met spoed: ervaring met "Pavo allsports"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

met spoed: ervaring met "Pavo allsports"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:02

Ik heb een discussie met mijn ouders, en nu wil ik graag weten hoe jullie hier over denken. Jelmer gaat morgen naar een nieuwe stal die dichter bij ons nieuwe huis is. We zijn dus recent verhuist, en Jel staat net een maand op een andere stal, maar vanaf morgen dus niet meer.
Hij krijgt nu sinds een maand "Equiral Stud" en doet het hier super op. Hij krijgt nu ongeveer 1 kilo per dag, op zijn ouder stal was het een ander merk en kreeg hij ruim twee keer zoveel. Hij staat nu hele dagen buiten en krijgt onbeperkt ruwvoer, en hij is er super op vooruit gegaan. Zijn algehele conditie is verbeterd en hij is ook veel vrolijker. Waar het hier om gaat: hij is superfit met 1 kg BASISbrok per dag. prima toch? Nu is het dus zo dat ze op de nieuwe stal (waas hij morgen heen gaat, om het nog ingewikkelder te maken) Pavo Allsports voeren. Ik ben hier helemaal niet gelukkig mee, vooral omdat Jelmer al zo verschrikkelijk hyper kan zijn in een vreemde omgeving, laat staan als ze er SPORTbrok in stoppen.

De staleigenaar doet er een beetje moeilijk over, ik mag dus geen voerton voor de stal neerzetten zodat hij zijn eigen voer krijgt, dat vind hij niet mooi voor het zicht Zijn oplossing was dat ik iedere dag een emmertje voer klaarzet, een beetje omslachtig maar goed, ik heb het er wel voor over.

probleem#2, mijn ouders vinden het een beetje onzin om nog eens extra voer te kopen, terwijl de sportbrok bij de stalprijs in zit. Ik snap hun standpunt helemaal, en gelukkig snappen ze ook waarom ik persé geen sportbrok wil voeren, maar het is toch een beetje ingewikkeld.

dus, mijn vraag (jaja, lang verhaal ): Wie heeft er ervaring met sportbrok, en dan dus specifiek Pavo Allsport. Ik train met Jel zo'n 5 dagen in de week redelijk intensief, maar ik vind niet dat het van het niveau is om al sportbrok te gaan voeren. L-dressuur, B-springen en klasse1/klasse2 endurance, hij loopt het nu allemaal op 1 kilo basisbrok per dag (en dus gras en hooi maar dat reken ik niet mee omdat hij dat op zijn nieuwe stal ook krijgt), hoeveel zou ik ervan merken als hij nu overgaat naar sportbrok?

Tot nu toe hoor ik alleen maar van mensen dat ze er heter en schraler van worden. Iemand ervaring? Dit zijn namelijk net de twee dingen die ik wil vermijden

gekke_koei

Re: met spoed: ervaring met "Pavo allsports"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:09

willem en heter?? dat moet nog gebeuren. het enige wat willem er van heeft gekregen is een supervacht. willem krijgt met zijn 1.78 en flink postuur maar 1,5 kilo per dag. daarbij rij ik 2 keer in de maand wedstrijden. doe niet heel zwaar werk.

ik vind dat willem het er goed op doet, hij kreeg eerst op zijn oude stal basisbrok en werd er moddervet van. het is inderdaad zo dat ze schraler kunnen worden, willem werd het eindelijk wel(die was te vet)
nu ik zelf voer moet kopen op mijn nieuwe stal hou ik pavo all sports er in

merel is half volbloed, dus die is vrij heet. die stond op 3 keer een half en deed het er goed op. ze werd er niet extreem heter van. nu staat ze op basisbrok en is precies hetzelfde als voorheen.

ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen en je kan altijd je eigen voer nog gebruiken. als je hem heel weinig geeft(1/4 per voerbeurt ofzo?) en dan zelf lekker bijvoert met een muesli of slobber dan is het goed op te lossen hoor.

en niveau heeft niets met sportbrok te maken. ik rij alleen b dressuur, maar basisbrok vind ik iets voor paarden die recreatief rijden(alleen in het bos enzo)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:14

Ik zou sowieso niet van de ene op de andere dag overgaan op andere brok, maar het eerst een paar dagen mengen. Zeker als je paard wat heftig kan reageren op verandering van voer.

Wacht even af wat voor reacties er nog op dit topic komen over die Pavo Allsports. Als die positief zijn, dan zou je kunnen overwegen om het te proberen op Pavo. Dan niet de volle kilo die je nu aan basisbrok geeft, maar een halve of driekwart kilo. Merk je dat het niet aanslaat, dan kun je altijd nog terug. Met emmertjes voor de stal werken is idd wat omslachtiger, maar er zijn meer stallen waar ze dat zo doen als mensen eigen voer willen geven (of extra muesli bovenop de stalbrok) en als het beter is voor je paard, dan is dat wat telt.

Wat basisbrok betreft: ik vind het zelf onzin om te stellen dat basisbrok alleen voor paarden is die recreatief (in het bos) rijden. Sommige paarden hebben gewoon niet meer nodig dan basisbrok (en voldoende ruwvoer), ook al lopen ze M-dressuur of klasse 3 endurance - om maar wat te noemen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:26

enik vind het onzin dat sportbrok alleen is voor paarden die hoog in de sport lopen en dat met de niveaus die zij doet het helemaal niet nodig zou moeten zijn.

je moet je paard geven wat hij nodig heeft. als basisbrok bij jou paard werkt dan geef je dat, maar je komt er alleen achter hoe hij er op reageert als je het hem voert. je merkt snel genoeg resultaat en je kan hem er altijd weer vanaf halen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:26

gekke_koei schreef:

en niveau heeft niets met sportbrok te maken. ik rij alleen b dressuur, maar basisbrok vind ik iets voor paarden die recreatief rijden(alleen in het bos enzo)

nou ik denk dat meningeen die in het bos rijdt, intesiever rijdt, als sommigen die in de bak hobbelen..

Ik zal gewoon proberen hoe ie doet op de pavo all-sports.. Mijn paarden (haflinger 1.52m, kwpn 1.76m) doen het heel goed op de pavo all-sports.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:33

Het probleem waar ik mee zit is dat hij een maand geleden ook al van voermerk gewisseld is, en nu zo onwijs lekker gaat met Equiral. Het is niet niks voor een paard om telkens te verhuizen (nieuwe stal, rangorde in de kudde etc.) en als je daar dan ook nog eens ander voer bij geeft, hoop ik dat het niet te veel wordt voor hem. Hij reageert best heftig op veranderingen, en ik heb geen zin om weer 2 weken compleet stuurloos te zijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:39

gekke_koei schreef:
enik vind het onzin dat sportbrok alleen is voor paarden die hoog in de sport lopen en dat met de niveaus die zij doet het helemaal niet nodig zou moeten zijn.

Dat zeg ik toch ook helemaal niet?

Citaat:
je moet je paard geven wat hij nodig heeft.
als basisbrok bij jou paard werkt dan geef je dat,
maar je komt er alleen achter hoe hij er op reageert als je het hem voert. je merkt snel genoeg resultaat en je kan hem er altijd weer vanaf halen.

Dat is precies wat ik zeg: sommige paarden hebben gewoon niet meer nodig dan basisbrok, ook al doen ze meer dan recreatief in het bos hobbelen. Terwijl jij vindt dat basisbrok alleen voor paarden is die recreatief worden gereden.

puntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:42

pavo allsports is gewoon een onderhouds brok voor paarden met normale arbeid niet voor paarden die een hele zware prestatie moeten leveren. niks aan de hand dus!!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:47

Overigens is de ene (sport)brok de andere niet, is mijn ervaring. Ons paard ging bij zijn verhuizing naar een nieuwe stal van Pavo 2 (sportbrok) over op Havens draversbrok (ook sportbrok). En hoewel hij in de afgelopen jaren zwaarder is gaan werken, heeft hij van de Havens minder nodig dan van de Pavo.

Chaai, als je het niet vertrouwt om over te stappen, dan denk ik dat je beter nog even de brok kunt blijven voeren die je nu voert. Dan maakt je paard niet allerlei veranderingen tegelijk mee. Is hij dan gewend op zijn nieuwe stal, dan zou je voorzichtig kunnen proberen hoe hij het op de 'stalbrok' doet.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:22

Ik denk dat ik inderdaad eerst Jel maar eens laat wennen aan zijn nieuwe stal, en dan probeer ik wel hoe het gaat als hij de twee merken gemengd krijgt. Op die manier kan ik ook objectiever merken of het echt aan de brok ligt als zijn gedrag verandert, of dat er iets anders is. Bedankt voor de snelle reacties

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:23

Volgens mij is de All Sports van PAVO ook niet echt een super sportbrok, het is inderdaad een brok voor paarden die gemiddeld werk verrichten.
Voor paarden die weinig of geen werk verrichten is er een basisbrok (stibro geloof ik), maar zo gauw een paard iets meer gaat doen adviseren ze volgens mij al de All Sports.

Mijn paard krijgt PAVO All Sports gecombineerd met PAVO kruidenmelange, en die doet het er prima op. Ze krijgt van beide 1 schep per dag, naast weidegang (op een kale weide) en kuil.
Ze loopt 5 dagen in de week, dressuur, buiten rijden, aangespannen.

Ik zou het als ik jou was gewoon rustig aan gaan proberen. Dus eerst mengen en dan de Equiral langzaam afbouwen en de PAVO langzaam opbouwen. Mocht het echt niet werken kun je altijd nog (gedeeltelijk) terug naar de Equiral, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd...

Succes!