Paard inrijden: Wanneer gaan lessen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Znoin

Paard inrijden: Wanneer gaan lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 00:00

Hallo mensen ,

Ik heb een vraag. Wanneer adviseren jullie om met mijn paard te gaan lessen? Aan de ene kant vind ik het nu te vroeg, maar aan de andere kant is het misschien wel een goed idee omdat een instructrice me precies op foutjes kan wijzen...
Ik zit echt 'in dubio'... Zucht.

Hier volgt wat uitleg, zodat jullie een oordeel kunnen maken.

Ik ben mijn 3 jarige KWPN ruin aan het inrijden.
16 Juli heb ik er voor het eerst opgezeten en pas sinds de afgelopen 3 weken ben ik echt aan het rijden. We doen meestal buitenritjes met een oudere ponie samen en hij kent inmiddels de commando's voor stap, draf, halthouden, sturen.
De afgelopen week ben ik begonnen met in de bak wat meer aan te leren, zoals voltes, gebroken lijnen, van hand veranderen en recht oversteken etc. Alles op het gemakje en heel ongedwongen.
De bedoeling is om, als hij er aan toe is (misschien pas over een jaar ofzo, dus er is geen haast bij) dressuur wedstrijden te starten, landelijk. Ik wil dan zo hoog mogelijk komen, maar wel op dezelfde manier: zo 'ongedwongen' mogelijk! Het paard lijkt daar zeker heel geschikt voor.

Ik heb al eens eerder een paard ingereden, maar ik was toen voornamelijk in de bak begonnen en reed al na 2 maanden mee in een groepsles. Dat paard was echter wel ruim een jaar ouder toen het ingereden werd!

Moet ik nu wel of niet gaan lessen en waarom wel en waarom niet?
Alle tips zijn welkom!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Paard inrijden: Wanneer gaan lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:30

Ik ben zelf direct gaan lessen. Mijn paard (of eigenlijk is het nog een pony) heeft een week op een africhtingsstal gestaan om ingereden te worden. Vanaf het moment dat ze terug was ben ik ermee gaan lessen, ook daar. Toevallig geeft diegene ook nog eens heel goed les, dus dat kwam mooi uit. Ik vind het belangrijk om zo snel mogelijk te lessen, je hebt ze zo iets verkeerd aangeleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:40

Ik zou ook gelijk gaan lessen, juist deze fase is zo belangrijk voor de toekomst.

shettilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:48

ik zal direkt gaan lesssen

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:01

Ik ben ook gelijk gaan lessen,vond dat heel prettig omdat je bij zo`n jong paard toch tegen dingen aanloopt die niet vanzelfsprekend zijn.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:43

Ik ben vanaf dag 1 gaan lessen.
Ik reed 3 keer per week (in het begin maar een kwartier) en kreeg 3 keer per week les. (ook omdat ik niet alleen in de bak wilde zijn)

Na 8 weken zijn we naar 1 keer per week gegaan en de overige 2 keer rijd ik buiten of oefen ik wat ik geleerd heb...

Heel veel succes ps heb je ook al rijfoto's?

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:41

Direct!

Ik heb een tijd gewacht met les met mijn verzorgpaard, omdat we geen goede instructeur konden vinden en om financiële redenen.. Maar vervolgens heb ik er met die instructeur een aantal maanden (!) aan moeten werken om alle foutjes er weer uit te krijgen. Ik wist zelf wel dat ze er in zaten, alleen niet hoe het op te lossen!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:58

Ik ben na een maand of 2 begonnen met lessen. Ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en de basisafrichting (lees, alert maken voor been en stuur) aangeleerd, onder begeleiding, dus het aller eerste begin heb ik zelf gedaan. Maar dit kwam ook meer doordat ik toen nog geen nieuwe instructeur had. Ik zou het altijd zo vroeg mogelijk doen, je hoeft niet meteen een half uur volop te rijden he.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:20

Ik ben u ook na een maand of twee gaan lessen, zodat ik geen gevaar vorm voor de rest en het paard al een beetje conditie had. Maar dan heb ik het wel over veel stappen en niet te lang rijden. Ik ben begonnen met lessen toen ik het idee had dat ik wat hulp nodig had, tot die tijd heeft er altijd ook wel iemand vanaf de grond meegekeken, maar toch is het wel prettig om even een andere mening te horen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:24

Idd direct gaan lessen. Als je nu wat fout doet kost dat maanden om dat weer goed te krijgen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:31

VvdD > VMR

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:37

Ik les al terwijl ik er nog niet eens opzit. ik heb dan wel geen ervaring met inrijden van paarden en doe dat dus met mijn instructrice, maar ook al zou ik wel ervaring hebben, dan nog zou ik al lessen voor ik erop zat. Alles wat je ze in een keer goed aanleert, hoef je later niet meer te veranderen.

gidOnNadrOit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:48

ik heb nu net een veulentje, KWPN, die ik ook zelf wil gaan inrijden... ik was van plan om als hij 3 jaar is, met hem mee naar ermelo te gaan, en dan zelf (met hulp van die mensen daar) hem in te gaan rijden... maar ik wil het wel zelf doen!! ik zou ook meteen naar les gaan als ik jou was hoor!! ikke, ik vind dat je gelijk hebt:):)

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:32

Ik ben niet direct gaan lessen, maar had bij mijn paard wel in het begin continu hulp en tips. Ben ook in een vroeg stadium naar de club gegaan en ga overmorgen voor het eerst lessen. Ik zat er in maart voor het eerst op en heb gereden tot half juni. Toen heeft ze 6 weken vakantie gehad, in augustus ben ik weer verdergegeaan en nu heeft ze voldoende conditie voor een echte les!
Als ik geen hulp thuis had, was ik natuurlijk veel eerder gaan lessen! Veel succes!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:41

Ik heb vorige week voor het eerst gelesd. Ik had er daarvoor 15 keer opgezeten. Ik kon los rondstappen en draven en een beetje sturen. We houden het bij lessen van 20 minuutjes, dan is ze moe en vinden we het genoeg. Maar juist in die beginfase kan je zoveel dingen verkeerd aanleren.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:05

Ik zit in de zelfde situatie; ook een 3 jarige kwpn-er. Ik zat er half juli voor het eerst op, en heb sinds dien 1 à 2 x per week wat gereden, dit waren steeds korte stukjes, eerst in de wei en nu buiten (geen bak in de buurt). stap, draf, galop en halthouden gaan al netjes, maar het is nu nog merendeel rechtuit in de berm, dus qua stuurwerk zijn we nog niet zo ver.

Over een maandje of wat (als het weideseizoen voorbij is) gaat hij naar stal, waar wel rijbakken en instructie aanwezig is. Ik was van plan de eerste tijd geen les te nemen en zelf rustig aan wat te rijden in de grootste bak (stuurwerk oppakken ) en verder vooral buitenritjes te maken. Dit leek mij het beste omdat: er in de les veel op de volte wordt gereden (maar dit was met een ouder paard, dus met zo'n jong paard is dat wellicht minder het geval) en omdat ik het zo zonde vind om 16!! euro voor een half uur les te betalen als mijn paardje nog maar een kwartier volhoudt... [op stal kan ik wel goede hulp krijgen van een stalgenoot/vriendin]

Maar na wat ik hier lees is dat blijkbaar niet zo'n strak plan?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:51

Meteen lessen!
Ik doe dit ook, geen heel uur. Maar gewoon een klein half uurtje per week.
Minder kans op problemen op die manier.
Tijdens de les stap ik wel veel tussendoor zodat alles kan bezinken en hij kan uitrusten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:29

Ik sluit me aan bij de rest, meteen gaan lessen. Dan voorkom je gewoon dat je dingen verkeerd aan leert. Dat gebeurt vaak geheel onbewust en dan is het wel fijn dat iemand je af en toe kan zeggen wat je anders moet doen. Ook ziet een ander de vooruitgang beter. Wat natuurlijk ook wel fijn is...

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 22:19

Oh, ok. Da's duidelijk!
Ik denk dat ik maar een lesje in ga plannen!

Bedankt voor de tips!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:58

hey,

ik denk dat het beste is, om toch maar eens priveles te nemen. het hoeft niet voor altijd, 1 x kan ook wel. even wennen hoe dat nou is voor jou en je paard. succes!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:34

Met Amber heb ik privelessen genomen en hoefde ze ook niet meteen een uur te lopen, want dat vind ik teveel voor een jong paard dat pas onder het zadel is. Bouw het rustig op en besef dat je paard jong is en zich nog niet zo lang kan concentreren op het werk als een ouder paard.
Znoin alvast veel succes met lessen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 21:36

Ik zou vlot gaan lessen.

Met Roos heeft het een maand of 3 geduurt, eerder had ik geen instructie. Dennis heb ik nog maar 3x les mee gehad(maar dat gaat 4,5 jaar later wonder boven wonder nog steeds lekker).
Angel had ik een keer of 5 op gezeten toen ik er voor het eerst mee ging lessen. Ik had het liefst iets langer uit gesteld want er zat nog geen stuur of niets op. Maar Roos was toen kreupel en de les was toch al betaald. Dus heb toen maar even een half uurtje gereden.

Wel vlot dus, maar ik maak er wel altijd eerst een stuur en een rem op zodat je de rest (ik rijd altijd thuis in kleine groepslesjes, varierend van 2 tot 4 personen) niet echt in de weg rijd. De rest weet dan dat ik op een jonge pony rijd en houd wat extra rekening, maar ik moet niet steeds in de weg rijden.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:17

Ik heb m'n merrie zelf zadelmak gemaakt toen ze 4 was (ze is nu net 6). Al heel snel heb ik haar meegenomen naar de groepsles van onze vereniging, ik zat er toen net 2 weken op ofzo.
Gewoon om te wennen aan het rijden in een vreemde omgeving, met andere paarden, het trailerladen etc.
En vanwege de begeleiding van de instructrice. Onze eerste 'galop' heb ik ook tijdens een (prive)les van haar op de vereniging gemaakt.

Bij het zadelmak maken had ik namelijk helemaal geen deskundige hulp, samen met mijn vriend gedaan die behalve mij, helemaal niets met paarden heeft ... maar was wel sterk genoeg om de longeerlijn vast te houden, haha !

Het stuur en rem zaten er trouwens al wel op hoor toen ik voor het eerst naar de les ging, geloof dat dat zo'n beetje vanaf dag 1 wel in orde was, stemhulpen kende ze al lang en ze gedroeg zich perfect tijdens het hele zadelmakmaken en verder beleren.

Mijn idee: Je kunt nooit te vroeg naar les gaan of begeleiding zoeken, het is zo fijn om een 'oog op de grond' te hebben dat net de juiste tips en aanwijzingen kan geven.
Het enige dat van belang is, is rekening houden met het niveau en de conditie van je paard. Gewoon rustig aan doen dus .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:26

Zodra er een stuur op zit en hij reageert op het been kun je al lessen. Ik zou niet direct met een heel uur rijden beginnen maar eerst een half uur (of een half uur grondwerk en daarna nog een half uur rijden, dat is nog beter). Veel plezier!