Rijden jullie liever met korte(re) of lange(re) beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:01

Nou, de vraag lijkt me duidelijk denk ik;

Dit vraag ik omdat ik mijn beugels normaal gesproken op 'normale' lengte heb zitten, een beetje langer dan normaal misschien. Nu had ik mijn beugels vandaag op springmaat zitten (2 gaten korter) en ik merkte meteen dat ik lekkerder zat. Veel steviger, kon de bewegingen veel beter volgen, en het belangrijkste; beter aandrijven. Amo is niet zo erg groot, en mijn benen zijn best lang, dus dat gaf weleens problemen, ik trek dan ook altijd mijn hakken op. Nu zaten mijn beugels korter, en ging het aandrijven ineens veel beter, en Amo reageerde ook veel sneller/beter. Ik kan nu gewoon mijn hakken uitdrukken (ging zelfs automatisch), en aandrijven met mijn kuiten, die nu veel dichter tegen Amo aanlagen.
Nu twijfel ik, met korte beugels zit ik voor mijn gevoel lekkerder en reageert Amo beter, maar het ziet er niet uit, en voor mijn gevoel rijd ik nu echt op springmaat.
Dus ik twijfel Ga morgen eens proberen de beugels ertussenin te doen; weer eentje korter maken, dan zitten ze tussen dressuur en springen in.

Maar vertel, hoe zitten jouw beugels en waarom? Let je daarbij op jouw gevoel, of ook op hoe het eruit ziet?
Laatst bijgewerkt door Mocca op 30-08-05 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nann_

Re: Rijden jullie liever met korte(re) of lange(re) beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:04

ik heb mijn beugels gewone maat zitten, maar idd eerder iets korter dan langer, anders kan ik idd mijn been niet goed houden voor het mooie... en de bewegingen minder volgen... ik denk dat dat per combinatie verschillend is... natuurlijk moeten je beugels ook lekker zitten... k had pas andere beugelriemen eraan gedaan.. en dat voelde ik gelijk.. me vertrouwde beugels waren weg dus dat was eff wennen.. maar je zit dan gelijk anders voor je gevoel...

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:54

Met gewone?
Te kort vind ik af en toe wel fijn bijv. met buitenrijden.
Maar te lang eigenlijk nooit, dan zit ik veel minder stevig.

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:56

Ik heb ze ook op gewone maat zitten maar 1 of 2 gaatjes langer rijdt ook wel lekker is alleen niet zo handig met drijven want de pony is niet zo groot
Korter vindt ik absoluut niet lekker zitten maarja daar ben ik dan ook geen springruiter voor

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:59

Ik zit behoorlijk lang, ik heb de neiging m'n benen op te trekken, waardoor ik ook weer voorover val.

Nu moet ik m'n benen lang houden, hakken uitdrukken en m'n zwaartepunt is daardoor lager, waardoor ik beter op m'n kont zit.

Thomas is niet zo groot, maar reageert goed op m'n kuit, ik hoef niet zo vaak met m'n hiel te porren en m'n been op te trekken.

Tijdens een buitenrit heb ik ze 1 gaatje korter om in verlichte zit te kunnen, maar als ik lang stap krijg ik een zere knie en haal ik m'n voet vaak uit de beugel.

LoveElmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:01

ik zit liever iets korter dan te lang.Veel meer stevigheidinderdaad en ik wil altijd mijn linkerbeugel iets korter zowiezo.Daar zit mijn meeste steun in.Maar ik zit niet super kort ofzo.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:35

Kortere beugels zijn aantrekkelijker omdat dat lekkerder zit op mijn paardje, maar ik dwing mezelf gewoon met lange beugels te rijden, anders zit ik bijna met m'n knieen ik m'n nek

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:47

Ik rij het liefst in dressuur met langere beugels. Zit lekker vind ik vooral om door te zitten. Maar langs de andere kant is het ook wel moeilijk met langere beugels rijden omdat je moeilijker steun vind. Vind ik toch é. In het springen zit ik meestal redelijk kort.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:50

het licht er bij mij net aan op welk paard of welke pony ik zit de ene rijd ik liever "lang" en de ander liever "kort"
een paard wat hoog opgooit rijd ik liever wat korter en een met korte pasjes rijd ik liever wat langer.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:52

Ik rijd liever met korte beugels
Maar ik probeer ze nou toch wat langer te doen.
Want anders trek ik me benen te veel op, terwijl ze juist lang moeten blijven

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:36

het verschilt idd per paard... als ik buitenrij of spring zitten ze ook korter... maar als ik nr buiten ga.. en k ga stappen doe ik meestal mijn beugels uit ( bij gipsy dan ) want anders krijg k ook pijn me knie enzow...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:44

Lange beugels zijn erg fijn met dressuur rijden en korte met springen.
Toch rijden langere beugels toch net iets fijner.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:45

Het verschilt idd per paard. Op mijn bijrijdhaf heb ik ze liever wat langer, op een paard van 1.73 die ik wel eens rijd heb ik ze liever iets korter. Idd omdat ik dan meer steun heb.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:47

idd, ligt eraan per paard.. buiten doe ik ze wel wat korter, dan zit ik steviger maargoed, ligt echt puur aan het paard

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:52

Omdat ik veel spring, meestal iets korter.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:17

Ik rijd vrij lang, omdat ik bij korte beugels teveel druk op mijn enkels krijg. En aangezien ik slappe banden heb, gaan mijn voeten dan kantelen, en dat is pijnlijk. En als ik het voor elkaar krijg om mijn enkels recht te houden, krijg ik kramp in mijn kuiten. Schiet lekker op dus!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:20

Het liefst normaal natuurlijk
Maar als ik ze niet goed krijg heb ik toch liever de langere. Ook al zit je niet stevig. Ik vind te kort echt niet lekker.

Dat heb ik alleen met springe kortere.
maar ik spring niet vaak

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:26

ligt eraan op welk paard ik rij, bij de ene zit lang lekker en bij de ander wat korter.
alleen als we gaan buitenrijden, met stukken rengalop vind ik wat korter toch wel fijner.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:32

Ik zit vrij kort. Ik zit net 1 gat langer dan springzit. Heerlijk gewoon. Vooral bij onbekende paarden, of paarden waarvan ik weet dat ze flink kunnen bokken ga ik niet lang zitten. Op m'n eigen ben ik 't wel aan het oefenen, wat langer zitten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:35

.
Laatst bijgewerkt door jokari op 16-03-26 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:36

Ik heb mijn beugels altijd kort, heb dan ook een springzadeltje, maar oke
Met lange beugels kan ik echt niet fijn rijden, kan ik mijn been niet stilhouden en het zit gewoon voor geen meter.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:53

Ik rij lang, je gaat er mooi recht en diep van zitten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:03

Liever met wat langere beugels, anders heb ik het idee dat ik er echt zo 'op' zit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:45

Ik rijd altijd met vrij lange beugels. Western en Engels. Het staat mooier en ik ben er nu aan gewend. Maar als ik spring moeten ze natuurlijk korter en dat voelt dan even heel raar. Op mijn verzorgpony rijd ik met nog langere beugels dan tijdens de lessen. Ik rijd alleen reacreatie met hem, gewoon langs het kanaal enzo en dan doe ik vrij weinig met mijn benen. Klinkt wel stom als ik het zo zeg...haha....

apk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:05

Als ik echt ga dressuren dan vind ik langere beugels fijner, omdat ik dan mooier zit, en dressuuroefeningen beter kan doen. (druk mijn hakken beter uit enzo, doorzitten is daardoor beter etc.) Recreatief zijn ze meestal aan de korte kant, omdat dan niks geef om het plaatje en steviger zit. Recreatief is bij mij vooral springen/ racen/ snelle wendingen, dat gaat beter met korte beugels.