Zadel en wagen, ongebroken trens beter onder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Zadel en wagen, ongebroken trens beter onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:31

Onze 4 jarige fries Duke loopt afwisselend onder het zadel en voor de wagen.

Voor de wagen heeft hij een gladde stang met een lichte bolling (tongvrij) en de lijnen op het eerste gaatje van de hefboom (dus minste hefboomwerking). Hij is erg braaf voor de wagen.

Onder het zadel rij ik hem nu met gewone gebroken trens. Ik merk dat hij zich soms best sterk maakt. Opzich kan ik dat dressuurmatig best goed aanpakken.

Maar ik vroeg me gewoon af. Zou het voor Duke niet beter zijn als hij hetzelfde soort bit heeft steeds. Ik wil niet met stang onder het zadel, maar ook niet met trens voor de wagen . Dus ik zat te denken aan een ongebroken trens. Dan heeft hij toch ongeveer hetzelfde soort bit in zijn mond.

Ik heb het idee dat hij went aan de stang voor de wagen, het is toch een andere aanleuning die hij dan moet nemen als met een gebroken trens.

Wat vinden jullie van het idee? Is het het proberen waard? Ik bedoel, hij is zowel onder het zadel als voor de wagen een fijn paard om te rijden. Maar onder het zadel maakt hij zich af en toe sterk, logisch, want een gebroken trensje is niets ten opzichte van een echte stang met hefboom. Dus alleen om het hem makkelijker te maken en minder verwarrend dacht ik dat ene ongebroken trens misschien fijner vor hem is.

Graag jullie mening.

Billy

Re: Zadel en wagen, ongebroken trens beter onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:33

Je zou het kunnen proberen.
Maar ik rij Bill voor de kar ook met Liverpoolstang en onder het zadel met en dubbelgebroken trens. En dat gaat prima

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:46

Het kan opzich ook wel hoor. Maar hij loopt vaker voor de wagen als onder het zadel, dus heeft vaker de stang in en went daar natuurlijk aan meer aan als aan het gebroken trensje.

Ik denk dat ik hetgewoon eens ga proberen. Misschien dat hij zich dan meer op zijn gemak voelt als hij een recht bit in de mond heeft, dan steeds ineens een ander bit. Het is ook nog een jong paard natuurlijk.

Wat is een liverpoolstang trouwens? Een gebroken stang?

Hij schuimt voor de wagen ook veel meer op het bit als tijdens het rijden onder het zadel. Of dit aan het bit ligt weet ik natuurlijk niet, maar het zou kunnen.

Zie profiel voor foto's.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:47

Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:59

Dank je. Die hebben wij ook maar dan met een lichte bolling erin, tondvrij dus.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:53

Probeer het gewoon. Een ongebroken stang is ook gewoon een vriendelijk bitje (vriendelijker dan enkelgebroken vind ik zelf) en sommige paarden lopen gewoon beter op een ongebroken als op een gebroken trens.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:45

met een ongebroken trens heb je een stuk minder te vertellen dan met een liverpoolstang of een gebroken trens.
een liverpoolstang heeft hefboomwerking en een trens vormt zich als het ware in een punt die in het gehemelte prikt als je een ophouding maakt.

ik zou als ik jou was eerder naar de dubbelgebroken trens neigen dan naar de ongebroken. met een dubbelgebroken trens heb je het voordeel dat je paard hem minder snel vastpakt.

mijn pony's rijden aangespannen met een stang en ohz met een dubbelgebroken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:34

Ik denk dat het door de onspanning komt dat hij voor de kar meer schuimt. Komt onder het zadel ook wel. Daarnaast is voor de kar de leidsel de enige ondersteuning, dus dan moeten ze wel, onder het zadel heb je ook nog de zit en het been. Op de stal waar ik de menpaarden onder het zadel had, reed ik ze allemaal met dubbel gebroken ringtrens.. allen super.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 06:34

laura2span: je verteld dat een trens als het ware een punt vorm als je een ophouding maakt. Je bedoeld dan de gebroken trens neem ik aan?

Ik denk dat ik zowiezo een ongebroken trens aanschaf, vandaag . We hebben meer wagenpaarden die af en toe onder het zadel gaan, die vinden het trensje zowiezo al een vreemd voorwerp in hun mond volgens mij (komen misschien eens in de 2 maanden onder het zadel.
Maar zoals je in mijn profiel kan zien doet Duke het ook prima op een gebroken trensje, misschien dat ik een dubbelgebroken trensje voor hem aanschaf als blijkt dat inderdaad last heeft van de punt van de enkel gebroken trens. Hij speerd hem namelijk nog wel eens als ik de teugels te strak neem, dit doet hij niet voor de wagen.

Dank voor al het advies!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:13

Het zou best kunnen, Manda, dat jouw paard zich sterk maakt, juist OMDAT die gebroken trens in zijn gehemelte prikt. Een ongebroken trens is in principe een zachter, vriendelijker bit dan een enkel-gebroken trens. Dubbel-gebroken zit er tussenin. Sommige paarden worden daar echter onrustig van in de mond, omdat het te beweeglijk is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 12:18

Ik vind een ongebroken trens een prima oplossing, gewoon proberen waar je paard fijner op loopt.
Echter dat je pard te sterk is dat moet je toch wel proberen rijtechnisch op te lossen.
Je hebt met een ongebroken rens niet perse meer te zeggen dan een gebroken. Alleen het kan wel dat het een stuk stabieler in de mond ligt waardoor je er fijner mee kan rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 14:14

Proberen waar hij lekkerder op loopt.

Maar alle menners die ik ken rijden aangespannen met een stangetje (dan wel een liverpool of Utrechtse) en ohz met een enkel of dubbel gebroken trens.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 10:27

Gister een ongebroken trens gekocht en gelijk ermee dressuur gereden. Ik was opzich erg tevreden. Maar ik had het idee dat hij teveel op de ongebroken trens ging hangen, dat heeft hij nooit gedaan met een dubbelgebroken trens. Voor de wagen doet hij dit overigens ook niet.
Ik kon wel betere korte ophoudingen maken als hij zich te sterk maakte (ook door mijn zit uiteraard!) maar hij maakte zich niet nog eens extra sterk tijdens een ophouding (wat hij wel doet met een enkel gebroken trens). Dus las ik net wat ikke schreef:

ikke schreef:
Het zou best kunnen, Manda, dat jouw paard zich sterk maakt, juist OMDAT die gebroken trens in zijn gehemelte prikt. Een ongebroken trens is in principe een zachter, vriendelijker bit dan een enkel-gebroken trens. Dubbel-gebroken zit er tussenin. Sommige paarden worden daar echter onrustig van in de mond, omdat het te beweeglijk is.

misschien prikt dus die enkel gebroken trens inderdaad in zijn gehemelte. Vooral omdat hij zich tijdens een ophouding extra sterk maakt met een enkel gebroken trens, met de ongebroken trens deed hij dit dus niet! Dat viel me gelijk op. Maar omdat hij op de ongebroken trens soms ging hangen en ik dat met moeite door mijn zit kon corrigeren was ik niet 100% tevreden. Maar misschien moest hij er ook gewoon aan wennen.

Ik heb nog een k&k dubbelgebroken bit (met rond tussenstukje ipv plat en losse ringen). Ik denk dat ik dat bit ook nog eens ga proberen.
Als hij zich tijdens ophoudingen ook net zo gedraagd als met he ongebroken bit kan ik er bijna vanuit gaan dat het enkelgebroken bit hem in het gehemelte irriteerd. Als hij dan ook eens niet gaat hangen op het dubbelgebroken bit dan heb ik denk ik het ideale bit gevonden . Al was ik eigenlijk totaal niet ontevreden over de ongebroken trens, alleen jammer dat hij hierop af en toe ging hangen.

Veder ga ik niet met bitten lopen klooien, maar uitproberen wat hem het beste bevalt kan mijns inziens geen kwaad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:41

OFFTOPIC

ik vraag me af wat voor maat mond jullie paard heeft, steeds die verhalen dat een enkelgebroken trens in het gehemelte prikt...? Ooit wel eens gezien hoeveel kracht je erop moet zetten om hem zo te laten scharnieren? Zoveel kracht zet ik niet bij het rijden???

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 13:22

Het heeft toch met de vorm van de mond te maken?? Sommige paarden hebben nou eenmaal een kleinere mond. Sommigen een wat grotere .
Een dubbel gebroken trens scharniert al als je hem in de mond doet, dus zo moeilijk is het niet om het te laten scharnieren, het is maar hoe het in de paardenmond ligt denk ik. En natuurlijk de ruiterhand .
Veel weet ik er ook niet vanaf, misschien dat bij sommige paarden het gemelte wat lager ligt???

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 10:19

Eergister met het dubbelgebroken bit gereden (van K&K, met rond tussenstukje en losse ringen). En echt perfect! Hij maakt zich amper sterk, korte ophoudingen als hij zich sterk maakte werkte zeer goed. Hij was prachtig nageefelijk en schuimde super.

Dit wordt dus zijn nieuwe bit.

De ongebroken trens kan ik gebruiken tijdens buitenritten en voor onze pony´s, dus die is ook niet voor niks gekocht.