Paard Beleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaelle

Paard Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:28

Dag bokkers

Ik ga misschien in de loop van de komende maanden/jaren een shetlandertje kopen.. Maar ik wil het eigenlijk zelf beleren, en ik zit wel met een vraagje .. Ik heb in boeken gelezen dat je het best een paard beleerd op zijn 3 jaar.. Maar sommige doen dat om 2 jaar en half, sommige op 4 jaar.. En jah nu zit ik zo een beetje in de knoop met wat ik wel en niet moet geloven.. Dus zouden jullie mij goede raad willen geven?
Ohja, ik beleer het shetlandertje dan zelf, en dan wordt ie verkocht aan mn nichtje van 4, (die dan ondertussen wel 6 zal zijn) en dan ga ik haar daar op les geven.. Dus ik ga er niet echt heel lang mee rijden, voor de mensen die denken dat ik er al te groot voor ben

Groetjes,

_Dunja_

Re: Paard Beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:41

Ik vind dat je met 3 jaar al wat kan gaan longeren, iedere dag maar bijvoorbeeld om de dag en dan in het begin ook maar een minuut of 10 ligt een beetje aan de conditie moet je zelf maar ff aanvoelen.

Lekker langs de weg wandelen om de shet alvast bekend te maken met verkeer zodat je over een tijdje met rijden daar plezier van kan hebben.

Poetsen en bekend maken met hoeven uitkrabben en dat soort dingen vertrouwen opbouwen.

Als de conditie beter word kan je er eens een zadel opleggen en dan longeren en zo uitbreiden naaar het rijden toe..
Heel veel succes

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:55

Bedankt!
Idd ik dacht ook al van 2 jaar en half, hmm dat zal nog wat jong zijn maar k heb het gevraagt voor de zekerheid
xxx

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:57

Saffierie schreef:
Bedankt!
Idd ik dacht ook al van 2 jaar en half, hmm dat zal nog wat jong zijn maar k heb het gevraagt voor de zekerheid
xxx

Je kan wel alvast beginnen met langs de weg lopen en longeren maar doe het niet teveel en laat de shet lekker genieten van zijn jeugd..
Dan heb je er straks een goed ontwikkelde shet als je gaat rijden..

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 19:00

Jup Een shet is maar een maal veulen dus moet hij er lekker van kunnen geniet en ik ook natuurlijk nog om hem lekker te knuffel als ie zo klein is

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:55

Ik zou gewoon vanaf z'n derde jaar pas beleren. Als hij 2 en een half is kun je alvast longeren enzo en zadel erop leggen.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:50

Oke
xxx

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:07

Onervaren ruiter en onervaren shet is een heel slechte combinatie. Laat maar liever beleren door iemand die het KAN.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:13

je hebt het over een SHET niet een kwpnr

zou veel langer wachten ! shetten zijn erg langzaam in de groei

met 3 kun je tuig mak maken
met 3,5 voor de wagen
met 4 zadelmak en voor de 5e aub geen zwaar gewicht (onder de 40 kg blijven, zeker als het een kleine of smalle shet is )

omdat de rug dan nog een jaar bezig is met volgroeien

ter voorbeeld onze shet heeft deze zomer er nog 4 cm ruglengte bijgekregen en word 6 in de herfst

als ze volgroeid zijn kunnen ze enorm veel gewicht trekken en dragen
zeker in verhouding maar zolang ze niet volgroeid zijn kun je ze heerlijk verkloten

verder ga ik met waratje mee

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:27

nickyu schreef:
je hebt het over een SHET niet een kwpnr

zou veel langer wachten ! shetten zijn erg langzaam in de groei

met 3 kun je tuig mak maken
met 3,5 voor de wagen
met 4 zadelmak en voor de 5e aub geen zwaar gewicht (onder de 40 kg blijven, zeker als het een kleine of smalle shet is )

omdat de rug dan nog een jaar bezig is met volgroeien

ter voorbeeld onze shet heeft deze zomer er nog 4 cm ruglengte bijgekregen en word 6 in de herfst

als ze volgroeid zijn kunnen ze enorm veel gewicht trekken en dragen
zeker in verhouding maar zolang ze niet volgroeid zijn kun je ze heerlijk verkloten

verder ga ik met waratje mee

Waratje schreef:
Onervaren ruiter en onervaren shet is een heel slechte combinatie. Laat maar liever beleren door iemand die het KAN.

Ik wou net zeggen..

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:38

Waratje schreef:

Wie zegt dat ze die shet niet zelf kan inrijden er staat bovenaan niet dat ze niet kan rijden..
Ik vind het juist heel goed dat ze hier om advies vraagt dan dat ze nu al gewoon gaat rijden..
Ik vind het ook heel goed dat je al boeken aan het lezen bent en dat je je in iedergeval interesseert in het welzijn van je shetje.
Ik ga wel met de rest mee dat je nog wel moet wachten met beginnen met de shet..
Heel veel succes

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 09:00

Ik heb niet gezegt dat ik nu al een shet ga kopen en dat ik die nu al ga beleren. Ik heb maar eens om jullie advies gevraagt, om er nog eens over na te denken. Misschien koop ik dat shetje volgend jaar, misschien binnen 2 jaar.. Of misschien binnen een paar maanden jah.. Maar ik ben vollop boeken enzo aan het lezen, en aan het denken wat ik het beste doe. En daartegen heb ik weer een paar maanden/jaren ervaring .. Zodus!

Bedankt voor jullie reacties!! Xxx

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:56

Saffierie schreef:
Ik heb niet gezegt dat ik nu al een shet ga kopen en dat ik die nu al ga beleren. Ik heb maar eens om jullie advies gevraagt, om er nog eens over na te denken. Misschien koop ik dat shetje volgend jaar, misschien binnen 2 jaar.. Of misschien binnen een paar maanden jah.. Maar ik ben vollop boeken enzo aan het lezen, en aan het denken wat ik het beste doe. En daartegen heb ik weer een paar maanden/jaren ervaring .. Zodus!

Bedankt voor jullie reacties!! Xxx

Probeer bij mensen in contact te komen die dit al eerder hebben gedaan, ervaring ermee hebben, want uit boeken leer je best wel iets, maar uit de praktijk het beste.. Dus zoek een ervaren iemand om je te helpen, en een klein kindje..

kuz janine