Wat dadelijk te doen met hooi geven in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Wat dadelijk te doen met hooi geven in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:44

Ik zit eigenlijk een beetje met een dilemma.
we hebben sinds april een mooi stuk weiland kunnen huren, en daar staan nu 24 uur per dag een Fjord en een Welsh op, en een paar uur per dag de paarden die op stal staan.
Harstikke leuk allemaal, ze zijn moddervet en erg gelukkig,maar ik zit nu al een beetje met de winter in mijn maag.

onze stalpaarden krijgen altijd gewoon het hooi tegen 11 uur sávonds in hun stal. ook met stortregen en wind maakt dat natuurlijk niets uit.
maar ja..
de Fjord en Welsh staan op die ene wei, en moeten dus OOK hooi krijgen deze winter.
er is geen schuilplek waar het hooi droog ligt, en het kan dus wegwaaien etc, wat voor flinke troep kan zorgen.
ik heb mij al sufgepiekertd naar goedkope mogelijkheden, want aan bouwen doen we niet ( natuurgebied en we gaan geen geld uitgeven aan andersmans weiland) en om zo'n dure hooiruif met dak te kopen daar heb ik geen geld voor.

een kennis kwam al met een tractorband idee, dat je daar het hooi inlegt zodat het minder snel wegwaait en er niet gelijk 2 balen in te stoppen zodat het bij regen niet gelijk zeiknat is.

Hoe hebben jullie het opgelost op zo'n manier dat ik er misschien ook wat aan heb?.
er zijn geen huizen of muren in de buurt om een plank aan vast te timmeren, het is echt gewoon een groot weiland met houtwallen erlangs.

ziggylover

Re: Wat dadelijk te doen met hooi geven in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:48

bij ons staan ze ook dag en n8 op de wei zomers en swinters. maar wei voeren ze geen hooi bij want er staat gras genoeg.. (k weet nie hoeveel gras er bij jullie staat)
maar een tractorband is idd wel een idee!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:52

een speciekuip misschien? die zijn ook niet zo duur

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 15:53

mm speciekuipen zijn niet zo groot, daar past denk ik niet genoeg hooi in, en de bak vult zichzelf met water als het regent toch?

ziggylover: nee, in de winter staat er niet genoeg gras om een Fjord, Tinker, arabier en een welsh van gras te voorzien.
wel om lekker te knabbelen, amar niet genoeg om goed van te leven.

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:55

hoi, wij hebben het gewoon met een ruifkar ik weet niet precies hoe ik dit uit moet leggen maar het is een kar met daarop een ruif gebouwd ze staan bij ons ook dag en nacht buiten, anders moet je op google zoeken onder de vernoeming hooiruif dan krijg je een beetje idee, ik weet niet precies hoe duur dit is anders is de agradi ook nog een oplossing.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:56

nat hooi gaan ze niet dood aan hoor kunnen ze heel goed eten. het enige wat dus vervelend zou kunnen zijn is dat het wegwaait.
heb je een PB gestuurd over een houten ruif met dak

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:56

Ja dat is waar, maar je kunt hem toch legen/ gaten in de bodem maken? Als je meerdere kuipen doet dan? Het bevalt ons prima, en je hebt niet veel los hooi in de wei liggen..

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:57

Ik neem zelf altijd betonemmers.
Dat zijn van die grote zwarte "emmers" waar ruim 3 plakken inpassen.

Dus misschien zou je zo'n emmer IN een tractorband moeten zetten zodat de emmer niet omwaait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:57

Ik zou denk ik een soort bak gaan maken. Oud pallet pakken, daar met planken zijwandjes (tussen de 20-40 cm bijv.) aan maken, en dat ding zo in de wei zetten. Zo staat het droog, stabiel, en ze kunnen er langs alle kanten van eten, waait niet weg. En er kan een flinke voorraad in, pallet kan ook nog eens op de heftruck, dus ik weet niet hoe het weiland ligt, maar je zou het erin kunnen rijden net aan het begin. Dat zou mijn idee zijn… Weet niet of het praktisch is voor jou?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:06

Ik heb net iets dergelijks aan mijn vriendje gevraagd Die gaat een soort bakje maken met een randje aan de zijkant en een dakje er boven. Vorig jaar heb ik me ook suf gepiekerd en uiteindelijk hooi gevoerd in de stallen maar dan stond ze de hele tijd binnen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:10

de plakken gewoon op de grond leggen. Dus niet openmaken. Zodat het hooi zwaar is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:19

Steffie89 schreef:
de plakken gewoon op de grond leggen. Dus niet openmaken. Zodat het hooi zwaar is.

1: wordt het alsnog nat
en dit vind ik erg gevaarlijk met de touwen van de balen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:31

tja... ik had van de winter nog geen stal... en heb het hooi gewoon op de grond gelegd.
Het waaide niet weg eigenlijk, ik weet niet hoe hard die wind waait daar.
Hij at het onderste niet op (haalde het zo af en toe weg), en als het had gesneeuwt het bovenste ook niet... maar dan joekelde hij met zn neus ertussen en dan had hij gewoon normaal hooi.

Tja...
Ik weet ook geen oplossing eigenlijk.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:32

Nee, wel de touwtjes eraf halen. Dan krijg je dus plakjes. Dan pak je bv 5 plakken. Normaal stro je die dus op. Zodat het los word maar nou laat je ze los. En nat hooi is niet erg en anders moet je toch een overkapping maken