wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt of..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chesty

wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:52

hallo bokkers,

ik rijdt z2 dressuur en ik krijg altijd commetaar : geen wonder dat je z2 bent want je hebt ook een goede pony

ik vind dat zelf zo dom... dan zeg ik .. je kunt wel een goede pony hebben maar je moet zelf ook goed kunnen rijden .. tjah daar weten ze zelf geen antwoord op

ik vind dat als je een z2 pony hebt en je kunt niet rijden dan kom je ook niet in de z2

geef je mening!
wat vinden jullie daarvan?

groetjes..

snoetie

Re: wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:28

ik denk zelf ook dat het vaak aan de pony ligt hoor..

natuurlijk zijn ruiter en goede instructie ook van belang..

maar probeer bijv. een belg of een ardenner maar eens naar de Z2 te rijden, das een stuk moeilijk dan een pony die daar 'goed' in is

ken zelf ook een meisje, heeft een super pony, rijd daarmee in het M, paar keer limburgs kampioen geweest, maar zet dat meisje maar eens op een ander paard, 9 van de 10 keer krijgt ze die niet gereden..

toch is de ruiter ook van groot belang hoor, zet mij maar op een Z paard, daar krijg ik waarschijnlijk niet eens fatsoenlijk een B-proefje meegereden

dus wat ik denk is gewoon de combinatie van Paard en ruiter!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:33

snoetie schreef:
ik denk zelf ook dat het vaak aan de pony ligt hoor..

natuurlijk zijn ruiter en goede instructie ook van belang..

maar probeer bijv. een belg of een ardenner maar eens naar de Z2 te rijden, das een stuk moeilijk dan een pony die daar 'goed' in is

ken zelf ook een meisje, heeft een super pony, rijd daarmee in het M, paar keer limburgs kampioen geweest, maar zet dat meisje maar eens op een ander paard, 9 van de 10 keer krijgt ze die niet gereden..

toch is de ruiter ook van groot belang hoor, zet mij maar op een Z paard, daar krijg ik waarschijnlijk niet eens fatsoenlijk een B-proefje meegereden

dus wat ik denk is gewoon de combinatie van Paard en ruiter!

idd mee eens, want ik ken zat mensen die niet (goed) kunnen rijden...wel netjes zitten en ook M2 of richting het Z rijden. maar die hebben 9 van de 10 keer een goed paard, zet die eens op een moeilijk paard en ze kunnen niks. of men heeft gewoon een paard van 8 ton op stal staan...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:51

hmm... ik denk dat hier veel verschillende meningen over zijn...

ten eerste denk ik dat het zeker makkelijker is.. voor de ruiter als het paard de dingen "kent "en dus ooit al eens gehad heeft...

maar aan de andere kant... je hebt ook mensen met z pony's die je ze gewoon ziet verzieken.. beesten verliezen heel hun tact en regelmaat, gaan scheef lopen.. en van alles verzinnen om onder het werk uit te komen.. terwijl de kindjes gewoon vrolijk doorhobbelen naar het M... dit kan gewoon niet vind ik....

daarbij is niet per definitie een Z paard makkelijker dan een B paard... het ligt wel degelijk aan het karakter, en het rijtechnische gevoel van de ruiter... en natuurlijk hoe het paard is....

maar nogmaals... als een paard dus de dingen al 'kent "zal het 9 van de 10 keer makkelijker gaan...

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:56

ik denk dat mensen die dat zeggen gewoon jaloers zijn. Ik ken zat mensen die paarden/ponies met talent/ervaring hebben maar die rijden echt niet allemaal Z2. Vergeleken met de paarden zonder aangeboren talent heb je het zeker makkelijker. Maar verder vind ik het gewoon knap van je!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:00

ja precies, zolang ze die paarden ook echt correct rijden, vind ik dat ze alle complimenten verdienen hoor... maar ze kunnen soms zulke paarden ook behoorlijk verzieken.... en dan ben ik niet jaloers hoor hahaha, dan maar liever een B knol die ongedwongen, op een correcte manier er naartoe gereden wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:02

Zonder enige aanleg kom je niet Z2

Maar met een paard wat van nature al veel mee heeft kom je met dat beetje aanleg wel sneller, of hoger geplaatst in de Z2 dan met een paard wat van nature minder heeft.

Maar ben je gewoon een rijdende snijboon, blijf je met elk paard in de L hangen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:03

ik denk toch wel dat het voor het grootste deel aan je paard ligt. Er was eens een meisje bij ons op stal die met haar eerste d pony die al zz had gelopen zo naar het z reed. Pony liep eigenlijk van zelf al als een trein. daarna kreeg ze een andere pony die nog niet zo hoog gelopen had en de wp en bekers bleven toen ook weg.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:05

dat is zeker waar runningkawa.... orisse heeft ook geen aanleg als dressurpaard meer.. vroeger wel... maar het dier heeft te lang niets gedaan ( lees: op haar 5e ingereden, en daarna bijna 3 jaar alleen een beetje recreatief gehobbeld ) en nu zit ik dus met bloed zweet en tranen te proberen dat beest op een normale manier de bak rond te krijgen.... en da's niet makkelijk... en dna denk ik idd dat het zeker waar is dat als je het karakter en de bouw van je paard mee hebt het veel makkelijker zal gaan....

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:07

tjah ik denk dat je met een z pony niet zomaar in de z komt
ruiter moet ook wel enig talent hebben ( denk ik tenminste )

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:11

dat zeker ja.... zoals ik al zei.. ik heb menig ruiter een goede ( z geklasserd of hogere ) pony zien verzieken.... en da's gewoon zonde...

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:18

Ben het helemaal eens met Runningkawa...
paard heeft er dus ook wat mee te maken

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:38

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 16-03-26 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

herrscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:04

ik vind dat ut aan de ruiter ligt...die moet kunnen rijden, want ik rij zelf op een paard die Z heeft gelopen, daar ben ik nu M2 mee (bijna Z)
en ik heb al paar B paarden gehad, daar rij ik super mee op weg
dus...het ligt aan de ruiter die moet kunnen rijden.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:49

Het is toch zeker een combinatie van beide denk ik. Mensen die met een Z-paard in de B beginnen komen over het algemeen toch een stuk gemakkelijker en sneller de B en L door dan mensen die met een groen paard beginnen (mits het paard makkelijk na te rijden is, heb het niet over draakjes natuurlijk ). Tuurlijk moet de ruiter er ook wat aan doen, maar in de B en de L is er niet veel voor nodig om een Z paard netjes rond te kunnen sturen. Pas als de M en het Z in zicht komen moet de ruiter echt zelf de juiste knoppen kunnen vinden denk ik. Zo had ik tot een paar maanden geleden zelf nog nooit een paard gereden dat hoger dan L geklasseerd was. Ik kreeg toen de kans om een paar keer op een Z2 paard te rijden en de wissels, appuyementen en travers kwamen er gewoon uit... En dat terwijl ik die nog nooit gereden had. Scheelt dan dus toch dat ik een goed paard onder m'n achterste had

Als je zelf je paard helemaal vanaf niets tot Z hebt opgeleid dan hebben mensen in mijn ogen niet echt recht van spreken. Dat zal heus geen weg zonder horten of stoten geweest zijn, en al is een paard nog zo talentvol, het is aan de ruiter om het beest de dingen op een correcte manier aan te leren en dat vergt tijd en ook kunnen van de kant van de ruiter. Een paard springt immers niet uit zichzelf een correcte wissel...

Tot op zekere hoogte kan een goed paard dus een heleboel onvermogen van een ruiter compenseren, maar in de hogere klassen denk ik toch dat er aan beide kanten wel enig talent moet zitten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:56

De pony heeft het ook ooit moeten leren, dus daar gaat het alvast mank.
In principe is het nog altijd de combinatie die het moet doen, als één van beiden het niet kan, kom je niet in de z2.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:57

Ik zou best een Z-paardje willen hebben, denk dat dat het wel een stuk makkelijker maakt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:05

ik ben het wéér eens met runningkawa. en ook met breitling

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:18

Oh ja, die opmerking heb ik ook al een aantal keren naar mn hoofd gekregen. Zo jij vliegt ook door de klasses heen! Maar ja, je hebt ook een leuk paard....
Al zat ik op een ezel, er moet toch sprake zijn van een ruiter, voordat een paard wat wil presteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:20

Tulandro schreef:
Oh ja, die opmerking heb ik ook al een aantal keren naar mn hoofd gekregen. Zo jij vliegt ook door de klasses heen! Maar ja, je hebt ook een leuk paard....

Tja. dan moeten de mensen die hier jaloers op zijn hun ezels gewoon verkopen en op zoek gaan naar een leuk paard .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:21

Maar imo zijn er ook paarden die beroerd presteren met een goede ruiter.

Op mijn vorige stal stond een meisje dat was gekwalificeerd voor het Rabobank Talentenplan. Ze kon even leuk sturen met mijn pony, maar toen hij ging etteren wist ze het ook niet meer.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:24

Quellian schreef:
Maar imo zijn er ook paarden die beroerd presteren met een goede ruiter.

Op mijn vorige stal stond een meisje dat was gekwalificeerd voor het Rabobank Talentenplan. Ze kon even leuk sturen met mijn pony, maar toen hij ging etteren wist ze het ook niet meer.

jups
ik ben het ook met jou eens

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:26

Weet je wie ik weleens op mijn pony zou willen hebben?

Anky!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:37

Het ligt natuurlijk aan beide, maar voornamelijk aan het paard.

Als ik het alleen al betrek op mezelf.
Ik heb 2 paarden 1 met aanleg en 1 met matige aanleg (voor dressuur dan).
Beide top karakters die echt voor je gaan.
Met degene die matigjes loopt lijk ik gewoon (sorry de uitdrukking is mischien fout maar zeker niet beledigend) een 3e rangs recreatie ruitertje, niets bijzonders.
En met degene die wel aanleg heeft ben je ineens een dressuur combinatie. En krijg je veel compimenten (jury die denkt dat het een Z-knol is geweest).
Ok ok. Je moet niet als een lompe boerin rijden die als een zoutzak op der paard zit.
En je moet zeker hard werken. Maar toch.
Dat ziet de buiten wereld echt niet die denkt dat het allemaal vanzelf gaat en eigenlijk moet je die indruk ook wekken, want dat is dressuur.
Je moet als ruiter onzichtbaar zijn.
Maar ik weet zeker als ik precies hetzelfde zou zitten en even hard zou werken.
Dan kom je toch met het talentvolle veel verder dan de matige.
Dat is nou eenmaal zo...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:39

Quellian schreef:
Weet je wie ik weleens op mijn pony zou willen hebben?

Anky!

haha ik ook

volgens mij krijgt ze beauty niet eens aan de teugel
ok nou kies ik dan ook wel een ruiter ook maar toch...weet zeker dat ze dat ze dat niet voor elkaar krijgt