wie kan me uit leg geven over sporen en tance stang hoodstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollander

wie kan me uit leg geven over sporen en tance stang hoodstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:21

Hallo,

Ik heb mischien een rare vraag, maar ik heb zitten denken en toen kwam ik op een paar vragen.
Zelf rijd ik niet met sporen of trance stang hoofdstel.
Het eerste wat ik me af vraag is hoe passen er twee bitten in de mond?
Ten tweede welke druk of belang heeft zo een tweede bit er bij en waar dient het voor precies en wat kun je er mee?

Dan wilde ik ook nog wat weten over sporen.
Je hebt ze in lang en klein en ook voor western.
Waar voor dienen ze precies,af en toe zie ik mensen er mee rijden maar die gebruiken ze om hun paard voor uit te krijgen (wat mij niet juist lijkt) maar waar worden ze dan precies voor gebruikt.

Nou dat wilde ik dus even weten

_Lisanne

Re: wie kan me uit leg geven over sporen en tance stang hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:24

Over een stang en trens hoofdstel weet ik niks. Maar over sporen wel een beetje. Het word niet alleen gebruikt om een paard vooruit te krijgen, maar om je hulp zeg maar scherper te maken (voor zover ik weet), het hoeft ook niet alleen bij paarden die niet zo snel zijn, ik ken een pony die is super snel en wordt sinds kort ook met sporen gereden! Omdat ze met dr achterhand draaft als ze in galop zit:S Verder weet ik er eigenlijk ook niets van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:25

Hollander schreef:
Hallo,

I
Dan wilde ik ook nog wat weten over sporen.
Je hebt ze in lang en klein en ook voor western.
Waar voor dienen ze precies,af en toe zie ik mensen er mee rijden maar die gebruiken ze om hun paard voor uit te krijgen (wat mij niet juist lijkt) maar waar worden ze dan precies voor gebruikt.

Nou dat wilde ik dus even weten

Om je oren mee schoon te maken.

Hollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 12:30

erg grapig..ik had eigenlijk iets verwacht van als een paard hoger loopt (lees z dresuur ofzo)dat elk plekje iets ander betekent en je met de sporen die kunt aan weizen ofzo..

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:43

Je kan inderdaad het paard scherpere hulpen geven.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:52

Zowel Stang en Trens hoofdstellen als sporen dienen om de hulpen beter en duidelijker door te laten komen bij je paard.
Zo kun je scherpere en preciezere hulpen geven.

Met een spoor is het niet de bedoeling dat je de kuithulpen vervangt maar ondersteunt. Met een langer spoortje kun je preciezere hulpen geven zonder je beenligging erg aan te passen. Je hebt heel veel verschillende soorten sporen. Die verschillen allemaal in scherpte en per paard verschilt weer welke je het beste kunt gebruiken maar ik ben van mening dat een beetje ruiter met een rustig been met elk spoor op elk paard kan rijden aangezien hij hem niet hoeft te gebruiken persé.

Het Stang en Trens bit past gemakkelijk in de paardenmond. Net als bij een gewoon bit heb je verschillende soorten en maten. De een scherper dan de ander.

Hoe langer de scharen van de stang hoe scherper, deze mogen ook maar max. 10 cm zijn.
De boog in de stang (als er een boog in zit) bepaald hoeveel druk op de lagen wordt uitgeoefend dat bepaald ook de scherpte.
En hoe strakker de kinketting aan de stang hoe scherper dat het bit is. De stang moet een hoek van ongeveer 45 graden kunnen maken dan zit de kinketting correct maar dat verschilt per paard hoe strak of los je die het beste kunt doen.

Het nut ervan dat het twee bitten zijn omdat de stang natuurlijk veel scherper is dan de trens en het niet de bedoeling is dat je volledig op de stang gaat rijden. Maar die er wel bij kunt pakken bij een moeilijke oefening.