Verhuizen! Paard bij huis!:D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Verhuizen! Paard bij huis!:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 16:25

Hallo!

Wij gaan binnenkort waarschijnlijk verhuizen naar een huis waar Flash ook kan staan. De mensen die er nu wonen houden geen paarden, maar hielden ze vroeger. Bij het huis zit:

1 stal (prachtig mooi ) de andere 2 zijn omgebouwd tot iets anders, jammer, maar mijn moeder vind dat weer leuk .

Een grote wei

Een kleinere wei die werd gebruikt als bak

en nog een piepklein weitje achter de ene, wélwerkende stal.

Ik heb natuurlijk al woeste plannen met wat ik allemaal ga bouwen wat en waar, maar de portemonnee moet ook meewerken

Ik wil in ieder geval een schuilstal in de grote wei maken, dan hoeft het paard alleen 's winters naar binnen. (of met noodweer) Ik wil nog een stukje laten betegelen, wat zou kunnen funtioneren als poetsplaats. En nog elektrische waterbakjes zo hier en daar plaatsen.
Dit is allemaal wel te doen, maar dan:

Er moet dus een bak komen in de kleinere wei. Hoeveel gaat dit kosten en waar hangt dit vanaf?

Eigenlijk wil ik nog 1 of 2 stallen laten bouwen. (misschien koop ik een jaarling, of een 2-jaarling om zelf op te leiden) Hoeveel kost het om stallen te laten bouwen? en waar hangt dat van af? Ik hoef bijv. geen overbodige luxe, maar ook niet iets wat met een zuchtje wind om ligt bij wijze van.

Een paddock? Doen, niet doen? Want ze kunnen natuurlijk niet altijd op de wei. Kosten?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reactie

EnelyaT

Re: Verhuizen! Paard bij huis!:D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:39

Van die stallen heb ik geen idee..
Maar zou je van dat kleine weitje dan niet beter meteen een goeie 20-40 bak van kunnen maken? Met goede omheining? Dan heb je ook gelijk een 'paddock' ..
Maar wel heel gaaf! Veel plezier alvast!

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:39

Zooo, jij hebt wilde plannen!!!! Echt leuk voor je!!!! Ik heb helaas niet zo veel verstand van wat dat allemaal gaat kosten, maar ik zou toch zeker wel een schuilstal plaatsen als je ze zo veel mogelijk op de wei wilt laten staan.
Als je een bakt gaat bouwen en je doet er zeg maar zo'n bakrand omheen (dus niet zo'n open bak waar geen bakrand is, ik heb nogal moeite met dingen gewoon uitleggen ), dan zou ik geen paddock bpuwen, dan kun je (iig als je zand in de bak hebt liggen) je paardje prima in de bak losgooien!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:15

Hoi! Ik hen thuis een stal staan die in tweedehands hen gekocht, maar wel nog goed is. Deze staat in de paddock die ook dienst doet als longeerbak. Om te rijden is hij net iets te klein maar ik wil wel uitbreiden. Daar achter ligt de wei, waar de paarden overdag op mogen. Ik heb de stal 24 uur per dag open staan en dat is heerlijk voor ze. Ik heb bij mijn tinker nog een shetje gekocht en zijn stal hebben vrienden tegen de grote stal opgebouwd van planken en een golfplaten dak. Dat is zat voor hem, ze staan toch altijd samen bij de tinker in de stal. Ik zou zeker een paddock of bak maken want het is perfect als de paarden dag en nacht in en uit kunnen lopen. Dan een paar uur per dag op de wei zodat je die ook mooi groen kunt houden. In de winter komen ze bij mij wel veel minder op de wei omdat ze hem anders kapot lopen. Dan is het soms maar een uurtje per dag, zodat ze toch even gras kunnen eten.
Als je nog vragen hebt, dan kun je ook PB'en. Kijk maar!

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:20

Moet je dit allemaal zelf gaan betalen dan?

Groetjes Pharlap.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:16

Paddock(bak) Altijd doen, kunnen ze met viesweer, sneeuw etc. altijd naar buiten, zonder dat je het weiland vertrapt, moet je wel voor goede drainage zorgen!!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:50

Drainage is echt zinloos onder een bak.. het zit zomaar verstopt met zand en dan heeft het al geen functie meer. Er zijn vele betere oplossingen! Wij hebben een paddock gewoon op klinkers zonder zand. Bij veel regenval is het vaak toch wat blubberachtig.. dat voorkom je niet.. tenzij je een eb-en vloed systeem in je paddock wil neerleggen:D daarnaast kan je het in de winter makkelijk strooien en sneeuwvrij maken dus Voor een jaarling/twenter is het juist beter op een harde ondervloer te staan zodat de beenderen hard worden! En wil je ze eens laten uitracen dan gooi je ze toch een keer in de bak! die zit bij ons weer aan de paddock vast dus dat is simpel gewoon even het hek open laten. ik vind het ideaal!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 22:10

Bedankt voor jullie reacties!

@MissEvil: er zijn dus 3 weiden: grote, kleinere, kleinste. De kleinste is te klein, en de grote wil ik gewoon als wei laten. Dus de kleinere. Het lastige is, is dat er een soort van dam om die wei is gebouwd, je kan dus niet echt buiten die grenzen. Dus ik weet niet of 20x40 wel past. Maakt verder ook niet zoooveel uit, maar is inderdaad wel gewoon handig. Ook als je het gewend bent.
Thank you!!

@Vedette: Ik kan je prima volgen hoor . Maar bij de stal waar Flash nu staat is er een aparte paddock bijgebouwd, omdat de paarden gingen graven als het nat werd... Dus daarom. Maar het is inderdaad een goed idee.

@Tinkermeisje: Hartstikke bedankt voor je reactie! Zo'n in en uitloop stal is inderdaar ideaal. Maar bij mij staat er al een stal, en niet dicht bij de plek waar de bak/paddock gaat komen. Dus er moet in ieder geval een aparte schuilstal in het land. Als ik dan een bak en paddock in éen zou doen, moet er wel een drinkbakje in toch?
Als me nog meer vragen te binnen schiet, pb ik je zeker!

@Pharlap: Nou kijk, mijn vader kan opzich best wel veel zelf bouwen. Maar eerlijk gezegt heb ik bij dingen als een stal ofzo, toch liever een profesioneel iemand.. En dan kan het zijn dat ik moet bijbetalen. Ik bedoelde de portemonnee van mijn ouders

@Janinetjjj: Oke, maar ieder apart of 2 in 1.

@ditchie: Ik denk dat dat helemaal afhangt van de ondergrond. Zoals wij hebben nu drainage in de bak, en er staat nooit water. Maar dat is overal anders denk ik. Hoe bedoel je klinkers zonder zand? gewoon op stenen dus. Maar hoe kan het dan blubberig worden..? (ik heb het gevoel dat ik heel dom bezig ben )
ooow okee ik snap het. Dus jij hebt wel apart bak en paddock. Oke

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:02

haha nou de enters staan gewoon op de stenen in de paddock. Aan de paddock hebben we een apparte loopstal waar ze lekker in het stro kunnen liggen. De bak grens aan de paddock zodat we regelmatig het hek van de bak open doen en ze daardoor ook gebruik kunnen maken van de bak. Zo heb je het hooi enz. niet in de bak liggen maar leg je dat gewoon in de paddock