Uitloop bestraten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jokeomar

Uitloop bestraten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:53

Wij hebben 2 shetjes bijhuis staan. Ze hebben een stal met een uitloop met zand van 25 vierkante meter. De merrie heeft al 5 keer zandkoliek gehad. Nu adviseert de DA om de uitloop te betegelen. Wie heeft hier ervaring mee? Het lijkt me zo zielig voor ze dat ze nooit meer eens lekker in het zand kunnen rollen. Ze gaan wel bijna dagelijks los in het gras, maar dan hebben ze echt geen tijd om te rollen. Dan eten ze alleen maar.

ellepel

Re: Uitloop bestraten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:22

zou ik niet doen, tenzij je je dieren op ijzers wilt hebben.
mijn pony heeft op een stalling met uitloop gestaan die bestraat was, en hij moest binnen een week al ijzers onder hebben omdat zijn hoeven te snel afsleten..

heb je anders geen megelijkheid om er houtsnippers in te gooien?
ze eten wel van het hout,maar dat kan weinig kwaad....

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:24

Neeh zou het ook niet doen. Wij hebben het hier gehad. In het grote weiland en dan vooraan bij het hek tegels omdat het altijd zo blubber was. Nou bijna alle paarden zijn onderuit gegaan, dus die tegels zijn alweer weg.
En jah net zoals ellepel zegt, de hoeven zullen sneller slijten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:38

of misschien rubbermatten neerleggen?
kan misschien ook een oplossing zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:43

Als ik op weg ga naar mijn paard, kom ik langs een hele grote draversstal. De fokmerries staan in de winter allemaal buiten op een afgezet stukje beton. Ze kunnen, als ze willen, naar binnen in een soort schuilstal, en daar eventueel rollen. In de zomer worden de hekken opengezet naar het weiland.

Ik zou het advies van je DA opvolgen en gaan bestraten. Erg jammer dat ze dan niet meer kunnen rollen, misschien dat je ze overdag even in een soort zandpaddock kunt zetten waar ze dat wel kunnen doen. Maar het risico lopen om een paard verliezen aan een zandkoliek, of een paard dat maar beperkt kan rollen: ik zou het wel weten hoor!

Rubbermatten lijkt me overigens geen optie. Daar komt doorgaans zand overheen, en heb je nog het probleem niet uit de wereld dat ze het zand eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:57

Persoonlijk zou ik niet gaan bestraten of betegelen, maar gewoon beton gieten. Tegels en stenen gaan verzakken, en groeit onkruid tussendoor, en is niet makkelijk schoon te vegen.

Ik heb zelf het stuk bij het hek met beton volgegoten, zodat ze naast de stal en de hoge plek nog een altijd droge plaats hebben in de natte winter. De rest van mijn paddock is gewoon kale grond (deskundig kaalgevreten en ontworteld...)

Zou het daarnaast niet helpen om Sandclear oid te voeren? Ik denk dat ik in jouw geval de helft met beton zou doen, en de andere helft gewoon zand zodat ze nog wel zacht kunnen liggen. Wellicht ook meer speeltjes, of hooi in hooinetten verstrekken, zodat ze geen zand meer gaat eten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:10

Ik zie weleens dat mensen van die betonnen steltonplaten neerleggen: daar zou ik voor willen waarschuwen. Dat wordt echt heel erg glad als het nat is en een beetje vies door de mest, en je paard kan daar een flinke schuiver op maken.

Beton gieten is natuurlijk ook een optie...maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een betonwagen tot bij het weiland te komen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:12

Ik heb een stukje voor de stal met tegels waar ze droog kan staan, daarachter is een stukje zand/groen. In de winter als de wei te nat is want die loopt een beetje in een kuilvorm dan zet ik haar daar neer. Ze kan zo in de stal, op een droog stuk staan buiten en ze kan scharrelen en rollen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:16

Platen zijn inderdaad veels te glad. Ik bedoel dus echt gieten, en eventueel zelf gladmaken, als doe het zelver krijg je dat nooit superglad, wat juist positief is. Nu moet ik wel zeggen dat we zelf met wat buren ook een cementmolen hebben. Dus dat kan je zelf maken en kleine stukken (heb een stuk van 6*3) zelf doen. Had er nog niet aan gedacht dat dat voor grote stukken nog niet zo praktisch is. Maar toch, ook door een klusbedrijf laten doen kan nog best redelijk zijn qua kosten.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:42

Ik heb een inloopstal met voor de stal (onder het afdakje) betontegels. Dit bevalt goed. Daarachter is een stuk gras/onkruid wat straks weer in een mum van tijd zand is. Dus ze staan bij mij zowel op tegels als op zand. Vooral als het erg blubberig is kunnen ze nog even droog staan/lopen.

Nu heb ik wel een vraag? Hoe houden jullie je tegels/beton vorstvrij. Ik bedoel dus als het ijzeld/gaat vriezen en het wordt glad. Hoe zorgen jullie dat het beton niet glad wordt. Zout strooien is geen optie, slecht voor de hoeven. En als het vriest is er geen zand meer zacht/dooi om dat erover te strooien. Wie kan mij hier een tip voor geven?

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 18:54

Maya schreef:
Persoonlijk zou ik niet gaan bestraten of betegelen, maar gewoon beton gieten. Tegels en stenen gaan verzakken, en groeit onkruid tussendoor, en is niet makkelijk schoon te vegen.

Ik heb zelf het stuk bij het hek met beton volgegoten, zodat ze naast de stal en de hoge plek nog een altijd droge plaats hebben in de natte winter. De rest van mijn paddock is gewoon kale grond (deskundig kaalgevreten en ontworteld...)

Zou het daarnaast niet helpen om Sandclear oid te voeren? Ik denk dat ik in jouw geval de helft met beton zou doen, en de andere helft gewoon zand zodat ze nog wel zacht kunnen liggen. Wellicht ook meer speeltjes, of hooi in hooinetten verstrekken, zodat ze geen zand meer gaat eten?

Sandclear voer ik al, dat helpt niet meer. Speeltjes kijken ze niet naar om. Maar ik denk niet dat het verveling is dat ze zand eten. Als er ook maar een klein stukje voer ligt, eet ze het op uit het zand(of een hooisprietje)

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 18:55

Gras heb ik ook aan gedacht, maar omdat we hier een vreselijke kleigrond hebben, is dat niet te doen. Is binnen no time kaal gergeten en vertrapt en dan heb je een enorme modderzooi.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:59

Amo en Amica staan ook op een betegelde uitloop, de hoeven slijten echt niet sneller dan anders, en het is nog makkelijk schoon te houden ook

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:01

tamaraatjuh schreef:
Amo en Amica staan ook op een betegelde uitloop, de hoeven slijten echt niet sneller dan anders, en het is nog makkelijk schoon te houden ook

Ja dat is zeker. Lekker makkelijk schoon houden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:07

Geklopt puin laten storten: wordt niet glad, er kan zelfs gras op groeien, en draineert, dus er komen geen plassen op te staan. Iedere loonwerker weet wat geklopt puin is, en kan het leveren.

Wil je beton, kijk dan in de buurt of er ergens een nieuwbouwproject is, en vraag of ze vrijdags de restjes bij je willen storten. Scheelt enorm qua geld.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:09

We hebben van die kleine ruwe steentjes liggen,( 7 bij 7 cm) die we eventueel kunnen gebruiken, dus glad zal het niet zo snel worden denk ik.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:54

Mijn paard staat in een uitloop van bijna 50 m2 met een betonnen bodem. Hier heeft ze ruim 4 jaar op blote voeten op gelopen en ik heb nooit problemen gehad met vroegtijdige slijtage qua hoeven. Ik liet haar gewoon om de 8 weken bekappen (sinds april staat ze voor op een ijzertje en laat ik haar nog steeds om de 8 weken bekappen/beslaan).

Omdat het heel ruw beton is, heb ik ook nooit problemen met glijpartijen. Tenzij ze uit haar aardlekschakelaar gaat, wil het nog wel eens wat glijden maar goed ze moet zich gewoon netjes gedragen. Zich uitleven kan ze wel in de bak.

De gladheid van de rotzooi zoals mest e.d. heb je zelf in de hand. Als je 't stukje elke dag even aanveegt, blijft het netjes schoon.

@ Tittel: Nadeel van beton is idd vorst. Ik strooi dan wél zout. Ik heb nog nooit ondervonden dat het slecht voor de hoeven is - op welke manier zou het slechter zijn dan de rotzooi waar een paard altijd in staat in zijn stal?

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:04

porscherider schreef:
Mijn paard staat in een uitloop van bijna 50 m2 met een betonnen bodem. Hier heeft ze ruim 4 jaar op blote voeten op gelopen en ik heb nooit problemen gehad met vroegtijdige slijtage qua hoeven. Ik liet haar gewoon om de 8 weken bekappen (sinds april staat ze voor op een ijzertje en laat ik haar nog steeds om de 8 weken bekappen/beslaan).

Omdat het heel ruw beton is, heb ik ook nooit problemen met glijpartijen. Tenzij ze uit haar aardlekschakelaar gaat, wil het nog wel eens wat glijden maar goed ze moet zich gewoon netjes gedragen. Zich uitleven kan ze wel in de bak.

De gladheid van de rotzooi zoals mest e.d. heb je zelf in de hand. Als je 't stukje elke dag even aanveegt, blijft het netjes schoon.

@ Tittel: Nadeel van beton is idd vorst. Ik strooi dan wél zout. Ik heb nog nooit ondervonden dat het slecht voor de hoeven is - op welke manier zou het slechter zijn dan de rotzooi waar een paard altijd in staat in zijn stal?

Ik heb ze dus niet op echt beton staan, maar beton tegels. Dus nattigheid zakt tussen de tegels door (of het moet al blank staan).

Mensen hebben mij gewaarschuwd voor zout. Net als zout wonden uitbijt zou het ook de hoeven aantasten.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:40

wij hebben bij ons uitloop van de stal naar de weiland ook tegels ligge n, dat hebben we gedaan om een modderpoel voor de stallen te vermijden...
op die tegels hebben we oude matten gelegt, zodat ze niet uitglijden...
misschien kun je ook zoiets doen, het bespaard ook nog eens de hoeven...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:23

Tittel schreef:
Ik heb ze dus niet op echt beton staan, maar beton tegels. Dus nattigheid zakt tussen de tegels door (of het moet al blank staan).

Mensen hebben mij gewaarschuwd voor zout. Net als zout wonden uitbijt zou het ook de hoeven aantasten.

Oh ok, da's voor mij al een stuk duidelijker, thanks. Tja, ik weet niet of 't daadwerkelijk slechter voor de hoeven is als de ammoniak waar ze in staat als ze op stal staat.
Meestal, als ik zout strooi, dan wordt 't een natte zooi op den duur dus ik ben regelmatig het beton aan het schoonvegen. Naar mijn idee staat mijn paard ook niet lang in het zout.
Maar goed, iedereen heeft z'n eigen opvatting daarover.