Tuhan schreef:zonder dat paspoort kan jij op onze manege geen wijdstrijden rijden, deze maand is de laatst zonder paspoort vandaar
Maar die wedstrijden worden dan van die 'F' proefjes of niet?
Het lijkt me niet dat je voor KNHS wedstrijden naast een startkaart en dus ook lidmaatschap KNHS én lidmaatschap van de ponyclub ook nog een ruiterpaspoort nodig hebt.
En de mensen die niet op een manege rijden, of niet op een FNRS manege rijden hebben toch ook niet zo'n paspoort nodig?
Ik ben er niet in thuis hoor, dat hele wedstrijdgebeuren...
Maar ik vind het heel raar dat als een manege haar ruiters het paspoort niet verplicht ze dan de FNRS sterren kwijt raken...
En ik vind het ook erg toevallig dat dat paspoort in het leven is geroepen toen het ruiterbewijs in veel gebieden waar het verplicht was niet meer nodig was. En dus minder mensen het bewijs gingen halen. Het ruiterbewijs is overigens in die gebieden afgeschaft omdat de KNHS al het geld inde en niks aan het onderhoud van de ruiterpaden in die gebieden uit gaf.
Echt, ik vind dit gewoon weer geldklopperij van de KNHS. Ik zou uit principe al niet zo'n paspoort willen, dan maar geen wedstrijden 
Maar goed, ieder zijn menig daarover...
(ik ga wel leker off-topic zo trouwens
)