Wat doen jullie voor een mooie, schone staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Wat doen jullie voor een mooie, schone staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 06:46

Tja Ik maakte me er nooit zo druk om, maar de laatste tijd zie ik van die prachtige, volle, schone staarten, dat ik denk; oeps, laat ik ook maar eens wat aan die van Amo doen
Ik doe nu dus niets aan de staart, echt niets. Heb hem in al die jaren nog nooit gewassen, geborsteld of ontklit Nu is het niet vreselijk, maar wordt hij wel grijs van de modder en zit hij vol dreads...(schaam schaam...).

Maar goed, ik ben nu van plan de staart goed uit te wassen, en daarna uit te pluizen, maar daarna? Ik wil hem niet elke dag uitborstelen, dan hou ik geen staart over, maar wil toch ook niet de klitten er weer in laten komen.

Hoe vaak wassen jullie de staart, hoe vaak borstelen jullie ze, en gooi je er antiklit in of niet?

Alvast bedankt

esther82

Re: Wat doen jullie voor een mooie, schone staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:11

Nou, eigenlijk doe ik er weinig tot niets aan. Givar staat veel buiten, ook in de bagger. Dan kan ik wel veel energie in zijn staart gaan steken, maar dat is een uur later dan al weer overbodig gebleken. Kan ik me dan druk om gaan maken natuurlijk, maar ik heb liever dat hij lekker kan doen waar hij zin in heeft buiten, dan dat ik me druk ga maken om de schoonheid van zijn staart. Gelukkig is hij wel gezegend met een mooie volle staart!
De staart van Kenzo wordt alleen gewassen en ingespoten als ze op wedstrijd gaat. Dan moet het er gewoon gelikt uitzien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:18

ik zou er niet teveel aan gaan doen als ik jou was..

gewoon af en toe uitspoelen met gewoon water d'r hoeft niet eens shampoo in, doe ik tenminste nooit, af en toe spuit ik van dat anti-klit erin en pluis de staart daarna voorzichtig uit, maar doe er verder niks aan.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:01

Ik doe die van mij toch regelmatig wassen, maar ze hebben dan ook een witte staart. Als ik die helemaal niet zou wassen zouden ze er echt smerig uitzien. En ik doe denk ik 1x in de week antiklit erin en uitborstelen. Die van mij hebben superdikke staarten en blijven die ook houden na al dat borstelen en wassen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:02

ik was de staart meestal als ik ze helemaal was... voor de rest spoel ik het idd weleens gewoon met water, en daarna anti klit erin, laten drogen, en de volgende dag pluis ik hem dan zo gemakkelijk uit... je moet zeker (ook als je paardje buiten staat) er niet teveel aan borstelen enzo, dan hou je dalijk niets over...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:05

Ik doe niet al te veel aan Indy's staart (Haflinger, dus wit). Ze is namelijk het type paard dat het te veel moeite vindt om haar staart goed op te tillen tijdens haar behoeften! Dus daar is niet tegenop te wassen of te pluizen. Zo'n één keer in de week à twee weken pluis ik hem uit met anti-klit. En ongeveer één keer per maand wordt 'ie gewassen.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:05

Ik was hem als hij grijs is of vies voelt soms een keer per week soms eens per maand ligt er geheel aan.Swinters om de drie dagen antiklit zomers 1/2keer per week(Equistar of cowboy magic).
Om de dag kammen/uitpluisen en knip elke maand bij.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:26

Bas had voorheen een hele mooie volle staart waar ik niks aan deed.
Echter heeft een jaarling er allemaal pielken vanaf gebeten waardoor het nu niet veel meer voorstelt ( nou ja, ik mag niet klagen, sommige paarden met sprietjes zijn nog jaloers, maar ik vind het een stuk minder vergeleken met hoe het was )

Ik doe er niet veel aan, ik pluis nooit uit, met een mensenborstel ( gewoen haarborstel met kunststof puntjes ) kam ik het eens in de zoveel tijd uit. Bas zn staart is niet dreadderig gelukkig, en hij houdt m aardig schoon, daarbij is de staart zwart dus ook geenlast van mestvlekken of andere rommel die opvalt.

Wassen met shampoo... heb ik geloof ik 1 keer gedaan in de tijd dat ik hem heb ( 2 jaar )

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:31

Ik was de staart 1 x in de zoveel weken (niet zo vaak ) maar doe er bijna dagelijks een klein beetje Cowboy Magic in. Dat is een conditioner en maakt de staart heel zacht, vuil- en waterafstotend en makkelijk doorkambaar. Ik borstel vervolgens zachtjes met een Oster staartborstel en zonder haarverlies heb ik dan weer een prachtig volle, glanzende en mooie staart!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:11

Ik doe ook weinig tot niets aan Auky's staart.
Heel soms spoel ik je bovenste laat een beetje af, kam ik een klein stukje erdoorheen met mijn vingers en dan vind ik het wel weer goed.
Auky heeft namelijk een onwijs dikke en volle staart, daar is niet doorheen te komen.
En ik vind 'm er niet slecht uitzien, ondanks dat ik er bijna niets aan doe

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:15

ik heb echt de oplossing voor een mooie schone prachtige staart!! mijn paard staat op het land, en is ook nog eens wit, en vlak voor een wedstrijd, een dag of een paar uur ofzo, was ik m met shampoo. zodra ik hem heb uitgespoeld spuit ik m met equishine antiklit in, en dan op laten drogen. even later dan uitkammen met een zachte borstel, en hij is echt zoals de staart van het paard van anky!!

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:19

Ik doe helemaal niets aan mijn pony's staart, ja een beetje de viezigheid eruit en voor wedstrijden um wassen, maar als ik um ga uitpluizen ofzo dan heeft haar staart ongeveer een diameter (klinkt een beetje raar de diameter van een staart, maar je snapt wat ik bedoel) van 40/50 cm, dat is niet meer normaal. Haar staart golft van zichzelf ook een beetje en iedereen vind haar staart zo prachtig, maar ik vind het lastig omdat ik altijd een uur met uitpluizen bezig ben (ik doe het soms om de grootste knopen uit haar staart te houden).
Dus ik zou zeggen, wees blij met een klein staartje, als je pony dat al heeft.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:24

Ikzelf doe eigenlijk vrijwel niets aan de staart maar mijn zus en zusje wassen hem zo af en toe en met name mijn zusje doet áltijd antiklit in de staart en borstelt hem altijd uit als zij (of me zus of ik) gaat rijden!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:27

Ik doe alleen wat aan de staart voor wedstrijd.

Vaak was ik hem en spuit er daana anti klit in.
Als wassen niet nodig is gebruik ik alleen anti klit.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 15:33

Ik ben zwaar verslaafd aan Naf Detangler. Erg fijn spul, vind het prettiger dan EquiShine. Haalt de klitten eruit, laat de staart er wat voller uitzien en de staart glimt mooi. Beetje erin, borstel erdoor en klaar. Bij EquiShine vond ik de staart eerder wat vettig worden en hij werd wat grijzig, net alsof het stof aantrok.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:06

Jongens, wie kan mij helpen? Ik heb een schimmel, maar krijg z'n staart dus echt niet helemaal wit..
Hoelang ik het ook in laat trekken (shampoo) of hoe vaak ik 'm ook was.. hij blijft geel..
Wat moet ik doen om hem nou is echt wit te krijgen?

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:09

Helpt zilvershampoo niet daarvoor ook? Of gebruik je dat al? Gewoon bij het kruitvat te koop.

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:12

ik borstel de staart van me vzpony altijd eigenlijk uit.. ze heeft een hele dikke staart(haflinger) en iedere keer komen er 2 of 3 haren uit daar ga ik me niet druk om maken, verder was ik haar staart regelmatig omdat ik haar staart anders helemaal niet meer schoon krijg.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:29

Vedette schreef:
Helpt zilvershampoo niet daarvoor ook? Of gebruik je dat al? Gewoon bij het kruitvat te koop.

Ik was 'm meestal 4/5 keer met zilvershampoo, laat het ook lang genoeg intrekken enzo, en nog niet wit!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:24

ik doe altijd met een borstel en dan steeds een pluk staart pakken en dan heel hard schrobben dan word die meestal wel wit maar bij mij zitten er ook altijd nog gele plekken in je kan ook biotex gebruiken...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:04

Okee! Ik ga het is proberen! Misschien helpt dat idd, dat je het niet in 1x doet.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:15

Wat ik doe bij mijn schimmeltje is een klein emmertje nemen daarin een flinke scheut shampoo en biotex daarna wat water het liefst beetje warm maar dat gaat niet altijd. Dan stop ik zijn hele staart erin en dan gewoon wassen in het emmertje. Als laatse spuit ik hem dan op de wasplaats uit zodat alle sop en biotex uit zijn staart is. Dit doe ik voor iedere wedstrijd en voor de rest af en toe een borstel er door heen antiklit gebruik ik niet want hij gaat ervan schuren. Dus als zijn staart echt heel erg in de klit zit gebruik ik baby olie.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:01

hey,

haha , toen wij onze shet kregen hadden wij hetzelfde probleem. we hadden eerst de staart in een emmer met heet water gelegd. en toen ging het al wat weken. toen hebben we er paardenschampoo bijgedaan en toen was het opzich al klaar. antiklikt gebruiken wij nooit, want onze shetlander krijgt er gigantische jeuk van en het word helemaal droog. bij mijn pony word met antiklit de staart ook helemaal droog. niet echt gezond dus en wij gaan elke dag onze shetlander staart even met de vingers erdoorheen en 1 x in de week uitpluisen. en het uitpluisen duurd dan lang zo lang niet. en het is verschillend wanneer we onze shetlanders staart wassen. meestal in de winter en voor de wedstrijd. hopelijk heb je hier wat aan suces ermee

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:45

Op Anky haar site staat een tip voor de staart zo vol mogelijk te houden.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:50

Mijn pony had toen we hem kochten een heel vlasserig mini staartje. hij staat wel 24/7 in de wei dus veel zin om het steeds te wassen enz heeft het niet maar ik pluis bijna elke dag de staart uit met m`n vingers, en soms vlecht ik hem dan in en haal de vlecht er de volgende dag weer uit.
Sindsdien heeft die al een aardig volle staart waar ik er trots op ben