tja toch een bit vraagje , wat zouden jullie doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

tja toch een bit vraagje , wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 22:25

ik heb hier nu een groen 7 jarig paardje staan

ja dus uh echt groen , zadel mak en dat is het meer niet

met een enkelgebroken bitje dik of dun reageerd ze gewoon alles behalve lekker op (tanden zijn inorde en gecheckt dus dat is het probleem niet)
ze gooit het bit echt 3 x in de rondte en t zit er gewoon niet lekker

(ik rij met een "western"hoofdstel enkelt kopstuk en eigenlijk is dat me nog te veel iig geen neus riem dus )

nou heb ik hier een oud bit liggen waar echt alles lekker op loopt
(heb dit bit al zeg een jaar of 20 verroeste liverpool super oud model geen scherpe kanten oid)

maar ja daar loopt ze miss wel lekker op maar vind het voor een onbeleerd paard toch wel wat heftig

nou rijd ik met een super zachte hand en liefst met losse teugels en liep mijn eigen paardje op een hackje (maar dat durf ik dus zeker niet aan met der)

het gaat dus ook om de momenten van de teugels even op moeten pakken
verder stuur ik met bil en been en de who (rem op zit en stem ) zit er al aardig in ( zeg ik bot na 5 x rijden..)

t is ook absoluut geen niet willend paardje en er zomaar vandoorgaan zal ze ook niet doen ,

maar het enkel gebroken vind ze dus mega irri een stang acepteerd ze goed erg goed zelfs en we rijden dus met een los teugeltje en dat gaat werelds

maar ja tja ben toch links en rechts aan het kijken naar een iets "vriendelijkere" bit oplossing (al was het maar voor mijn gemoedsrust)

welk bit zouden jullie uitproberen?

050206051012

Re: tja toch een bit vraagje , wat zouden jullie doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:27

Ik zou er een dubbelgebroken trensje indoen en zéker een neusriem om! Al is het maar alleen voor het inrijden. Het bit ligt anders veel te los in de mond en gaat makkelijk van de ene kant naar de andere kant. Kan me voorstellen dat ie dat niet lekker vindt

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:28

dubbelgebroken

ik vind het trouwens wel zonde dat je er al een stang in hebt gehangen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:32

Een ongebroken trensje misschien een idee? Dennis vind gewone enkel of dubbel gebroken trensjes niets. Maar op zijn gebroken kneveltrensje en ongebroken trens doet hij het super .

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:41

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 22:47

beautylover schreef:
dubbelgebroken

ik vind het trouwens wel zonde dat je er al een stang in hebt gehangen

tja vd week idd geprobeerd , zoals ik al zei losse teugel ..heb de teugel amper vastgehad ,maar ja ben zoiezo vd losse teugel vandaag weer eerst de enkel gebroken ingedaan maar dat vind ze dus echt helemaal niks had mijn bit al omgewiseld voordat ik er op ging daar mevrouw echt vanalles deed om dat ding uit der bek te krijgen , met een stang doet ze dat dus niet blijft ze rustig staan

heb menig jong / groen paardje onder me (en gehad) en altijd begin ik met een normale dikte (niet te dik en niet te dun) enkel gebroken bitje en meestal blijft t daar ook bij

dit paardje echter is het een ander verhaal (is ook geen groen jong paardje , ze hebben der uit de wei zadel opgelegd ging niet terug de wei op voor 6 maand en op nieuw geprobeerd en idem verhaal, en zo tm vorig jaar
januarie was het laatst dat ze der opgezeten hebben

tot ikje paar weken terug

maar een enkel gebroken was ze zo mega onrustig op met hoofd en mond en dan dus vanaf het moment van indoen, idem trouwens bij het dubbelgebroken watertrensje

ben ook niet voor niets op zoek naar een ander oplossing

met dubbelgebroken heb je ook 20 opties ..

perlina bedankt ga t even doorlezen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:51

Neem een ongebroken trensje of een happy mouth. Is veel rustiger in de mond dan al het gebroken (enkel of dubbel) spul, zonder dat je meteen stangwerking hebt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:05

tja dat was mijn persoonlijke mening ook al maar gezien de reacties van "anderen"begon ik daaraan te twijfellen

denk idd dat we het eens gaan proberen op een normaal stangtrensje

alleen zijn die dingen meestal zo dun dun ..dat is wat mij mijn oude bit weer heeft doen pakken ..

hoorde ook positieve verhalen over de knevel over de stillere ligging van deze maar deze leek me helemaal niet geschikt

ga eens kijken of een van mijn leveranciers een iets dikker busstangetje heeft (dikker dan de gangbare en niet zo dik als het rubbere )

ik heb een bit ook echt als een extraatje voor het geval dat idee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:11

nickyu schreef:
alleen zijn die dingen meestal zo dun dun ..dat is wat mij mijn oude bit weer heeft doen pakken ..

<knip>

ga eens kijken of een van mijn leveranciers een iets dikker busstangetje heeft (dikker dan de gangbare en niet zo dik als het rubbere )

Hoezo zijn die allemaal zo dun? Wij hebben er eentje die een maatje te dik is voor mijn paardje
Maar ik mag aannemen dat ze gewoon te bestellen zijn bij een fatsoenlijke ruitersportzaak.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:17

humm oja das waar ik ben niet fatsoenlijk

maar mijn leveranciers komen dus niet verder dan de 14mm
die is me net te dun en het rubber is er vanaf 18 maar ben niet zo voorstander van rubber , maar das persoonlijk die hebben ze wel in 18 en nog dikker (te dik voor dit paardje ) 21 mm en enkelt watertrens waar ik dus de voorkeur heb voor bus trens

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:00

nickyu schreef:
humm oja das waar ik ben niet fatsoenlijk

maar mijn leveranciers komen dus niet verder dan de 14mm
die is me net te dun en het rubber is er vanaf 18 maar ben niet zo voorstander van rubber , maar das persoonlijk die hebben ze wel in 18 en nog dikker (te dik voor dit paardje ) 21 mm en enkelt watertrens waar ik dus de voorkeur heb voor bus trens

Andere leverancier zoeken? Inkoop is ook mijn dagelijks werk, maar als ik niet tevreden ben over A dan gaan we gewoon naar B, geen enkel probleem mee.
Persoonlijk zou ik eens een happy mouth proberen. Ik heb gemerkt dat veel paarden een voorkeur hebben voor ongebroken spul. Je kunt ook een gewone RVS ongebroken nemen, zoals Divoza die tegenwoordig weer in de collectie heeft, daar moet jij toch wel aan kunnen komen.
Wat voor paardje is het, dat je zo'n dik bit zoekt? Persoonlijk ben ik daar niet zo voor, het is zo'n mond-vol voor ze.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:30

misschien is een kneveltrens (dubbelgebroken) wat voor je. Rijd ik mijn jonkie ook mee, ligt erg stil in de mond, ik vind het een erg fijn bitje

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:19

ikke-> hihi tja divoza zit ook in mijn pakket leveranciers een der 5
maar die heeft dus de 14 mm en niet de iets bredere de rubber is dan alweer 21 dat vind ik te breed 17/18 zou een mooie breedte zijn voor der
(als ikkijk naar de gebroken bitten die ze ingehad heeft voor mijn gevoel is een iets bredere ook iets vriendelijker te breed juist weer niet
dus ik zoek een zo breed mogelijke (17/18 dus ..)stang als het even kan met een lichte tong vrijheid ..

een tiedeman is t ook net niet ..

lastig .. iig zonder ketting en beetje vriendelijk

knevel heb ik ook aangedacht maar ze is zooooo gevoelig aan de buiten zijde dat ik daar toch over twijfel

denk dat ik toch de 14 mm busstang ga proberen

punt met mijn ouwe stang is wel de juiste breedte en dikte , teugel gewoon aan de bril maar door de boven ring(bakstukring) toch iets extra hefboom druk achter de oren

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 10:20

het is een kruizing appaloosa quarter

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:36

we zijn er uit het word een billy allen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:46

Een dikker bit is niet per definitie zachter. Als je paard het niet kwijt kan in z'n mond heeft ie er meer last van dan plezier. Dan kan je toch beter met een wat dunnen bitje rijden. Persoonlijk vind ik die hele dikke bitten juist nix. Ze kunnen hun mond amper normaal dichtdoen! 14 mm is een mooi maatje.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:14

Mijn merrie pikt een gebroken bit niet, of het nu enkel of dubbel gebroken is, ze vindt het helemaal niets! Ik rij haar nu met een correctie bit van K&K en dat gaat super, ik zou toch iets ongebrokens proberen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:36

Je hebt van die Happy Mouth bitjes, die dubbel gebroken zijn, maar daar omheen wel plastic zit. Ik ken een paard dat op niets anders
lekker loopt dat dit bit (onder een Z ruiter)