Vraagje over chippen veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Vraagje over chippen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 06:37

Gisteren is onze nieuwe aanwinst op stal gekomen, een 3 maanden oud veulen. Veulen is in Belgie gefokt, en de fokker heeft hem gisteren dus gebracht. In Belgie is dus geen chipverplichting, en het veulen is nog ongechipt. Normaal gesproken gebeurt het chippen van veulens als het veulen nog bij de moeder loopt, ook in verband met identificatie, nu is de onze dus niet gechipd en loopt ook niet meer bij de moeder. Bijkomend probleem is dat de aftekeningen op het paspoort niet kloppen. Toen dat veulen net geboren was leek het alsof hij wit aan de benen had, maar dat is dus niet. Zo is ie wel geschetst. De bedoeling is om dit veulen op te fokken en later als sportpony te verkopen. Hoe zit het bij de KNHS als de aftekeningen op het paspoort niet kloppen? En hoe kunnen we het het beste aanpakken met chippen? De veearts komt begin oktober mijn merrie scannen, en deze veearts kent ook dit veulen. Hij is namelijk de veearts die de dekkingen bij de hengst begeleid, en het veulen is gefokt door de hengstenhouder. Voor identificatie is het misschien wel makkelijk als hij het doet, maar dan? Het is een belgische veearts, kunnen we een belgische chip-id laten registreren in het paspoort bij de KNHS? We willen geen lid van het stamboek worden omdat we daar ook geen belang bij hebben.

Dit zijn foto's van het veulen, gisteren gemaakt (sorry, hij was een beetje smerig ):

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien is, geen witte voetjes. Waarschijnlijk rechtsvoor wel een beetje wit, niet te zien op de foto omdat het aan de buitenkant zit. Maar linksachter is hij bijvoorbeeld met een wit voetje geschetst. Kan de dierenarts hem opnieuw schetsen en kan dat ook bij de KNHS veranderd worden, of moet dat echt bij het stamboek? En kan het opnieuw, schetsen? Stamboek is trouwens het Belgisch New Forest stamboek.

Chivari

Re: Vraagje over chippen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:30

Ik denk dat het wel kan, je kan immers altijd via DNA onderzoek erachter komen wie de ouders zijn. Ik zou gewoon even wat info vragen bij het stamboek.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:06

Ik heb een aantal imports die niet gechipt waren en die zijn in NL gechipt.
Ik weet niet of je het veulen over laat schrijven naar een NL stamboek? Zelf laat ik import (welsh) merries vaak overschrijven naar een NL stamboek en dan worden ze door iemand van het stamboek geschetst en gechipt. Vaak kloppen de aftekeningen idd niet helemaal maar dat komt dan wel goed op het NL stamboekpapier te staan.
Het paspoort wordt niet veranderd maar daar komt wel een sticker met barcode van de chip in te staan met een stempel van het NL stamboek.
Als ik pony's niet overschrijf naar een NL stamboek, komt de sticker met barcode van de chip alleen in het (buitenlandse) paspoort te staan.
Er wordt geen NL paspoort aangemaakt als er al een ander paspoort bij de pony zit.

Het chippen gebeurt hier trouwens niet door een DA maar iemand van het PVE (is tevens schetser/chipper van het welsh stamboek). Voordeel is dat deze mensen de paspoorten ter plekke in orde kunnen maken en ze niet opgestuurd hoeven te worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:27

Nee, het veulen wordt niet overgeschreven en niet op naam gezet, zoals eerder gezegd willen we geen lid van het stamboek worden en het veulen is toch niet voor de fokkerij maar voor de sport, dus heeft het op naam zetten geen waarde.
DNA zou denk ik niet hoeven, want de DA die zou chippen eventueel kent het veulen dus zou net kunnen doen alsof ie nog bij de merrie staat. Probleem is alleen de aftekeningen. Ik heb namelijk hier al eens berichten gelezen over niet kloppende aftekeningen op de papieren en jury's die daar streng op zijn. Dat zouden we natuurlijk willen voorkomen, maar de vraag is hoe het veranderd zou kunnen worden. Zou dit alleen door het stamboek kunnen? Wordt anders toch lid worden.....