ervaring fryso zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Winna

ervaring fryso zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 11:09

Hallo allemaal!

voor mijn haflinger ben ik op zoek naar een nieuw/tweedehands zadel. Zelf zat ik te denken aan het fryso zadel van Tweespan. Zijn er hier mensen met ervaring met dit zadel, hoe bevalt deze en blijven ze mooi in het gebruik?

Alvast bedankt!

Groetjes Anja

aafje87

Re: ervaring fryso zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:41

Ik heb zeer goed ervaring met de zadels, oa geen rugpijn meer met rijden!
De zadels zijn volgens mij persoonlijk van betere kwaliteit dan de hulsebos zadel!
En de zadels worden net als de hulsebos zadels op maat gemaakt!
Ik vind het top zadels, erg goede ligging en super zit voor de ruiter!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:58

Ik heb zelf ook een phriso gehad, lag super op mijn groninger paard.Na verkoop heb ik het op een kwpn'r gelegd maar dat beviel een stuk minder.Heb toen omdat ze rugproblemen kreeg er een kraker bijgehad en die vertelde mij dat er veel paarden rugproblemen kregen door een phriso.Volgens hem waren het prima zadels maar dan alleen voor friezen en andere robuuste paarden.Grote kans dat het op je haflinger wel goed ligt maar zou het voor gebruik goed laten nakijken(vooral als het een 2e hands zadel is).Scheelt je een hoop problemen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:19

ebony2 schreef:
Ik heb zelf ook een phriso gehad, lag super op mijn groninger paard.Na verkoop heb ik het op een kwpn'r gelegd maar dat beviel een stuk minder.Heb toen omdat ze rugproblemen kreeg er een kraker bijgehad en die vertelde mij dat er veel paarden rugproblemen kregen door een phriso.Volgens hem waren het prima zadels maar dan alleen voor friezen en andere robuuste paarden.Grote kans dat het op je haflinger wel goed ligt maar zou het voor gebruik goed laten nakijken(vooral als het een 2e hands zadel is).Scheelt je een hoop problemen.

Er zijn bij tweespan ook zadels gemaakt voor "smallere" paarden.
De Fryso is speciaal gemaakt voor rondgeribte paarden. Dus geen goed idee om het op een KWPN te leggen. Dus eigenlijk is het een beetje je eigen schuld! Als je er naar een zadelmaker had laten kijken had hij maar 1 conclusie gehad, het zadel verbouwen of een ander kopen!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:34

Ik heb er ook 1 en die bevalt mij prima. Het zit perfect en is van zeer goede kwaliteit leer. Het is nu 2 jaar oud en ziet eruit als nieuw terwijl ik niet eens echt veel aan onderhoud doe. Ik heb het dit voorjaar aan huis op laten vullen zodat het weer helemaal perfect ligt op mijn paard.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:51

Ik heb de mijne nu 5 jaar.. Hij is op maat gemaakt voor mn fries en heb hem de eerste keer ook door Sybren laten opvullen van wege een dracht.

Ik zweer bij dit zadel! Hij corrigeerd mn zit goed, ligt super op mn merrie, hij is stevig, gaat neit snel kapot, ziet er mooi uit en blijft ook mooi!

Omdat we er zo tevrede over zijn hebben we een 2de gekocht voor onze twenter merrie vast!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:47

Ik heb zelf sinds maart van dit jaar een Fryso/Tweespan zadel op mijn KWPN'er liggen. Dit is overigens een behoorlijk rondgeribt paard, maar wel weer een met een goed ontwikkelde schoft, waardoor het lastig was een goed passend zadel te vinden. Ik heb toen meerdere zadels gepast en gereden(o.a. Stubben, KN, Kieffer en had zelf een Daaleman) en ben toen uitgekomen bij het Tweespanzadel (er staat geen Fryso op mijn zadel), ik meende type RS (fit 4,18"), dit is een zadel met vlakke zit en weinig wrong. Ik vind het namelijk vreselijk om op zadels met een diepe zit en veel wrong te rijden....

Het zadel bevalt nu goed, maar ik heb er toen een keer of 6 mee gereden en daarna was de vulling dusdanig ingezakt dat het zadel de schoft raakte. Ik moest dus na een week hun alweer langs laten komen om op te laten vullen. Na die tijd heb ik een hele tijd met bontonderlegger gereden, omdat mijn paard bespiering achter de schoft was kwijtgeraakt door het (niet goed passende) oude zadel. Nu rijd ik sinds een week of 2 met een dikke pad er onder. Het zadel ligt nog steeds goed, maar ik laat het volgende maand voor de zekerheid controleren.

Ik heb van meerdere mensen dezelfde ervaring gehoord, dat de vulling in veel gevallen niet voldoende is (te zacht, niet gelijk) en dat ze erg snel na aankoop opnieuw moeten vullen. Een clubgenoot van mij zelfs al na 2 dagen! Goed opletten dus.

Je zou trouwens voor een Haflinger ook kunnen rondkijken naar een 2ehands Daaleman zadel met een brede boom. Deze hebben namelijk kortere, rondere kussens dan een Fryso en voor een Haflinger lijkt me dat prettiger, omdat de rug ook korter is. En Daaleman is uiteraard onverwoestbaar en zit heerlijk! Mijn paard pastte het dus niet, vanwege zijn schoft.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:10

Ik vind het voor de ruiter heerlijker zadels, je zit er echt heel fijn en stevig op.
Echter zou ik idd zoals eerder gezegd de zadels alleen maar op type paarden gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, schoftloze robuuste paarden.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:25

Waar kun je meer info vinden over dit soort zadels?

Ik ben namelijk ook op zoek naar een nieuw zadel voor mn haflinger, maar heb tot nu toe nog niet echt iets gevonden, en jullie reacties klinken wel behoorlijk positief

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:49

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:13

Citaat:
...Je zou trouwens voor een Haflinger ook kunnen rondkijken naar een 2ehands Daaleman zadel met een brede boom. Deze hebben namelijk kortere, rondere kussens dan een Fryso en voor een Haflinger lijkt me dat prettiger, omdat de rug ook korter is. En Daaleman is uiteraard onverwoestbaar en zit heerlijk! Mijn paard pastte het dus niet, vanwege zijn schoft.

Voor mijn xxl-brede Tinker met een korte rug heb ik idd een 2e hands Daaleman dressuurzadel met korte, ronde kussens. Het is al een wat ouder model met een middeldiepe zit en middeldikke wrongen, maar zit heerlijk en is superdegelijk gemaakt