Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Maya schreef:Persoonlijk zou ik niet gaan bestraten of betegelen, maar gewoon beton gieten. Tegels en stenen gaan verzakken, en groeit onkruid tussendoor, en is niet makkelijk schoon te vegen.
Ik heb zelf het stuk bij het hek met beton volgegoten, zodat ze naast de stal en de hoge plek nog een altijd droge plaats hebben in de natte winter. De rest van mijn paddock is gewoon kale grond (deskundig kaalgevreten en ontworteld...)
Zou het daarnaast niet helpen om Sandclear oid te voeren? Ik denk dat ik in jouw geval de helft met beton zou doen, en de andere helft gewoon zand zodat ze nog wel zacht kunnen liggen. Wellicht ook meer speeltjes, of hooi in hooinetten verstrekken, zodat ze geen zand meer gaat eten?
tamaraatjuh schreef:Amo en Amica staan ook op een betegelde uitloop, de hoeven slijten echt niet sneller dan anders, en het is nog makkelijk schoon te houden ook
porscherider schreef:Mijn paard staat in een uitloop van bijna 50 m2 met een betonnen bodem. Hier heeft ze ruim 4 jaar op blote voeten op gelopen en ik heb nooit problemen gehad met vroegtijdige slijtage qua hoeven. Ik liet haar gewoon om de 8 weken bekappen (sinds april staat ze voor op een ijzertje en laat ik haar nog steeds om de 8 weken bekappen/beslaan).
Omdat het heel ruw beton is, heb ik ook nooit problemen met glijpartijen. Tenzij ze uit haar aardlekschakelaar gaat, wil het nog wel eens wat glijden maar goed ze moet zich gewoon netjes gedragen. Zich uitleven kan ze wel in de bak.
De gladheid van de rotzooi zoals mest e.d. heb je zelf in de hand. Als je 't stukje elke dag even aanveegt, blijft het netjes schoon.
@ Tittel: Nadeel van beton is idd vorst. Ik strooi dan wél zout. Ik heb nog nooit ondervonden dat het slecht voor de hoeven is - op welke manier zou het slechter zijn dan de rotzooi waar een paard altijd in staat in zijn stal?

Tittel schreef:Ik heb ze dus niet op echt beton staan, maar beton tegels. Dus nattigheid zakt tussen de tegels door (of het moet al blank staan).
Mensen hebben mij gewaarschuwd voor zout. Net als zout wonden uitbijt zou het ook de hoeven aantasten.