het leek zo'n rustige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_chicken

het leek zo'n rustige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 20:51

hoi.
ik heb een verzorgpony. een mooie welsh B pony. ik verzorg haar nog niet zo lang maar lang genoeg om er achter te komen hoe ze is. ze is nu 4 jaar en er is nooit wat met haar gedaan. ze stond in een wei van 1.5 hectare met 30 centimeter hoog gras. toen ging ik haar verzorgen en eerst ging ik haar gewoon in de box poetsen( ze had nog nooit in een box gestaan) voor een eerste keer ging dat aardig goed. na een paar weekjes ging ik beginnen met longeren. dat ging in het begin wel goed maar hoe meer we gingen doen hoe slechter het ging. toen het eeer wat beter ging, ging ik proberen er op te gaan en een beetje rondstappe in de bak( niet los hoor) dat ging voor een eerste keer met zadel, hoofdstel en mij erop best wel goed. toen ik na een week of 2 ook ging draven ging het helemaal fout. ze ging eerst wat onwennig draven maar na 5 minuten gooide ze me eraf. toen ik er nog een keer op ging wou ze me er weer af gooien. toen zijn we wezen uitstappen. daarna deed ze erg dwars. de eigenaresse ging even met haar lopen maar de pony sprong letterlijk boven op haar.

vandaag wou ik haar uit de wei halen maar ze galopeerde steeds weg. ik kon haar niet het halster om doen. toen ik haar eindelijk had ging ze rondjes om me heen rennen en wou ze bovenop me springen. ik kreeg haar gewoon niet de wei uit. na een klein half uurtje had ik haar de wei uit. ik had daarvoor een stuk in de bak afgezet met paaltjes en touw. ik ging met haar loswerken. maar toen ik eenmaal bezig was rende ze gewoon door het touw heen. en toen was ze los in de bak. ik heb haar zo laten werken met de longeerzweep erbij en toen het me na een dik halfuur lukte om haar het halstertouw om te doen wou ze de wei niet meer in. ik heb haar met moeite de wei in gekregen. i

wat moet ik hier nou mee? ik ben 13 jaar en heb helemaal niet veel ervaring. wie kan mij vertellen wat ik moet doen??

Ilsiie

Re: het leek zo'n rustige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:56

hulp zoeken. instructrie, iemand die veel ervaring heeft!! overleg of je d'r op een manege kan zetten, dan is er altijd hulp in de buurt. Ga hier niet zelf mee verder, maar zoek iemand die je helpt!! dit lukt je anders nooit, aangezien je zegt dat je niet veel ervaring hebt..

succes ermee, ik wil je niet aanvallen maar helpen

love_chicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:19

ja je hebt gelijk. dit lukt me niet alleen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:45

is ze wel ingereden/ beleerd dan??
want anders is het geen wonder dat ze paniekt als ze na heel lang rustig in een landje ineens een zadel hoofdstel en kind op zich krijgt!

misschien kent ze wel helemaal niks!!

maar idd ga er zelf niet mee verder!
moet de eigenaar ook niet willen vind ik, die is er toch verantwoordelijk voor?
of hoe zit dat eigenlijk...

ik denk niet dat je nu moet stellen dat de pony moeilijk of onhandelbaar is, in de zin van dat je nu wel weet hoe ze is..
dit ligt hoogstwaarscheinlijk aan factoren van buitenaf.

love_chicken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 23:21

nee ze is niet beleerd maar ik ben langzaamaan bwegonnen eerst longeren met gewoon halster. toen dat goed ging proberen met hoordstel en halster eroverheen. daarna aan het hoofdstwel longeren en daarna met een soort singel en daarna met een zadel erop. pas toen het met zadel helemaal goed ging ben ik erop gegaan en eerst stilgestaan en een paar dagen later gebrobeert te stappen en toen dat goed ging heb ik gedraaft, maar dat ging niet zo goed. bedankt voor je reactie:P

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:50

Klinkt alsof je het wel rustig aan hebt opgebouwt en dat is natuurlijk super maar misschien is dit net een lastig geval waarvoor net wat meer ervaring en kennis erg handig kan zijn. Je kunt hem naar een africhtingsstal brengen natuurlijk maar dat kost wel wat geld en ik weet niet of die mensen er van plan zijn om veel mee te doen of dat ze voornamelijk bedoelt is om het gras wat kort te houden.. in dat laatste geval en ze willen er dus geen geld aan uitgeven kun je misschien bij een plaatselijke manege vragen of zij iemand kennen die ervaring heeft en zou willen helpen.. ik zou je helpen als je dichtbij zou wonen succes ermee..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:50

Tja, ik vind het wat vergezocht om op jouw (zoals je zelf al aangeeft zonder al te veel ervaring) mening af te moeten gaan dat je rustig aan heb gedaan.

Maar het is ook wel eens goed om ontzettend veel tijd te besteden aan alleen maar het grondwerk, in en uit de wei halen en leiden van je pony. Want zoals je zelf al aangeeft had je daar ook al problemen mee.

Toch heb je nu al met die paar keer proberen te rijden je pony iets verkeerd geleerd. Grote kans dat ze nu volgende keren weer uit paniek wegspringt of je eraf wil bokken. Dat vergeet ie nu niet snel meer hoor, hoe hij van dat rare gewicht op zijn rug af komt..

Wees gewoon verstandig, voorkom ongelukken..Je weet van je zelf al dat dit je niet alleen gaat lukken. Leg je daar dan ook bij neer en laat het (in)rijden gewoon aan iemand anders over..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:41

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:41

voorlopig elke dag een uurtje vastzetten, poetsen, hoeven uitkrabben, appel geven ed, zodat jullie helemaal met elkaar vertrouwd raken.
Ook lekker gaan wandelen, longeren, met zadel longeren, en dan zou ik in de lente van 2006 nog eens proberen erop te gaan zitten, rustig rondjes stappen en als dat goed gaat, dan lessen gaan nemen.