Ik had ook zo'n schijtluis voor de waterslang. Hij moet wel eerst goed vast kunnen staan. Als hij dat kan zet je hem gewoon goed vast, niet te kort maar ook niet aan een te lang touw (een halve meter is ongeveer genoeg ruimte) Dan hang je een bak voer voor zijn neus en zet je de waterslang erop. En het liefst als het 30 graden is en hij het flink warm heeft. Begin bij de voorbenen en ga vrij snel omhoog naar de schouder en de borst, begin van de hals. Als dat eenmaal nat is blijven de meeste paarden gewoon staan. Die van mij vind het water juist op zijn benen minder prettig. Maar die bleef na 3 keer afspuiten helemaal netjes stilstaan.
Ik kan hem nu zelfs zonder voer en zonder vast te zetten helemaal afspuiten, terwijl hij 2 maanden terug voor het eerst is afgespoten. Mijn paardje is 3 jaar oud. Vorig jaar had ik het ook geprobeerd met een spons en eerst geprobeerd te laten wennen aan de slang (als hij de slang al zag dendere hij zowat over mij heen) Dit hielp dus niet, ik kreeg er alleen een geflipt paard van. Heb toen de winter afgewacht, want het was veels te koud
Inmiddels van stal veranderd en daar laten ze alle paarden zo aan het water wennen, ook de veulens en jaarlingen.
Dus in 1 keer helemaal nat maken, niet te veel tutten en heel belangrijk, zelf kalm blijven.
En een bak voer en een heel sterk touw
Veel succes