Springen met dressuurzadel tot welk niveau?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet veelzijdigheidszadel aanschaffen

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Littleghoul

Springen met dressuurzadel tot welk niveau?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:00

Ik wil leren springen met mijn paard. Hij vind het erg leuk om te doen, en ik wil het graag leren..

Nu heb ik alleen maar een dressuur zadel, tot welke hoogte kun je met een dressuurzadel springen zonder je paard echt erg in de weg te zitten??

Ik denk dat ik niet snel hoog zal springen, want ik ben nogal een bangerik. Ik twijfel nu erg of ik dan wel of niet een veelzijdigheids zadel erbij moet nemen.

Wat is jullie mening??

SGWuppie

Re: Springen met dressuurzadel tot welk niveau?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:12

Het heeft niet echt met een bepaalde hoogte te maken, meer met of je zelf nog een beetje lekker kunt zitten. Maar als je pas begint met springen zou ik er nog geen zadel bij kopen. Eerst maar eens afwachten of je het zelf heel gaaf vindt en het vaker wil gaan doen. Op lage hindernissen hoef je je paard echt niet te storen; als je de beugels maar voldoende kort maakt.

En misschien kun je een zadel lenen van iemand. Ik spring en cross met mijn ene paard met een veelzijdigheid richting dressuuur en dat gaat prima.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:13

Oh okee. ik dacht dat het slecht was voor me paard, als ik met een dres.zadel spring..

Ik ben niet zo'n held, dus het niveau zal niet snel stijgen. Leuk vind ik het wel.. alleen eng! Haha!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:15

Neuh, slecht vind ik het niet.....zoalng je geen wereldbekerwedstrijden rijdt

juist omdat het een beetje eng is, is het leuk!

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:20

Haha dat hoor ik iedereen zeggen.. helaas heb ik een blessure gehad, waardoor ik me hele leven voorzichtig moet zijn. Springen heeft grote kans op vallen.. en dat risico mag ik eigenlijk niet nemen.

Nog meer meningen???

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 07:30

Ik vind een dressuurzadel absoluut niet geschikt. Balkjes lopen dat kan makkelijk maar echt springen is niet fijn voor jou. Aangezien je door de zweetbladen niet de juist houding aan neemt en daar door het paard hinderd. En de zweetbladen zijn veel langer als bij een veelzeidiheid/ springzadel. Waardoor het paard zijn voorbenen niet goed kan vouwen omdat het zweetblad in de weg zit.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:33

HMM

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:21

Ik heb wel 1,40 gesprongen met een dressuurzadel, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik er ooit 1x af ben gevallen tijdens het springen met dressuurzadel.Aan de andere kant, ik weet niet of ik er op was blijven zitten als er een veelzijdigheidszadel op gelegen had
Het ging ook om losse hindernissen dan, niet een heel parcours.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:26

Als je veilig wilt springen, moet je tijdens de sprong je knieën in de kniewrongen duwen om stabiel te blijven zitten. Dit kan eigenlijk niet bij een dressuurzadel.
Wanneer je met een dressuurzadel springt, neem je (ondanks kortere beugels) een andere houding aan dan wanneer je met springzadel springt.

Kun je niet eens een springzadel van iemand lenen om het verschil te voelen?

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:30

Hmm dat weet ik eigenlijk niet.

Meisje wat mijn paard tot nu toe elke keer springt heeft wel een veelzijdigheidzadel, maar wil hem liever niet op mijn paard leggen omdat die toch een andere rug heeft als haar paard.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:40

Hier 2 afbeeldingen, kijk eens goed...

Afbeelding
Springzadel

Afbeelding
Dressuurzadel

Iedereen zal het duidelijk verschil zien tussen beide zadels. Beide zijn anders gevormd omdat ze voor een ander doel gebruikt worden.

Een keertje met een dressuurzadel springen is geen punt, maar als je vaker als 1 of 2 keer wilt springen. En zoals ik het hier begrijp, regelmatig wil doen... Zou ik niet doen met een dressuurzadel.

Voor het paard is het echt veel fijner met een vzh of springzadel.
Ze hebben nu eenmaal veel meer vrijheid in de (spring) beweging.

Verder vind ik persoonlijk dat een dressuurzadel niet de juiste steun kan geven boven de sprong voor de ruiter.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:56

Als je echt veel wilt gaan springen zou ik een veelzijdigheids of springzadel aanschaffen. Maar ik zou eerst kijken als ik jou was of jullie het springen beide echt leuk vinden om va(a)k(er) te gaan doen en of het überhaupt wel goed gaat.
Ik neem niet aan dat je gelijk 1,5 meter hoog gaat springen dus om je te orienteren op wat lagere sprongetjes (0,5 m ofzow) vind ik zeker wel dat dat kan met een dressurzadel, daargelaten of dat nu wel of niet lekker zit. Als je dan echt verder wilt gaan, dan zou ik idd wel een springzadel aanschaffen.

Suc6 ermee!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:23

ik zou als ik jou was op dit moment nog geen ander zadel aanschraffen, pas wanneer je echt zeker weet dat je meer wil gaan springen.
ik heb zelf tot een meter met een dresuurzadel gesprongen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:36

Kun je geen zadel lenen van iemand?
Nadeel van een dressuurzadel is dat je vooral tijdens het leren springen je veel fijner zult zitten op een spring/veelzijdigheidszadel.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:09

Ik zou niet eens 30 cm willen springen met mijn dressuurzadel.
Heb zowel een spring als dressuur en ken dus het verschil, met mijn dressuurzadel kan ik gewoon 10 keer minder goed meekomen dan op mijn springzadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:21

Ik kan tot zo'n 80 cm springen met een dressuurzadel. Daarboven niet, ik spring dat de beugels uit de haken. De wrong van m'n dressuurzadel zit vreselijk in de weg als ik wil springen en daardoor komt m'n onderbeen ongevraagd te ver naar achteren. Doordat er met springen ook nog druk op komt te staan vliegt de beugelriem uit de haak. En dat is flink lastig als dat gebeurt boven een sprong.