Waar zal ik voor kiezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Waar zal ik voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:01

De situatie is als volgt:
Mijn bijrijdpaard is nogal afgevallen, terwijl ze extra voer kreeg. Ze heeft zichzelf helemaal weggegeven aan haar veulen. Ze had een gigantisch dik uier. Haar ruggegraad steekt nu uit en ook de botten aan de bovenkant van haar kont.
Daardoor past mijn zadel nu niet meer zo goed. De keilkussens raken haar rug niet helemaal meer, er zit speling tussen, terwijl dit eerder niet het geval was.
Opvullen dacht ik aan, maar het is een tijdelijk probleem, want ze komt op extra voer en het veulen wordt nu afgewend.
Toen keek ik op de divoza website en leek me dit wel handig:

Afbeelding

Speciale onderlegger die het zadel van achteren ophoogt. Hoogte achterkant 3 cm.

Nu sprak ik net met mijn instructrice en die ging voor een bontje:
maar welke dan:

Afbeelding

Stevig zadelmodel onderlegger. Bovenzijde katoen, onderzijde zacht kunstbont. Machine wasbaar. Geschikt voor zowel dresuur-, spring-, als veelzijdigheidszadels. Maat: paard

Afbeelding

Zadelonderlegger van lamsvel, dat van nature een temperatuurregaliserende eigenschap en optimale zweetopname heeft. Vooral aan te bevelen bij paarden met een gevoelige rug of kunstvezelallergien.

Ze staan in volgorde van prijs, de eerste is de goedkoopste oplossing en daardoor de meest aantrekkelijke, omdat het een tijdelijk probleem is.

Graag een snel advies, want heb iemand in Leek nu zitten die het vandaag voor me mee kan nemen.

Fielychi

Re: Waar zal ik voor kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:28

eerlijk gezegd zou ik gaan voor de eerste.
1. probleem gaat weg
2. keiltje = goedkoper
Het zou zonde zijn als je een hoop geld uitgeeft aan iets wat je maar tijdelijk gebruikt.

Als je merrie nog vaker een veulen gaat krijgen, zou ik wel geneigd zijn eerder te gaan kiezen voor dat laatste dekje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:32

Niks onderleggers, beter voeren. Onbeperkt gras en (meer) goede merriebrok erin stoppen. Als de botten er echt uitsteken heb je niets te rijden.
Als je met voeren wat meer "spek" erop hebt zitten, kun je aan de dubbele longe oefeningen gaan doen om de spieren weer op te bouwen. Daarna kun je pas weer rijden en dan ook goed opletten dat je rijdt voor spieropbouw en niet een beetje aanrommelen.
Als een paard zo mager is/wordt heeft ze zeker niets over om spieren op te bouwen, dus eerst je voer aanpassen. Wanneer wordt het veulen trouwens gespeend? Je kunt eventueel ook het veulen een periode per dag al weghalen bij de merrie (of andersom), zodat het veulen minder van moeders vergt. De eerste paar keer zullen ze protesteren, maar meestal wennen ze er snel aan, zeker als ze weten dat het maar "even" is. Is meteen een goede voorbereiding op het spenen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:36

Ik vind eigelijk dat als je paard zoveel te lijden heeft gehad dat je haar vakantie moet geven en een week of 2 nadat het veulen is afgespeend pas weer oppakken.

Rijden kost extra energie/ verbranding en ze heeft nu even geen reserves maar tekort.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:40

Ik had het al in mijn eerste post geschreven, maar het is denk ik niet helemaal duidelijk.
Ik ben de merrie 2 maand geleden gaan rijden. Ze heeft toen 9 maand stilgestaan en was vet. Omdat ik haar nu om de dag rijd, raadde mijn instructrice aan om iets meer brok te gaan voeren. De eigenaren hebben dit gedaan, toen ik 5 dagen met vakantie was. (de eigenaren rijden helemaal niet, die gebruiken de paarden voor de fok. Ze hebben het beste met hun paarden voor, qua voer en verzorging). Ze heeft dus 5 dagen vakantie gehad en is lekker de wei opgeweest de hele dag en in die tijd is ze afgevallen.

Toen ik terugkwam zag ik gelijk dat het paard was afgevallen. Ze is niet graat mager, maar er zit geen vlees op om het zo maar te zeggen.
De eigenaar vertelde me dat het paard de dag ervoor een gigantisch uier had, echt niet te filmen. De dag dat ik kwam was het ook dikker dan normaal. Dus het extra voer heeft de merrie omgezet in extra melk, zoveel het veulen kon het niet op.

Ze hebben haar weer op haar gewone hoeveelheid gezet en extra gras gegeven. Dit lost het probleem ook nog niet op, dus hebben we gister besloten om het veulen af te spenen. Het paard krijgt 's morgens haver en 's avonds brok, de hoeveelheid wordt wel meer en de hele dag weidegang.

Het paard is verder helemaal niet ongelukkig, vindt het leuk om te gaan rijden en heeft ook wel energie om te rijden, meer juist dan toen ze zo vet was. Het probleem is alleen dat het zadel niet lekker ligt aan de achterkant, daar vroeg ik advies voor en jullie doen gelijk overkomen alsof het paard niet goed behandeld wordt. Het paard heeft vakantie en extra voer gehad. Het is een week geleden ontwormt, heeft geen koorts en maakt absoluut geen ongelukkige of zieke indruk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:04

Ik zeg helemaal niets over ongelukkig of iets in die richting. Maar een paard dat in 5 dagen tijd zo sterk afvalt is iets mee aan de hand. Ik heb zo geen idee wat, maar kloppen doet het niet.
Bij het spenen in ieder geval geen brok geven, dat geeft teveel belasting naar de uier. Het klinkt misschien tegenstrijdig met een mager paard, maar de kans op uierontsteking is groter als je de melkproduktie "stimuleert" door krachtvoer te geven. Bij spenen geen krachtvoer en wel rustig bewegen. Eventueel af en toe de uier afspuiten (zachte straal).

En als je dan zonodig een onderlegger wilt kopen, neem dan die lamsbonten, dat is in ieder geval goed spul.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:13

Ik snap je probleem. Om het paard wat voller te krijgen kun je hem geplette mais voeren.

Ik neem aan dat je zadel verer wel goed past, maar nu je paard wat dunner is, het zadel je opgooit aan de achterkant? Als je de onderlegger verder niet meer nodig hebt als je paard weer aan de maat is, zal ik kiezen voor nr.1

Succes

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:22

Ik zou haar tijdelijk longeren met bijzets o.i.d. om de spieren in haar rug wat terug te krijgen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:26

Yvonniej schreef:
Ik snap je probleem. Om het paard wat voller te krijgen kun je hem geplette mais voeren.

Ik neem aan dat je zadel verer wel goed past, maar nu je paard wat dunner is, het zadel je opgooit aan de achterkant? Als je de onderlegger verder niet meer nodig hebt als je paard weer aan de maat is, zal ik kiezen voor nr.1

Succes

Dit is een antwoord waar ik iets aan heb. Thanks

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:27

alstu

Heel veel succes ermee..

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:38

Het was absoluut niet onvriendelijk bedoeld, als ik zou denken dat het paard niet goed verzorgd wordt zou ik niet eens reageren.

De titel is: wat zal ik kiezen en ik heb daar een 3e keuze mogelijkheid aan toegevoegd. (en ik ga er altijd vanuit dat je zo'n topic plaatst omdat je bezig bent met het welzijn van het paard)

Gewoon omdat je een merrie beschrijft waarrvoor het nog zogende veulen een hele belasting is geworden. Het afvallen of verbranden van vet is nl een verschijnsel dat reserves worden aangesproken.

Pas je wel op met de geplette mais en het afspenen van het veulen dat ze niet ineens heel veel gaat aankomen? (weer een goed bedoelde tip )

Veel succes ermee.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:43

Ik vind de laatste de beste omdat deze bewezen de meeste druk verdeeld!!
Maar waarom gun je haar niet de tijd om bij te komen en geef je haar gewoon lekker wat aandacht en longeer je haar niet?
In het land is toch voor haar en haar veulen leuk? Komt ze denk ik ook wel weer van aan.
Ik zou niet rijden als mijn paard zo mager is en als ze niet te mager is dan hoort ze zo en was ze dik omdat ze drachtig was. Dan past jouw zadel misschien niet zo goed....
Lastig hoor, zo op I-net.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 11:12

Misschien verschaft dit duidelijkheid?
Afbeelding

Ik hoef geen reactie op hoe het er dressuurmatig uitziet. Het is slechte foto. Als ik dat wil dan zet ik hem wel op H.A.W.

Zoals je ziet is ze absoluut geen graadmager paard, maar aan de achterkant bij de kont zie je dat er wat spek mist en dat is het probleem. Het paard heeft de eerste 2,5 maand dat het veulen er was en tijdens de dracht op onbeperkt land gestaan en was toen vet.

Ik ben haar toen langzaam begonnen met longeren en daarna rijden. Ik rijd haar nu om de dag, wordt begeleidt erin door een instructrice. Het zadel heb ik nog niet zolang en is gekocht op het moment dat het paard een stuk slanker was. Het paste toen echt goed. Het paard heeft de afgelopen 6 weken (werk als juf, dus had 6 weken vrij) 2x een kleine week vrij gehad en volledig in de weide gestaan.
Toen we meer brok gingen voeren, ging het mis, want toen ging ze dat omzetten in melk en gaf nog meer van zichzelf weg.

Daar zijn we onmiddelijk meegestopt. De merrie heeft elke dag de gehele dag weidegang, behalve als ik rijd eventjes niet.
Omdat het veulen teveel vraagt en ze opnieuw drachtig is, hebben de eigenaar en ik besloten dat het veulen vanaf nu wordt afgespeend. Het is al gewend om een poosje bij de moeder weg te zijn en dat gaat goed want ze staat dan met haar zusje van 1 in de wei.
Ik denk wanneer het veulen eraf is, het probleem heel snel is opgelost.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:19

Ik zou in jou geval kiezen voor nr 1
al zou ik zelf voor nr 3 gekozen hebben want die kan je altijd eronder leggen en verdeeld de druk goed ook wanneer je zadel goed ligt.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:43

in jou geval zou ik voor 1 kiezen aangezien het maar een tijdelijk probleem betreft.
Als dadelijk de merrie weer gaat "vervetten" en dat kan ineens rap gaan zonder veulen is het zonde geld om een bont onderlegger te kopen terwijl je die normaal niet nodig hebt!
Zoals eerder gezecht de uiers zelf legen is geen goed plan, zo stopt de melk productie namelijk helamaal niet meer snel.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:32

Het lijkt zo op de foto meer of ze wat bespiering mist en niet echt op mager. Op de foto zie ik dat jou zadel aan de achterkant al vrij hoog ligt. Als je de eerste pad koopt zal hij aan de achterkant nog hoger komen (hij loopt nl van smal aan de voorkant naar dik aan de achterkant).
Jouw paard is weer drachtig. Wrs herhaalt het probleem zich straks weer. Je hebt de onderlegger dan weer nodig. Ik zou toch voor het lammetje gaan!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:55

hallo,

misschien is het het beste om even een poosje niet meer te gaan rijden. geef haar wat extra voer (biks bijv.) zo kan ze weer wat aankomen en dus ook aansterken. succes ermee!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:55

en als je haar conditie op pijl wilt houden, kan je even een wandelingetje gaan maken of even aan de longe

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:59

Vraag je instructrice om advies (of had je dat al gedaan?) zij kan je zeker helpen. Om haar weer wat gespierder te krijgen is rijden en longeren denk ik wel goed hoor, niet te gek natuurlijk maar dat weet je zelf ook wel. Trouwens... Leuke foto, leuk paard!