Stal-ondeugden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clea

Stal-ondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:27

Met sommige paarden kun je heerlijk knuffelen in hun stal en gaat op- en afzadelen heel gemakkelijk. Er zijn er ook een aantal bij die al met hun oortjes naar achteren op je af stormen of je in je kont bijten als je de singel vastmaakt. Hoe ga je met deze paarden om en hoe kom je hun stal binnen? Met harnas en wapenstok lijkt me een beetje overdreven! En zijn jullie ook wel eens bang voor (het gedrag van) bepaalde (manege-) paarden?

daantjuhhh

Re: Stal-ondeugden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:35

tja,, dat ligt er een beetje aan.
Ik heb een zure merrie die met deken opdoen nog wel eens stiekem wil happen.
Dan schreeuw ik een x HEY!!! en ze kijkt weer voor haar.
In het begin draaide ze der kont ook wel toe.. ik liep dan naar haar hoofd en als ze dan wil draaien zorg ik dat ik bij haar hoofd blijf (snel meelopen)
maar ik denk dat je gewoon handig in die dingen moet worden.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:41

Mijn paard is ook zo, bijna met alles oren naar achteren en boos het hoofd omhoog, je moet het gewoon negeren en vooral niet bang worden want dat voelen ze meteen.. (alsof je zelf kan bepalen wanneer je bang wordt , maar je snapt wat ik bedoel ? )
Bij de 1 moet je het afstraffen en de ander gewoon negeren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:43

als je enigzins de mogelijkheid heb, dan moet je die paarden uit hun stal halen en alles buiten de stal doen..

manege paarden hebben de hele dag kinderen en drukte om zich heen, de enige plek waar ze rust hebben is hun stal.
ik vind dat je dat zo moet laten, stal=rust.

dus als je wat wilt haal je het dier eruit..

maar heb je die mogelijkhied niet:

mijn pony is ook nukkig op stal, ik schuif zijn deur een stukje open, ga door mijn knieen en zeg"hey,kerel...hoe is je bui?"

doordat ik wat lager zit vind hij me bere interresant en komt ie meteen kijken wat ik wil, soms heb ik wat lekkers voor hem, stukje brood of een appeltje...( niet iedere keer hoor, heb een hekel aan paarden die bedelen).

ik doe ook wel zijn deur open en geef hem even de kans om zich daarop in te stellen, ik laat hem altijd naar mij toekomen.
duer een stukje open en ik blijf buiten de stal staan, als hij komt kijken wat ik doe kan ik hem een halster omdoen ect...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:44

Vooral manegepaarden zijn inderdaad nog wel eens zuur op stal. Kont toedraaien, proberen te bijten en sommige halen zelfs echt uit. Ik negeer het gewoon en loop gewoon door. Ik heb gelukkig nog nooit een trap gehad, maar ik denk dat je dit bij een aantal paarden niet moet uitproberen als je bang bent.

In je kont bijten met aansingelen is je eigen schuld. Moet je de buitenteugel (rechterteugel) maar zo strak houden dat hij er niet bij kan.

Clea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:59

Hmja dat klopt (eigen schuld) omdat ik de teugels meestal niet vasthoud. Goede tip om te onthouden. Ik zal eens letten op de anderen tijdens het opzadelen en hoe zij de paarden benaderen. Daar was eigenlijk nauwelijks tijd en aandacht voor bij mijn vorige maneges.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:03

en rustig aansingelen he...gaatje voor gaatje, geef het dier even de kans om eraan te wennen

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:03

eh, als je paard bijt bij het aansingelen lijkt het mij dat hij pijn heeft of bang i om pijn te krijgen.

Ik denk dat een ruiter die goed naar zijn paard luistert gewoon de stal in kan lopen of zoiets doen zonder dat het paard bang is/ pijn heeft.

isabel9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:07

hey,

ja mijn pony is ook wel eens chagarijnig op stal (meestal hahaha) maar niet zo erg dat ze gaat bijten ofzo. Bij manege pony's is het ook niet zo erg bij ons op de manege, maar er zitten wel een paar tussen. je moet dus nooit zomaar maar een pony aaien, voeren of de stal bij in gaan. vraag eerst aan de stalhulp of het kan. oke en dan zit je nog met een probleem. je pony trapt naar je in stal, als je erin wilt gaan. daarom is het misschien handig, dat deze pony altijd met een halster in stal staat. dan kun je hem/haar zo beetbakken. dan loop je voor hem/haar de stal uit, en dan zet je hem vast, en beloon je hem/haar met een appel ofzo. hopelijk heb je er wat aan. het paard kan pijn hebben,maar dat is in de meeste gevallen niet zo. manege paarden hebben meestal geen baasje, maar gewoon verschillende kinderen die erop rijden en poetsen. zo kan hij zich niet goed aan iemand hechten. dus of het pijn heeft..dat is in de meeste gevallen niet zo. ga zoveel mogelijk naar dat paard toe, en verwen hem lekker. zo gaan jullie elkaar langzamerhand vertrouwen, en ben je ook af van dat gebijt en getrap in stal

doeg, isabel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:52

Je moet dan nooit bang zijn....
Bij het ene paard roep ik ook hey en soms een goeie klap (krijgen ze in de natuur ook als ze een dominant paard aanvallen)
Bij het andere paard is praten een betere oplossing....
In ieder geval altijd rustig aan doen, dat het paard niet overdonderd wordt.

Op maneges is het wel zielig vind ik....die paarden willen echt gewoon rust
en als ze moeten rijden, worden ze meestal in hun mond getrokken door leerlingen die de teugels gebruiken om te gaan staan bij het lichtrijden
Dan zou ik ook niet staan te trappelen voor manege-meisjes met hun goede bedoelingen!