Hoe geeft een gelpad zo veel mogelijk steun?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Hoe geeft een gelpad zo veel mogelijk steun?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:55

Hoi hoi,
Ik rijd nu een paardje bij en die heeft een gelpad nodig, al is het alleen maar omdat het zadel anders niet goed ligt.
Nou hoorde ik van iemand dat een gelpad beter werkt als het ónder het sjabrak ligt. maar mij lijkt het juist helemaal niet fijn want dat zweet en plakt en doet.

Iemand iets over gehoord of een gelpad beter werkt onder of op het sjabrak? alvast bedankt!

IMJ

Re: Hoe geeft een gelpad zo veel mogelijk steun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:57

Wat ligt er niet goed aan het zadel, hij zal nl je zadel niet anders leggen. Een schapenvachtje schijnt beter te zijn ivm vocht opnemen, betere drukverdeling etc.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:38

Er bestaan ook Katoenen hoesjes voor die gelpads. Ik ben er geen voorstander voor, ik zou gewoon even het zadel laten nakijken door een zadelmaker (en aanpassen).

Rapture

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:11

Nou ik weet niet beter of hij hoort gewoon OP de sjabrak want hij gaat anders inderdaad plakken etc en het lijkt mij er op ook veel beter liggen want dan drukt je zadel mooi in het gelpad en zit er geen sjabrak tussen. Het blijft dan lijkt mij ook beter liggen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:20

als je je gelpad op de rug legt werkt die het best.
maar met een gelpad los je het niet op dat je zadel beter ligt...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:30

ik vind een gelpad gewoon slecht eigenlijk.... het drukt op plekken waar je geen druk moet hebben.... dan kan je nog beter een schapenbontje eronder leggen... maar het beste is als het zadel gewoon goed past...

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:41

Bij mijn oude verzorgpony moest ik de gelpad altijd tussen het shabrak en het zadel leggen. Weet echter niet of dit beter is, deed dit eigenlijk alleen omdat de eigenaresse zei dat het zo moest

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 18:21

hmm jullie weten het ook niet dus. Ik twijfel ook nogsteeds. Het zadel kan ik weinig van zeggen (ik rijd bij) en hij heeft er zo geen last van en ligt zo goed dus ik heb er ook niks tegen.
Ik vraag me alleen af waarom een gelpad beter zou werken zonder een sjabrak er tussen want mij leek de reden van rapture ook veel logischer! iemand die er nog meer over kan vertellen?

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:48

doe gewoon wat je het beste lijkt, ik doe het onder het sjabrak omdat ik lui ben en van niemand heb ik ooit gehoord, of gelezen dat het beter is boven het sjabrk te doen of zo

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:23

Ik denk dat onder het sjabrak (wel met hoesje) beter is, omdat hij dan het meest effectief is. Zelf legde ik 'm altijd boven het sjabrak. Zat mooier en ik kon tenminste zien of het niet aan het schuiven was. Bovendien toch minder zweterig.

Ik heb zelf een flexquality pad. Dat bevalt 10x beter als een gelpad.
Betere pasvorm, makkelijker schoon te houden, beter voor de rug van je paard. Wel een stuk duurder, kost nml. € 90,00

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:11

Een gel pad verliest een groot deel van zn functie als je hem op het sjabrak legt, Hij hoort direct op de rug en als je een goede hebt (zoals de action) zit er een hoes om heen om het vocht op te nemen.

In de bit is een test gedaan en daaruit kwam dat een echt lamsvellen bontje beter werkt als een gelpad omdat een gelpad glad trekt zodra je het zadel er op legt.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:31

de dierenarts zei ook dat ie eronder beter ligt omdat die dan de druk beter verdeelt.
maarja ik zou de eigenaren gewoon het zadel na laten kijken en desnoods een nieuwe laten kopen want een gelpad is hier niet voor gemaakt het is voor paarden met een gevoelige rug

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 18:24

hey dankjewel! geloof nu wel dat het echt zo is dat hij onder het sjabrak beter ligt. En ik zal eens uit gaan kijken naar een aanbieding van bontvelletjes....

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:59

waar ligt het zadel niet goed. misschien moet je hem laten opvullen ofzo. dat kan er ook mee te maken hebben.