wreed en ik zit al helemaal niet op nare infecties te wachten, maar de 15e komt de DA om me zwangere merrie te scannen dus dan kijkt ie ook maar ff naar me ruin.

En mischien hebben jullie me andere topic ook al gelezen dat ik een andere smid zoek, want over deze ben ik niet tevreden.

Tja, als je al zolang tegen rotstraal aan het vechten bent, dan weet je het niet meer! maar zeker bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:39

hal een flesje echinaforce bij de apotheek,

2x per dag 20 druppels op een stukje brood geven,gedurende 2 weken ,dan ermee stoppen.
is heel goed voor het afweer systeem en helpt heel goed bij paarden met slechte hoeven en hoefproblemen.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:38

Mijn shet heeft ook wel is rotstraal en wat ik dan doe is : Elke dag de hoeven GOED uitkrabben, en elke dag hoefteer erop, er zaten ook gaatjes in de straal en daar in deed ik een watje met hoefteer,, Elke keer dat ze rotstraal had is het daarmee opgelost dus voor mij werkt dat perfekt,,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:51

Als er iets slecht is voor rotstraal dan is het wel teer. Je sluit nl de boel luchtdicht af met teer en bij rotstraal moet juist lucht bij kunnen komen voor het genezingsproces.

Ga niet zelf lopen klojoëen met allerlei middeltje, maar werk volgens een systeen door je DA/smid opgezet.

Verder een gezond stalklimaat en voldoende beweging buiten in een paddock of wei.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 14:55

Die van mij had het ook, de smid sneed het dan uit (het bloedde dan wel), vervolgens elke dag in de soda, daarna hipposol (van de smid gekregen) of egyptische zalf (werkt goed!) erop. Het is nu helemaal verdwenen. succes!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 15:51

Ik ben ook al een jaar of 8 aan proberen om van de rotstraal af te komen.
Heb ook al heel wat middeltjes gehad die bij een ander wel werkten maar bij mijn pony weer niet.
Op dit moment heb ik het eindelijk aardig weg weten te krijgen.

Mijn strategie;
* De hoefsmid komt iedere 4 weken, de ene keer bekappen en de andere keer werkt hij alleen de stralen bij.
* Iedere dag hoeven leeghalen en uitschrobben met water en jodium.
* Daarna de stralen behandelen met ofwel extra sterke jodium (5% geloof ik, te krijgen bij de dierenarts) ofwel Trush Remedy.
Het voordeel voor jou van Trush Remedy is dat het de hoef niet uitdroogt of hard maakt, doet jodium weer wel.
* Niet alleen de stal maar ook de wei poepvrij houden zodat hij geen mest in zijn hoeven krijgt.

Succes, hoop dat je er snel weer vanaf bent!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:28

Mijn jaarling heeft het nu al bijna een half jaar.

Alles geprobeerd wat de dierenarts kon bedenken en alles geprobeerd wat de hoefsmid kon bedenken.

Voor de stal hebben we een bepaald soort zand gestort, sinds dat zand er licht is het bijna over. Ik weet natuurlijk niet of het echt van het zand komt maar eht is wel heel toevallig anders.