Heeft een paard nou echt een vriendje nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heeft een paard nou echt een vriendje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:43

Hoi,

Ik vroeg mezelf eigenlijk iets af, namelijk dit:

Ik verzorg een mini-Shetlander van 1 jaar. Ze kan netjes meelopen aan een halster maar dat is het ook wel. Ze kan dus geen voetjes geven (nu wel al d'r voorhoefjes) en ze bijt heel erg veel.
De eigenaresse van Lizzy vertrouwt d'r niet. Dat komt mede omdat ze nog bijt en de eigenaresse 2 kleine kindertjes heeft.
Lizzy heeft alleen schapen waarmee ze in de wei staat. Maar als ze nou nog een Shetlandpony'tje kopen (ook een jaarling, er staan er genoeg te koop heb ik gezien!) zou ze dan minder bijten? Want het lijkt mij dat ze dan speelt en bijt e.d. naar d'r vriendje of vriendinnetje.
Ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven. Dan kan ik het misschien doorgeven aan de eigenaresse en wordt Lizzy makker.

Alvast bedankt!

Gr. Kayleigh

Anoniem

Re: Heeft een paard nou echt een vriendje nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:48

Ik weet niet of het in jouw specifieke geval zou helpen, dat moet je zelf beoordelen.

Om je hoofdvraag te beantwoorden het is afhankelijk van het dier zelf. Ik heb mijn Haflinger sinds dat ze 2 jaar is, vanaf toen was ze alleen, daarvoor enkel met haar moeder gestaan. Dat is altijd goed gegaan, ze stond in de wei met enkele koeien voor paar uur op de dag, reed af en toe eens samen met een vriendin op buitenrit. En had het idee dat ze dat niet vreselijk vond ofzo, maar wel gewoon beviel.

Met 6 jaar ben ik een jaar op pension gaan staan. Met elke dag samen met een ander paard op de paddock en wei, enkel ’s nachts alleen. Na driekwart jaar begon ze te verzuren, en na een jaar ben ik terug naar huis gegaan. Toen heeft ze een jaar alleen gestaan, ging erg goed. Ze houdt wel van sociaal contact, maar het moet nou ook niet teveel worden.

Ik heb er nu sinds een half jaar nog een pony bij waar ze de paddock en open stallen mee deelt. Het gaat nu goed, hoop dat dat zo blijft zijn

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:53

hey,

daar hebben wij met onze shetlander ookal last van. onze shetlander is een merrie van 7 jaar. ze bijt nog steets wel eens, maar niet meer zoveel, omdat wij dat in de loop der jaren afgeleerd hebben. shetlanders (veulentjes) bijten ook wel ja. toch zou ik er een vriendje bijkopen. een veulen is nog jong, en wil dus nog graag spelen met soortgenootjes. probeer anders er eens een x een pony bij te zetten voor een paar dagen. als dit helpt, dan kan je alsnog een pony erbij kopen. als jullie daar geen geld voor hebben, dan kan je ook een advertentie zetten, dat jullie voor bijv. 20,- per maand een plekje vrij hebben voor een jonge shetlander in jullie land. veel succes ermee!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:55

ik hoop dat het helpt. succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:08

Elena schreef:
hey,

daar hebben wij met onze shetlander ookal last van. onze shetlander is een merrie van 7 jaar. ze bijt nog steets wel eens, maar niet meer zoveel, omdat wij dat in de loop der jaren afgeleerd hebben. shetlanders (veulentjes) bijten ook wel ja. toch zou ik er een vriendje bijkopen. een veulen is nog jong, en wil dus nog graag spelen met soortgenootjes. probeer anders er eens een x een pony bij te zetten voor een paar dagen. als dit helpt, dan kan je alsnog een pony erbij kopen. als jullie daar geen geld voor hebben, dan kan je ook een advertentie zetten, dat jullie voor bijv. 20,- per maand een plekje vrij hebben voor een jonge shetlander in jullie land. veel succes ermee!

Hee,

Lizzy bijt dus ook. De laatste tijd is het wel wat minder, maar als je er even niet met je aandacht bij bent is het 'hap!'. Ik probeer het zo goed mogelijk af te leren en ik straf d'r ook als ze bijt (knijpen, dus het bijten na doen).
En het leek mij idd ook dat als Lizzy een maatje zou krijgen ze naar dat maatje gaan bijten en schoppen (spelen dus) en dat ze dan minder de neiging heeft om naar mensen te schoppen en bijten. Omdat ze dat natuurlijk allemaal naar d'r vriendje kan doen (die het dan waarschijnlijk ook terug doet enzo ). En ze leert natuurlijk ook de paardentaal e.d.

Ik zal het er eens met de eigenaresse over hebben. En vragen of ze daar geld voor hebben enzo. En eventueel kan ik ook vragen wat het bedrag is wat ze er dan voor over zouden hebben. Dan kan ik een advertentie zetten dat ik een Shetlander zoek tot dat bedrag. Een vriendje of vriendinnetje kan immers nooit kwaad

Zijn er nog meer mensen met een mening?

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:11

paarden zijn kudde dieren dus ik vind dat er altijd een ander paard in de buurt moet zijn waarmee ze contact kunnen hebben, maar of ze bijterig is omdat er geen ander paard bij staat weet ik niet..

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:59

Een paard is een kuddedier dus in bijna alle gevallen zullen ze het zeer op prijs stellen om een maatje te hebben, bij sommige gevallen niet zo maar bijna altijd wel over het bijten : ik denk dat het beter is om haar wat gezelschap te geven, want als zij bijt krijgt ze een reactie terug en daar zal ze waarschijnlijk wel van leren...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:19

Een paard kan geen paard zijn zonder andere paarden. Ze moeten van elkaar gedrags regels leren.
Zou jij blij zijn als er een stel buitenaardse wezens komen die jou op een eiland zetten zonder andere mensen, alleen met andere buitenaardse wezens die jij voor geen meter begrijpt en heel anders doen dan jij. Je zou daar doodongelukkig worden. Zo werkt het met een paard ook. Nu zullen ze niet de hele dag denken: Oh, wat ben ik zielig. Want dat kunnen ze niet, maar gelukkig worden ze er niet van.

Een paard is een kudde dier, dat moet je accepteren!! Ze hebben elkaar nodig om zich veilig te voelen, voor het sociale welzijn en om van elkaar te leren. Zomaar bijten mag niet en er is geen beter dier/mens dat ze dat kan leren dan een soort genoot.
Ik begrijp dat het een jaarling is? In dat geval moet je ze nooit alleen zetten, dat is vragen om moeilijkheden omdat ze niet opgevoed worden door soortgenoten.

Elk paard kan met andere paarden. Een paard dat dat niet kan is vroeger ook nooit met andere geweest en heeft dus geen sociale vaardigheden. Maar dan nog kan je ze dat leren. In dat geval kan je hem het beste met een paard in de wei/bak/paddock zetten die zelf niet snel 'van de kaart' is. En die niet te onderdanig is, maar ook zeker niet de leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:22

@ Anouar15: Heel erg bedankt voor je reactie! Het zou dus ook heel verstandig zijn om een wat ouder paardje erbij te zetten, in plaats van een jaarling?

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:24

Idd, een ouder paard kan hem net als anouar zegt de regels leren

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:34

Zelf zie ik liever meerdere paarden/ pony's bij elkaar staan, maar goed als ze dat echt niet kunnen, houd het denk ik wel op

In jouw geval, ik zou denken ook aan een iets oudere pony, die hem de regels kan leren

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:41

Ik vind het inderdaad ook erg belangrijk dat een paard niet alleen staat. Ik verhuisde mijn pony en daar stond ze toen ineens helemaal alleen. Dat ging eerst nog wel goed, maar op den duur niet meer. Ze was helemaal gefixeerd op mij, hinnikte luidruchtig als ze me aanzag komen, kwam naar voren gestormd als ze er nog niet stond en als ik bij haar was, stond ze de hele tijd bij me. En als ik weg ging, kwam ze als een idioot achter me aan tot het einde van de wei, en bleef staan kijken.... Na een paar maanden at ze niet meer goed en merkte ik aan haar dat ze echt paardengezelschap mistte. Dus toen heb ik er een shet bijgekocht en ze is weer helemaal de oude. Het is een superstel samen!

Ze leren elkaar veel regels, dus ik denk zeker dat het veel zal schelen met bijten, zolang jij in de rangorde boven haar staat! Succes ermee.

Rapture

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:31

Ik denk het wel, als je paardje nu alleen staat heeft hij geen soortgenootjes om mee te spelen! Als hij nog jong is wil hij spelen en spelen is bij paarden ook wel eens bijten en daarom is het zeker verstandig een soortgenootje te kopen!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:02

Bij mijn shetlander (die niet bijt) stond een shet in de wei die wel beet, maar dat hielp niet, ja reddy (de mijne) begon ook te bijten naar mensen enzo, en beet er flink op los bij die shet, en die shet ook bij reddy als gevolg dat reddy der staart en manen nogal naar de knoppen zijn..

Maar aangezien ze nog jaarling is, zou het wel eens kunnen helpen, en goed blijven straffen als ze bijt. Maar een maatje voor een jaarling is altijd goed, ze moeten toch kunnen spelen..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:20

het zijn nou eenmaal kudde dieren dus vinden de meeste het toch wel erg fijn om een maatje op stal te hebben. dit kan dus ook een geit/kat/schaap o.i.d zijn. Maar ik persoonlijk vind t een prettig idee dat mijn paard veel contact heeft met andere paarden en daar ik zichtbaar lol in heeft

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:26

...
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 12-12-24 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 16:50

een paard of pony is een kudde dier, dus ik zou er gewoon nog een pony bij zetten, zeker als het een jaarling is, dan kunnen ze mishcien spelen , en anders kwa opvoeding.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:51

Ik denk ook dat het wel zal schelen.
Als ik zo even nadenk

Duncan, mijn tinker, heeft 3 jaar lang met leeftijdgenoten op de wei gestaan. Heeft daar dus zeker wel gedragsregels geleerd. Hij is nu ook heel lief en rustig naar andere paarden toe, hij gedraagd zich prima.

Paardenvriendje Tamo, die niet in een wei met leeftijdgenoten heeft gestaan, heeft wel af en toe contact gehad met andere paarden, maar nooit echt gedragsregels geleerd. Hij bijt andere paarden, wil de baas spelen en bijt ook als je hem aan het poetsen bent ofzo naar mensen.

Paarden hebben dus een andere jeugd, maar staan nu allebei alleen in een wei, met verderop wel een buurvrouw/man naast hun. (Deze 2 paarden staan niet naast elkaar ofzo, maken alleen samen vaak buitenritten)

Verschil in het gedrag naar andere paarden, en mensen, is dus wel degelijk anders. Mijn paard bijt mij echt niet als ik hem lekker aan het borstelen, wassen of iets dergelijks ben. Dat andere paard, doet dat dus wel!
Zeker in hun jonge jaren kunnen ze veel van elkaar leren, ze voeden elkaar op.

Denk maar eens aan jezelf, je weet toch ook dat je lief moet zijn tegen andere mensen, doordat je geleerd hebt van die andere mensen, dat als je lief doet tegen hun, zij ook lief doen tegen jou.
Om het maar even simpel te verwoorden.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:07

[***] schreef:
Natuurlijk is het belangrijk dat een paard/pony kan spelen, en zeker op die leeftijd, maar paarden hebben niet altijd een vriendje nodig. Mijn vorige pony stond op een boerderij met een heleboel friezen in een groot weiland. Ze heeft er zelf voor gekozen om niet bij die kudde te horen, ze stond altijd een heel eind weg te eten terwijl die anderen speelden e.d. ze mocht wel bij de kudde, dat was het niet, maar zij wou gewoon liever eten. Een dier heeft dus niet altijd een vriendje nodig, maar ik denk dat het vooral op de jeudige leeftijd van jou verzorgshet wel beter/handiger zou zijn. Een oudere pony kan er goed bij lopen, maar zorg wel dat ie Lizzy niet terroriseerd zoals sommige paarden bij ons op stal dat bij elkaar doen, maar haar opvoedt. Probeer wel een beetje een sociaal dier te zoeken.

Veel succes ermee

Maar hoe zou het zijn gegaan als er helemaal geen andere paarden bij liepen? Nu heeft ze toch het idee dat het wel kan, en ze zou vast wel iets contact hebben tussendoor lijkt me zo...