Welk voer maakt dik??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Welk voer maakt dik??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 15:00

Op mn werk staan 2 paarden. Een ervan is lekker rond maar niet te dik en doet het goed met het voer wat hij nu krijgt ( smorgens 1 schep zemelen met haver, daarna 3x 3/4 schep strucomix van cavalor over de dag verdeelt) De andere is best wel mager en krijgt smorgens 2 tot 3 scheppen zemelen met haver, smiddags 3x 2 scheppen strucomix van cavalor . Verder hebben ze de hele dag door hooi. Ze is pas ontwormt en er wordt niet zo superveel mee gereden. Nou had ik dus een vraag welk voer we het beste bij kunnen voeren waar ze wat dikker van zou kunnen worden???

fliam

Re: Welk voer maakt dik??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:03

Paarden worden dikker van slobber, brood en muesli's. Toch lijkt het alsof de beschijving m.i. genoeg moet zijn voor het paard....

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:08

Mais & slobber.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:12

Eiwitten. Als je eiwitrijk voer hebt zetten ze ook al snel aan.

Elk paard reageert anders op voer. Je moet gewoon proberen tot je het juiste kan vinden.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:24

Bietenpulp en maismeel en maiskiemolie

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:28

geplette mais.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:28

Mais en zemelen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:27

brood dikmaker? Ik krijg juist het advies van de fysio/trainingsdeskundige om een tedik paard ipv beetje brokken een sneetje brood te geven omdat daar bijna niets inzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:47

van brood wordt een paard wel degelijk dik en ze gaan er ook mooi van glanzen. toch ben ik van mening dat het niet het beste is om je paard dik te krijgen. ik zou zeggen bel de VA en vraag het hem. ik denk dat je met mais je je paard wel het beste dik kan krijgen maar dat is al vaker gezegd. succes iig

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:50

mais

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:07

Met brood bedoel ik geen sneetje, maar een heel brood per dag en idd, er zijn nog andere methodes maismeel werkt ook goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:04

olie!

paarden worden ook dik van olie, elke dag een scheutje olie over het voer,maakt niet uit welke het is, olijfolie of zonnebloem olie, wel langzaam beginnen eerst een eetlepel en later uitbouwen naar meer.

wortels en appels zijn gezonde dikmakers, verder mais en gerst ook.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:09

Olie is juist voor de vacht, krijgen een mooie vacht van. Mais is idd een goede voor er wat vet op te krijgen. Ik gaf het aan mijn vorige paard, haalde het bij een koeienboerderij bij ons in de buurt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:49

Als je je paard op een gezonde manier ronder wilt hebben, (paard mag/hoort niet dik zijn) dan zou ik niet voor maismeel en bietenpulp ed kiezen. Deze middelen zijn meer voor het vetmesten (leuk voor de vleesindustrie) Een gezonde wijze is met het geven van slobber. Ik zag dat je Cavalor voert, deze hebben Mash&Mix als slobberproduct. Hierin zitten tevens al de zemelen, dus dat wat je "los" bijvoerd kuin je tevens minderen. Zemelen prikkelen de darmwerking, maar kunnen daardoor ook laxerend werken. Dit hang van je paard af en zijn gesteldheid. In het geval van het paard dat aan de dunne kant is zou ik dan Mash&Mix toevoegen en de losse zemelen niet meer voeren. De andere die wel op maat is kun je het huidige patroon aanhouden. En gun je paard ook dan de tijd om in omvang te groeien en verwacht niet dat hij/zij na 2 weken al op gewenst niveau is.

Dit advies was gratis

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:49

Dank je wel allemaal voor de tips. Zal op mn werk eens zeggen dat ze dat mash&mix voer moeten bestellen bij de voerleverancier.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:56

Maismeel/bietenpulp zijn uitstekende dikmakers! Let wel op dat sommige paarden reageren gevoelig op teveel eiwit

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:50

hoe worden ze gehouden? op stal?
misschien stress?
ik heb het wel meegemaakt paarden die te dun waren, door verschillende redenen (van te weinig voer tot stress) en alemaal zijn ze dikker geworden door lekker het land in. Veel krachtvoer is namelijk ook weer niet goed, en teveel energie kan weer zorgen voor stress en krachtvoer wordt in de maag verteerd en ruwvoer in de darmen. teveel kan ook weer zorgen dat de rest ook neit goed verteerd wordt en dat er dus niet voldoende uuit het voedsel gehaald wordt.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:44

slobber & maismeel, ook kan je musli voeren evt en kuil zet ook wat sneller aan als hooi

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:49

Een paard wordt van alle soorten voer dik, als je alleen maar voert en ze niet aan het werk zet. Meestal krijgen de paarden bij een particulier te veel (kracht)voer. Een mooie conditie is dat je de ribben kunt voelen , maar net niet kunt zien. Natuurlijk moeten de paarden wel voldoende energie uit het voer kunnen halen voor de arbeid die ze doen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:00

Yvonniej schreef:
geplette mais.

idd
loena werd er ook dikker van
en oud brood ( wees er wel zeker van dat het voledig hard is)

CarolienS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:23

ik heb er een op merriebrok staan. Deze kan ik op gewone brok ook niet dik genoeg houden en op merriebrok doet HIJ het prima.

thamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:32

Wat is slobber precies?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:07

lailapri schreef:
hoe worden ze gehouden? op stal?
misschien stress?
ik heb het wel meegemaakt paarden die te dun waren, door verschillende redenen (van te weinig voer tot stress) en alemaal zijn ze dikker geworden door lekker het land in. Veel krachtvoer is namelijk ook weer niet goed, en teveel energie kan weer zorgen voor stress en krachtvoer wordt in de maag verteerd en ruwvoer in de darmen. teveel kan ook weer zorgen dat de rest ook neit goed verteerd wordt en dat er dus niet voldoende uuit het voedsel gehaald wordt.

Ze kunnen heel de dag in een soort van bos lopen, staat wel wat gras op maar niet zo heel erg veel. Het paard wat te dun is zetten we op stal met voeren zodat de andere haar voer niet kan opeten. Ze gaat er pas weer uit als ze alles op heeft. Ze beschikken heel de dag over hooi en daarnaast krijgen ze 4x voer. Verder krijgen ze iedere dag ook wat oud brood of fruit/ groente. Ik wil ook zo snel mogelijk een dierenarts naar de tanden laten kijken, maar het zijn niet mijn paarden dus de eigenaar moet het er ook mee eens zijn.