verzorging zadel/hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tzif

verzorging zadel/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 12:47

ik vroeg me eigenlijk gewoon af waarmee jullie je zadel en hoofdstel "verzorgen" (en al het evt. andere leer)

ik doe mijn zadel en hoofdstel altijd gewoon met leervet, voorheen met lederolie maar heb gehoort dat dat slecht is voor je stiksels.

ojah als mijn zadel of hoofdstel vies is doe ik het altijd eerst met zadelzeep (het wit onderlegde van mijn hoofdstel doe ik zoiezo altijd met zadelzeep)

maar was gewoon benieuwd waarmee jullie je leer onderhouden

dus brand maar los

Antheya

Re: verzorging zadel/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:49

1 keer in de maand met lederolie, ik vind het goed werken en de grijze schuurplekken worden weer zwart , vind het zelf niet zo'n leuk werkje maar het moet wel

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:50

Zadel wil ik nog wel een keer vetten met leerspray maar hoofdstel begin ik niet aan....dan koop ik dus gewoon een nieuwe! Misschien ooit als ik de stap waag naar een duurder hoofdstel maar tot die tijd bevalt het zo prima!

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:16

Na het reden het zweet verwijderen met zadelzeep. Als je dit dagelijks doet heb je geen vet of olie nodig!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:19

Inderdaad iedere dag na het rijden even met zadelzeep poetsen.
Ik gebruik altijd de spray versie.
Het leer blijft dan mooi schoon en soepel.

@ Daffodil: Hoevaak koop je dan wel niet een nieuw hoofdstel??
Poets jeje hoofdstel nooit, maar koop je altijd een nieuwe als die vies is??

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:32

Echt vies wordt ie niet, ik heb harm nu twee jaar en die doet nog steeds met hetzelfde hoofdstel! Alfons daarentegen is wel al aan zijn tweede hoofdstel bezig......dus t valt best mee

Ik heb zo'n gruwelijke rothekel aan schoonmaken, dat weiger ik gewoon. Wat wel lachen was, is dat ik vorig jaar een wedstrijd gereden heb in een modderpoel, echt alles zat onder!!!! Toen ik terugkwam op stal, bleek de jeugd een tuigpoetsdag te hebben, drie maal raden waar ik mijn zadel en hoofdstel gemikt heb

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:00

Je vind het misschien niet leuk om je hoofdstel soepel te houden maar voor je paard is zo'n stijf (van zweet, modder etc.) droog hoofdstel ook niet echt aangenaam!
Ik gebruik ook de spray, echt super gemakkelijk!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:19

Misschien werken mijn paarden dan niet hard genoeg, maar zo vaak heb ik geen last van zweet of modder......

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:29

daffodil schreef:
Echt vies wordt ie niet, ik heb harm nu twee jaar en die doet nog steeds met hetzelfde hoofdstel! Alfons daarentegen is wel al aan zijn tweede hoofdstel bezig......dus t valt best mee

Ik heb zo'n gruwelijke rothekel aan schoonmaken, dat weiger ik gewoon. Wat wel lachen was, is dat ik vorig jaar een wedstrijd gereden heb in een modderpoel, echt alles zat onder!!!! Toen ik terugkwam op stal, bleek de jeugd een tuigpoetsdag te hebben, drie maal raden waar ik mijn zadel en hoofdstel gemikt heb

Zeg je hier niet dat alles onder de modder zat, dan?
Anders snap ik die zin niet helemaal

En met dit warme weer ziet mijn hoofdstel wit van het zweet als ik klaar met rijden ben!
Laatst bijgewerkt door Chivari op 31-08-05 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:30

ja maar dan snap je die laatste zin dus niet! Daar geef ik toch mee aan wie die vieze bende schoongemaakt heeft? Ik dus niet.....

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:00

Ik maak mijn leer altijd schoon met lederdressing van Rapide. Naar mijn mening helpt zeep alleen niet goed genoeg, omdat het uitdroogt.
Nou heb ik van de week net mijn zadel laten opvullen en die man raad het ook af om zeep te gebruiken. Het zou de structuur van de verf aanpassen en je kon beter warmwater met een scheutje azijn gebruiken. Dus voortaan dat maar met lederdressing.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 10:17

okay heel erg bedankt voor jullie reactie, ik ga van de week ook maar eens kijken voor die spray, hoor er zoveel goede verhalen over

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:34

ik doe altijd mijn zadel met zadelzeep, en het enige wat ik eraan invet is de singelstoten, en het zweetblad... en de beugelriemen...

mijn hoofdstellen doe ik 1x in de zoveel tijd als het nodig is .. met zadelzeep, en dan met lederbalsem van passier...

als ik een nieuwe hoofdstel heb, dna leg ik hem eerst een uurtje in de olie ( gewoon zonnebloem) en dna hoef je hem de eerste 6 maanden niet eens meer te vetten...maar alleen af en toe met zadelzeep schoonmaken...