strooisel in de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

strooisel in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:32

Ik zie heel vaak strooisel in een trailer liggen. Waarvoor is dat? En is het beter dan geen strooisel erin hebben?

Ikzelf ga morgen naar de veluwe en vraag me af of ik ook beter voor de rit er strooisel in kan leggen. Wij hebben alleen vlas en dat is glad, dus het lijkt mij van niet. Dus graag tips

mymymy

Re: strooisel in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:35

nou volgens mij kan er net zo goed vlas in als zaagsel/houtkrullen
Het ligt erin omdat paarden meestal niet durven te plassen omdat het dan tegen zich aan spettert

Groetjes Myrthe

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:35

Ik had altijd stro in de trailer, inmiddels zijn we overgegaan op zaagsel, minder stoffig voor de pony. Strooisel neemt vocht op, zodat het minder de bodem van de trailer intrekt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:43

Het is dus niet dat het voor de pony confortabeler staat ofzo?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:49

Ik heb nooit iets in de trailer liggen. Het geeft alleen maar rommel, de vloer blijft langer nat en het is nog gladder voor de paarden ook, zeker als ze erop gepiest hebben. Moet je dan eens iets krachtiger in de remmen, liggen ze gelijk op hun snufferd.
Paarden kunnen best twee uur op de trailer staan, zonder te piesen en de meesten gaan toch zelden zo ver weg.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:51

Wij hebben altijd stro in de trailer liggen,
op een stal waar ik soms kom hebben ze ook altijd wat in de trailer liggen omdat de paarden dan makkelijker de trailer inlopen.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:52

capopjekop schreef:

Tja, je kan toch ook beter op een zachte ondergrond als gras of zand rijden dan op de straat? Ik denk dat een zachte, beetje verende ondergrond ook wel schokken kan adsorberen die worden veroorzaakt door het rijden over de weg. Dus het lijkt me wel comfortabeler ja.. En stel je voor dat het paard valt, dan schuurt het niet meteen aan de vloer, maar valt gewoon in het stro, zaagsel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 16:01

ikke schreef:
Ik heb nooit iets in de trailer liggen. Het geeft alleen maar rommel, de vloer blijft langer nat en het is nog gladder voor de paarden ook, zeker als ze erop gepiest hebben. Moet je dan eens iets krachtiger in de remmen, liggen ze gelijk op hun snufferd.
Paarden kunnen best twee uur op de trailer staan, zonder te piesen en de meesten gaan toch zelden zo ver weg.

Dat van dat gladde dacht ik ook, dus ik blijf maar gewoon zoals altijd zonder iets erin rijden Het is een uurtje rijden

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:46

Loezjuh schreef:
capopjekop schreef:

Tja, je kan toch ook beter op een zachte ondergrond als gras of zand rijden dan op de straat? Ik denk dat een zachte, beetje verende ondergrond ook wel schokken kan adsorberen die worden veroorzaakt door het rijden over de weg. Dus het lijkt me wel comfortabeler ja.. En stel je voor dat het paard valt, dan schuurt het niet meteen aan de vloer, maar valt gewoon in het stro, zaagsel.

Rijden is toch heel wat anders dan stil staan in de trailer??
En de meeste trailers hebben net zoals een auto ook gewoon vering hoor.
En hoe vaak komt het nou echt voor dat een paard in de trailer valt.
Ik bedoel als je een normaal paard hebt en je rijd rustig en voorzichtig dan vallen ze heus niet zomaar om hoor!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:16

Pally schreef:
Ik bedoel als je een normaal paard hebt en je rijd rustig en voorzichtig dan vallen ze heus niet zomaar om hoor!

Als een paard valt op de trailer, moet je je als chauffeur toch eens heel ernstig af gaan vragen waar je mee bezig bent. Ik heb in meer dan 50.000km en 15 jaar het maar twee keer meegemaakt dat een paard onderuit ging, met "dank" aan mijn mede weggebruikers.
Je denkt toch niet dat die paar strootjes ook maar enige vering geven aan 500kg paard??? Beetje realiteitszin is niet onhandig.....

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:31

Mijn trailer heeft een rubber gegoten vloer en die is zonder strooisel ruwer als met. Dus ik leg er nooit iets in. Als ze plassen, wordt stro spekglad. Ik geloof zelfs dat fabricanten ook zeggen dat in de nieuwe trailers beter niks op de vloer kan uit veiligheid. En de mijne plast ook zonder strooisel rustig in de trailer.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:12

ik vind t onnodig.. als je stro erin legt.. is alleen maar meer kans op dat je paard zijn hoeven weg glijden... dus iets zoals zaagesel ofzo... om puur alleen het vocht op te nemen is goed... voor kleine stukjes rijden kan je ze gewoon op de rubber matten laten staan hoor.. hebben ze meer houvast dan op stro..

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:39

Zal zeker geen stro in de trailer doen, altijd zaagsel of vlas. Neemt goed vocht op, spat inderaad niet op en paarden gaan niet glijden. Bovendien vind ik het mooier en comfortabeler staan, een laag zaagsel op de trailerbodem.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:06

Niks. Mooie ruwe gietvloer die eenvoudig schoon te houden is, dan ga ik niet moeilijk doen en de boel juist glad maken.
Voor een paard met laadproblemen zou ik het nog wel overwegen, is misschien net wat aantrekkelijker om in te stappen dan.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:36

Bij mij licht er ook niks in de trailer. Het is een 2 paards dus hij staat stevig genoeg. Hij loopt er met gemak en en heeft een hooinet om zich te vermaken. Als er stro licht wil hij het alleen maar opeten als het hooinet bijvoorbeeld leeg is. en word dan alleen maar vervelend.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:25

Pally schreef:

Zullen we dan ook maar gewoon zonder cap gaan rijden? Hoe vaak komt het nou voor dat je valt?

Ik ben ook alleen maar een beetje aan het speculeren over dat strooisel.. Het lijkt mij opzich we logisch wat ik zeg, maargoed. Tuurlijk heeft een trailer, net zoals een auto vering. Maar in de auto zitten we toch ook op een lekkere zachte bank? Al zal dat voor een paard inderdaad weinig verschil maken, daar ben ik het wel mee eens.
Ik heb ze in ieder geval jarenlang op stro in de trailer gehad, en ze hebben nooit gegleden of i.d. Maar dan zal ik wel gewoon héél erg veel geluk hebben gehad natuurlijk
En er kan altijd iets gebeuren wat je van tevoren niet aan ziet komen. Dat hoeft helemaal niet aan de bestuurder van de auto met trailer te liggen, die zal natúúrlijk voorzichtig rijden met zo'n kostbare passagier! Door omstandigheden kan er altijd iets mis gaan, anders gebeuren er ook geen ongelukken met auto's zonder aanhanger.
Het geeft mij persoonlijk gewoon een veiliger gevoel dat ik weet dat als het paard een keer zou vallen, dat ie dan niet meteen bijv. zijn knieën openschuurd aan een 'mooie ruwe vloer waar ie eigenlijk op had moeten blijven staan'. Maar dat is gewoon hoe ik me daarbij voel, dat zal voor iedereen verschillend zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:32

Vering van wat strooistel??? Laat me niet lachen....
Dan mag je wel een potstal bouwen in je trailer wil je daar enig effect van hebben.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:36

Margreet schreef:
Vering van wat strooistel??? Laat me niet lachen....
Dan mag je wel een potstal bouwen in je trailer wil je daar enig effect van hebben.

Loezjuh schreef:
Al zal dat voor een paard inderdaad weinig verschil maken, daar ben ik het wel mee eens.

Ik zei toch al dat dat niet klopte? Hoef je er niet nóg een keer overheen te gaan zeuren!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:41

Oh pardon ik wist niet dat u boos werd mevrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:42

Wij hebben altijd stro in de trailer
Ook leggen we het wel eens op de laadklep, dan stapt het paard makkelijker in .. (Is nog 2 jaar )

Jeetje .. gaan we nou ruziemaken over trailerstrooisel ?
Hou op zeg ..

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:48

Margreet schreef:
Oh pardon ik wist niet dat u boos werd mevrouw.

Dat was meer een droge uitspraak dan een boze uitroep Ik zeg zó vaak dingen die achteraf onzin blijken te zijn, maar laten we hier alsjeblieft mee ophouden, idd, we gaan toch geen ruzie maken over strooisel?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:30

Wij hebben gewoon strooisel in de trailer liggen.
Ze zijn (gelukkig ) nog nooit uitgegleden of gevallen, hoe raar ze soms ook deden. Ze liggen dus helemaal niet snel op hun snufferd.
Of het voor de paarden veel uitmaakt weet ik niet, maar het geeft mij meer een 'stalgevoel'.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:03

wij hebben zaagsel in de veewagen liggen, omdat de paarden, als ze geplast hebben, dan minder snel glijden....
en er is er nog nooit een door vochtig zaagsel uitgegleden ....

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:27

Ik heb ook wat krullen (of wat voorhanden is, nu toevallig hooi doordat ik hooi gehaald met de trailer en de sprietjes bij elkaar heb geveegd) achter in de trailer liggen, zodat het niet spettert als mijn merrie gaat plassen.
Dat doet ze opzich niet op de trailer, maar wel als ze hengstig is .
Zo kan je ook makkelijker de stront eruit halen en is het eronder nog schoon.

Een keer toen ik de trailer terug kreeg (leen de trailer) lag er nog een boel stro in, dat heb ik er toen in laten liggen, maar als het er niet inlag, had ik het er ook niet ingedaan.
Alleen een beetje aan de achterkant dus.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:34

ik zou er persoonlijk niets in leggen.
het is alleen maar gevaarlijker.
mijn pa had er stro in gelecht, toen wij voor het eerst met onze trailer zouden gaan rijden, maar mensen raden ons dat af.
Een pony bij ons op stal is daar door lelik terecht gekomen en verder houd het je trailer lang vies en nat, waardoor het gaat stinken en je bodem snel verrot.