Voor een keer geen achterijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coby10

Voor een keer geen achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 11:06

Normaal staat mijn paard altijd rondom op ijzers. Nu gaan we binnenkort echter op vakantie, en hij kan daar dan ook op de wei. Voor de wei lijkt het me wel zo veilig om hem geen achterijzers te geven. Zowel voor eventueel andere paarden waar hij mee op de wei kan, maar ook vanwege gladheid. Hij heeft redelijke hoeven, maar absoluut geen supergoede hoeven. Zou het mogelijk zijn om voor een keer achterijzers er af te laten? Over zes weken zou hij ze dan wel weer terug kunnen krijgen. Wat vinden jullie?

Ididit

Re: Voor een keer geen achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:21

ik denk toch dat je dit het beste met je hoefsmid kunt bespreken.... Hij/zij kent de hoeven van je paard en zal je het beste advies kunnen geven denk ik

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:22

ik zou ze er wel onder laten.. zoals je zelf al zegt .. als ze niet supergoed zijn.. heb je in t land meer kans op dat ze kapot gaan en scheuren e.d... ik zou ze lekker laten zitten...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:50

bij een hoop weides is t verplicht om de ijzers er af te halen ivm met meer schade toe kunnen brengen aan de andere paarden. Maar overleg even met je hoefsmid dan weet je zeker of het in het geval an jouw paardje kan

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:19

Ik heb ze er gewoon onder laten zitten toen ik op vakantie ging en mme paard de wei inging. Zodra je namelijk ijzers eronder hebt gehad zijn de hoeven een stuk minder sterk van zichzelf, je hebt hierdoor kans dat het gaat brokkelen en scheuren.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:35

Mijn paarden staan ook met z'n allen in de wei met ijzers rondom. Als ik ze eraf haal ben ik bang dat er later door afbrokkelen en zo helemaal geen ijzers meer onder kunnen.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:24

ik laat ze zitten in de vakantie, maar ik ga nooi langer dan 1,5 week weg
een stalgenote heeft ze er wel onder weggehaald toen zij ook lang op vakantie ging
bij zo'n lange tijd vind ik het geen gek idee, als ze toch de hele tijd in het land staan. en dat van scheuren en brokkelen valt over het algemeen wel mee hoor, en anders werkt de heofsmid het wel weer weg als je terug bent.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:41

Dat heb ik vorig jaar ook 1x gedaan, maar nooit weer. Mijn paard is zo gewend om rondom op ijzers te staan, dat zijn hoeven gelijk gingen scheuren, toen er geen ijzers onderzaten. En dat terwijl mét ijzers, hij nog nooit een scheurtje oid heeft gehad.

Ik raad het je af om hem alleen vóór erop te zetten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:53

Ik zou ze er gewoon onde rvandaan halen. Ik ben zoiezo geen voorstander van hoefijzers. Als het paard geen afwijkende beenstand heeft die verholpen moet worden door ijzers. Komt er geen een ijzer bij mijn paarden eronder. Koop ik er een met ijzers gaan ala minute die ijzers onder vandaan.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:10

Ik zou ze er toch vanaf halen. Sowieso voor de andere paarden, en klap met een ijzer komt erg vervelend aan.

En ond land is nu het zoveel regent is het langs de slootkanten best modderig. Dan heb je kans dat de ijzers er door de modder afgetrokken worden. Ik denk dat je hem dan beter netjes bekapt op het land kan zetten dan dat de ijzers in de modder blijven hangen. Dan zien de hoeven er wsl minder goed uit en blijven de nagels nog wel eens zitten. Maar ik weet niet hoe het land bij jou is?
Fijne vakantie!

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:32

Hmm... wisselend advies dus.... Ik overleg het wel even met mijn hoefsmid. Als hij denkt dat het geen kwaad kan, laat ik ze er wel af. Tja, en als het land echt te modderig en te drassig is, ben ik bang dat mijn paard dan maar pech heeft en niet de wei op gaat. Het behoud van mijn paard gaat dan toch voor...