doe ik het goed zonder ijzers.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

doe ik het goed zonder ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:51

Onze pony staat sinds 1 week zonder ijzers. Waarom? omdat ik zoveel aan het glijden was op de straat. Er onnodig scheuren in de hoef kwamen, ijzer er vaak aflag, was het dus gewoon zat en onze pony heeft op zich hele harde hoeven. Dus via internet natuurlijk bekappen met misschien hoefschoenen. Je leest dan alle voordelen, nu hebben we dus de ijzers eraf en nu hoor ik alleen maar de nadelen en lijkt iedereen ertegen te zijn. Zou het heel erg vinden als er hoefproblemen komen door een foute beslissing, wanneer zie ik dat het fout gaat alle tips zijn welkom.

BlackWych

Re: doe ik het goed zonder ijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:54

Je hebt de goede beslissing genomen! Ik neem aan dat je ook regelmatig de smid erbij hebt voor het bekappen en hij zal jou er heus op wijzen wanneer het mis dreigt te gaan.

=^.,.^=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:55

mijn pony heeft 3 jaar op ijzers gelopen omdat ik veel op de weg reed en hij in de winter op een betegelde uitloop stond..
sinds ik met hem op een andere stal sta, en echt nooit op de weg kom vind ik het onnodig..

dus loopt hij zonder, het heeft bij hem wel een half jaar geduurd voordat hij normaal kon lopen hahahaah
hij was erg gevoelig op steentjes en hard ondergrond, maar nu gaat t prima!

ik vind trouwens bij de mijne wel dat hij sondsdien goed stevige hoeven gekregen heeft, maar dat ligt natuurlijk ook wel wat aan de voeding.....

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 12:10

Ja de smid komt nu nadat de ijzers eronder uit gehaald zijn over 4 weken weer terug. Natuurlijk hebben die hoeven nu veel gaten en brokkelt het af. Stond er ook helemaal achter, alleen nu heb ik van die enge verhalen gehoord en gelezen waardoor ik dan denk wie moet ik nu geloven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:27

Je moet je smid geloven lijkt me zo, hij is de expert, niet al die mensen er om heen.
Overigens is het ook nuttig om je zelf eens in die dingen te verdiepen, zodat jij precies weet waar je op moet letten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:40

als ijzers zo goed zijn voor je paarddan zouden ze er wel mee worden geboren!! het is een noodzakelijk kwaad. Je zet ze er dus onder als je paard ze echt nodig heeft. ook mijn paard stond op ijzers... een ramp! elke pas wel glijden. ze zijn er af gegaan omdat hij een maandje op de wei ging. op aanraden van mijn smid heb ik ze ook na de wei er af gelaten. Mijn paard loopt veel buiten over straat en ook aangespannen( niet zo vaak). Hij heeft super goeie harde hoeven en sluit ze niet t eveel af. Tot nu toe gaat t perfect dus we houden t goed in de gaten dat ie niet te snel slijt. Hij is pas nog bij de msid geweest maar dit was eiegenlijk overbodig om dat ie ze natuurlijk al kuerig had afgesleten. Bij mijn paard gaat t dus perfect!!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:53

hey,

nehoor dit is geen foute beslissing. mijn pony heeft helemaal geen ijzers. elk paard, heeft weer andere hoefen, dus wat die mensen zeggen zegt nog helemaal niks. succes ermee!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:02

ik zou zoiezo goed naar je smid luisteren wat die ervan vind, en als je paard gewoon een goede stand heeft en goede hoeven is er niks aan de hand.
die van mij stond ook een tijdje zonder maar omdat ze voor een bokhoefje heeft, en de stand helemaal verkeerd werd moest ze voor op ijzers.
maar als jou paard dat allemaal niet heeft en hij loopt er niet extreem gevoelig op en ze breken ook niet al te veel af zou ik het lekker zo laten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:14

Als je smid het ermee eens is en regelmatig controleert is er niks aan de hand hoor. Je moet zeker de eerste tijd gewoon in de gaten houden dat hij wat gevoelig kan zijn op het harde en met steentjes. Dat word na verloop van tijd (kan een aantal maanden duren) steeds beter.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:49

Mijn paard heeft ook geen ijzers onder en ze heeft hele harde gezonde hoeven. Volgens mijn smid heeft ze geen ijzers nodig, dus begin ik er ook niet aan. De hoefsmid komt om de 10 weken om haar te bekappen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:09

merel staat sinds kort ook zonder ijzers. ze glijd er alleen maar mee uit en op de nieuwe stal is geen asfalt en rijd ze alleen op het strand enzo. het scheeld gewoon een boel in de kosten.

willem wilde ik ook van de ijzers afhalen, maar er is nog vrij veel asfalt als ik een buitenrit wil maken(geen mogelijkheid tot berm) en ik kan nu ff geen 400 euro aan 2 paar hoefschoenen uitgeven. dus blijftie ff op de ijzers.. maar heb ze liever zonder.. hij glijd als een gek en hij blijft maar wondjes krijgen van die nagels die na een aantal weken er een stukkie uitsteken

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:34

Een paard kan vaak makkelijk zonder ijzers, hoefschoenen en natuurlijk bekappen is heel nog niet nodig. Natuurlijk bekappen is een beetje dubbelzinnig, want jou eigen smid heeft iig een goede opleiding gehad, in tegenstelling tot veel smeden die natuurlijk bekappen (bezitten vaak alleen een certificaat van een cursus)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:16

goede beslissing,als je smid er mee eens is is het goed !

Mijn paard staat wel op ijzers,hij loopt heel erg veel buiten en 1 achtervoetje slijt scheef,
dus er staan ijzers onder om het voetje recht te houden en niet scheef af te laten slijten..

als ik de ijzers eraf haal en zoveel buiten blijf lopen gaat zn hoef scheef staan,en krijgt hij op den duur knie en heupproblemen..

daar zit ik ook weer niet op te wachten!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:03

bij mij loopt alles zonder ijzers op 1tje na die zijn hoeven willen maar niet hard worden en slijten te hard op de weg (staat ook voor de wagen dat scheet een hap of 4 a 5 op een boterham!) hoefschoenen zijn voor hem gene oplossing omdat hij ivm zijn leeftijd en ras nogwel eens pal op de rem wil gaan en met hoefschoenen glij je dan niet maar sta je direct stil en zou dat bij hem dus vragen om pees problemen zijn

de rest doet het zowel binnen als buiten goed op blote voeten

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:37

Mijn pony is sinds kort natuurlijk bekapt en ik onderhoud ze minstens 1 x in de 2 weken. Gaat prima. Niks geen gevoeligheid afbrokkelen van hoeven enz.