Even een paar vraagjes :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxsweet

Even een paar vraagjes :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:21

Als ik mijn paard ga longeren, dan doe ik dat altijd in een speciale longeerbak.. Maar ik wil dat ook wel eens in de gewone rijbak doen.. Maar het probleem is dat als ik haar aanspoor naar de galop, dan sleurt ze me helemaal mee.. Ze zet dan zo'n ongelovelijke kracht op, zodat ik haar niet meer houden kan..
Hebben jullie tips voor mij om haar daar wat rustiger te laten doen??

Laatst toen ik ging buitenrijden, toen was mijn paard echt aan het zieken.. Ik was alleen en mijn paardje wou niet verder lopen en de hele tijd rechts omdraaien de kant van huis op..
Gister weer even een kleine buitenrit gemaakt samen met een ander meisje, in de hoop dat ze wel gewoon door wou lopen..
Maar neej.. Ze liep weer te zieken, stil te staan en rechts omdraaien naar huis..
Nu heb ik van dat meisje geleerd, dat als ze stil staat dat ik dan allemaal kleine bochtjes moet rijden en haar zo vooruit krijg.. Is uiteindelijk ook gelukt maar nog niet helemaal goed.. Als ik dus bij wijze van vandaag weer naar buiten ga met haar dan gaat ze net zo goed weer lopen zieken..
Misschien heeft iemand meer tips??

Wat is nou precies het verschil tussen een 12.50 bit en een 13.5 bit ??
Is dat alleen de lengte van het bit of kun je ook aflezen hoe lang of hoe dik dat bit is??

En hoe kun je zien wanneer een bit goed in de mond ligt.. [Echt geen verstand van].. Hoe ver moet (mag) het bijvoorbeeld uitsteken ??

Alvast bedankt!

arans

Re: Even een paar vraagjes :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:30

wat herken ik weer veel in jou paardje:D
12,5 en 13.5 dat zijn hoe lang hij is.
maar alshet bit in de mond licht mogen er 2 plooeine komen en je moet aan alletwee de kanten een vindger tussen de monthoek en de bitring kunnen doen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:48

12,5 of 13,5 id dus de breede van het bit.. zeg maar net asl de breedte van de mond... er moet ongeveer aan beide kanten van de mond minimaal n halve centimeter ruimte zitten....

wat betreft dat buitenrijden.. heel veel paarden doen dat.. omdraaien en naar huis willen lopen... oris doet het ook weleens.. dan draait ze opeens zomaar om en wil ze er met geen mogelijkheid langs.... dus meestal stap ik dan af, en stap ik na een paar meter weer op en dan is het over en loopt ze door... ( heb verder ook van alles geprobeerd , om er wle op te blijven zitten ) maar op een gegeven moment hebben ze dna toch zowiets van oww k zal maar gewoon doorlopen, want als ik het niet die stapt ze af en moet ik er alsnog langs... hoe dna ook zorg dat je hem er wel langs krijgt...anders heeft je paard gewonnen.. en dan blijft hij het doen...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:23

Hee meis!

Als ik jou was zou ik eerst gewoon lekker in de longeerbak blijven longeren, die is ervoor en als het in de longeerbak makkelijker gaat zou ik haar daar lekker longeren.
En meestal zijn de eigenaren er ook wat blijer mee als je niet in de normale rijbak longeert.

Tja en met dat buitenrijden, je hebt zelf al door dat ze loopt te zieken, als ze het echt eng vind reageert ze wel anders.
Ik zou het eerst gewoon rustig proberen en daarna mag je best een keer boos worden, ze is je gewoon aan het uitproberen.

Het verschil tussen een 12.5 en een 13.5 is de lengte, in dit geval dus een centimeter.

Het bit mag niet te ver uitsteken, en het bit hangt op de goede hoogte als er aan de zijkant van de mond 2 'rimpels' boven elkaar 'hangen'.
Op de foto hieronder zie je hoe een bit goed zit.
Afbeelding

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:35

Voor het longeren ga je het beste bij A of C staan, Vraag of iemand ter hoogte van X wil staan, eventueel met een longeerzweep. Zo zal ze minder snel geneigd zijn uit te breken. En bij het buiten rijden zou ik zeggen, voorwaarts houden en desnoods aandraven bij elke neiging van omdraaien.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:48

dankjulliewel !!

En over dat afstappen..
Heb ik ook vaak gedaan en dan loopt ze gelukkig wel goed mee.. Maar dan moet je er weer op hea
Meestal blijft ze wel staan maar als ze het echt laat afweten dan gaat ze lekker rondjes lopen..

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:58

Ik zou zeker niet afstappen omdat je haar dan eigenlijk beloond!

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:25

jaah precies.. dat wil ik juist niet laten gebeuren!!
Dus iemand nog tips ??

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:29

euhm, ja, mn pony is ook erg sterk met longeren, al je gewicht in de strijd gooien, en dus hopen dat je touw niet breekt

sja, dat buitenrijden, en dat omkeren ben ik ook nog niet helemaal uit.. (ong. zelfde probleem)

Nouja, ik hou gewoon mn zweep er goed aan, elke als ze die neiging ook maar heeft, meteen een tik, proberen til te staan ook een tik, op het moment van omdraaien echt een keiharde knal,
zielig hmm

is nog zieliger dat ze omdraait en er toevallig een auto aan komt rijden

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:34

hahaha
Je hebt helemaal gelijk..
Maar mijn paardje geeft dus na enkele slagen niks meer om de zweep
Dan kan ik slaan wat ik wil maar ze blijft lekker staan..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:47

Als je in de bak gaat longeren moet je iig niet in het midden, maar aan 1 kant. Als je balken en pionnen heb scheid je een lijn (midden van de bak) en maak je net zoiets van een longeerbak , om duidelijk te maken dat hij niet zomaar een andere kant opgaat in galop en jou mee sleurt. En heel sterk wezen En stop pas met longeren als hij het goed doet.

Tsja.. met het buitenrijden is en blijft een lastig probleem voor veel mensen.
Je moet dus absoluut niet afstappen. Je moet er een soort gevecht van maken die jij moet winnen. Als jij eenmaal het gevecht heb gewonnen gaat het waarschijnlijk wel goed. Ik heb begrepen dat boos worden geen zin heeft...
Als je paard niet verder wilt lopen en omdraait, draai jij de andere kant op en maakt een rondje en dan weer aandrijven. Als ze dan weer stil staat en omdraait weer het proces herhalen, en steeds herhalen totdat ze vooruit gaat. Als ze vooruit gaat heb jij gewonnen. En dan belonen natuurlijk

Het is denk ik uitproberen wat je paardje doet.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:09

Monster schreef:

sja, dat buitenrijden, en dat omkeren ben ik ook nog niet helemaal uit.. (ong. zelfde probleem)

Nouja, ik hou gewoon mn zweep er goed aan, elke als ze die neiging ook maar heeft, meteen een tik, proberen til te staan ook een tik, op het moment van omdraaien echt een keiharde knal,
zielig hmm

is nog zieliger dat ze omdraait en er toevallig een auto aan komt rijden

denk je dat ik dat niet heb geprobeerd dan?? maar als je paardje helemaal in de stress schiet en in paniek raakt wanener je dit doet... dus ben ik op een gegeve monet als het te erg werd afgestapt.. en een paar meter verderop weer opgestapt... en nu is dat niet eens meer nodig.. wnat ze weet dat het niet meer eng is... en je beloont je apard er niet mee... want ten eerste laat je hem zien dat er niets engs is.. en ten 2e hij moet er toch hoe dna ook langs.. je beloont hem pas als je omdraait en terug gaat....

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:52

Ja dat is inderdaad goed ALS je paard ergens bang voor is. Maar als hij dit zomaar te pas en te onpas doet beloon je hem wel voor dat gedrag. Als het angst is en hij wilt ergens niet langs kun je afstappen maar ik had begrepen dat het niet om angst ging.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:38

oww jaa..precies.. ik heb het met gipsy ook hoor.. vroeger reed iemand hem, en als die nr buiten wou draaide gips om en ging ze terug... nu tegenwoordig.. als gips ook maar probeerd om te draaien hoef ik em alleen maa n grote bek te geven, me spoor dr in te zetten of n tik met me zweep en hij loopt gewoon netjes door... maar orisse die loopt opzicht buite wel dor.. tenzij ze iets dus wel eng vind.. en in paniek raak.. en slaan en schoppen en schelde los je dna niets mee op.. dan willen ze alleen maar vluchten... maar als het niet om angst gata zul je j paard idd gewoon moeten aanpakken...