hoi.
ik heb een verzorgpony. een mooie welsh B pony. ik verzorg haar nog niet zo lang maar lang genoeg om er achter te komen hoe ze is. ze is nu 4 jaar en er is nooit wat met haar gedaan. ze stond in een wei van 1.5 hectare met 30 centimeter hoog gras. toen ging ik haar verzorgen en eerst ging ik haar gewoon in de box poetsen( ze had nog nooit in een box gestaan) voor een eerste keer ging dat aardig goed. na een paar weekjes ging ik beginnen met longeren. dat ging in het begin wel goed maar hoe meer we gingen doen hoe slechter het ging. toen het eeer wat beter ging, ging ik proberen er op te gaan en een beetje rondstappe in de bak( niet los hoor) dat ging voor een eerste keer met zadel, hoofdstel en mij erop best wel goed. toen ik na een week of 2 ook ging draven ging het helemaal fout. ze ging eerst wat onwennig draven maar na 5 minuten gooide ze me eraf. toen ik er nog een keer op ging wou ze me er weer af gooien. toen zijn we wezen uitstappen. daarna deed ze erg dwars. de eigenaresse ging even met haar lopen maar de pony sprong letterlijk boven op haar.
vandaag wou ik haar uit de wei halen maar ze galopeerde steeds weg. ik kon haar niet het halster om doen. toen ik haar eindelijk had ging ze rondjes om me heen rennen en wou ze bovenop me springen. ik kreeg haar gewoon niet de wei uit. na een klein half uurtje had ik haar de wei uit. ik had daarvoor een stuk in de bak afgezet met paaltjes en touw. ik ging met haar loswerken. maar toen ik eenmaal bezig was rende ze gewoon door het touw heen. en toen was ze los in de bak. ik heb haar zo laten werken met de longeerzweep erbij en toen het me na een dik halfuur lukte om haar het halstertouw om te doen wou ze de wei niet meer in. ik heb haar met moeite de wei in gekregen. i
wat moet ik hier nou mee? ik ben 13 jaar en heb helemaal niet veel ervaring. wie kan mij vertellen wat ik moet doen??