Welk bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 00:31

Nu dat naderhand al wat bokkers zullen weten dat ik problemen heb met mijn vzpaard heb ik een vraag:

Eerst wat meer uitleg:
Ik heb een vzpaard dat weinig respect voor je heeft,hij loopt je zo omver...
Op aanraden van een aantal bokkers ben ik op zoek naar een hengstenketting om in de bak mee te kunnen werken.
Als hij onder het zadel is kan ik alles met hem doen,dus daar zit het probleem niet,hij maakt gebruik van me als ik ernaast loopt én op buitenrit
Nu denk ik eraan om een ander bit te proberen (tijdelijk) om hem tijdens buitenrit bij mij te kunnen houden (en eventueel dressuurmatig rijden:ik kan hem moeilijk stoppen want als ik de teugels weer wat losser laat gaat hij weer in stap of slaat hij op hol)...
Ik heb een enkelgebroken watertrensje waar hij dus niet op reageert(buiten dan:teveel opgefokt)...
Ik vraag me dus af welk bit hierbij zou gaan,ik dacht aan een pessoa(een bokker heeft me dit ook aangeraden)...

Dit bit is wel TIJDELIJK!! En enkel voor buitenritten bedoeld,in de bak rijd ik met mijn watertrensje

_Nann_

Re: Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:53

ja maar zou dit echt veranderen met een ander bit.. als je hem dmv een scherper bit op de rem zou zetten steeds.. denk je niet dat hij dan nog opgefokter gaat reageren???? ik denk dat dit gewoon een kwestie is van consequent zijn..en dat dat dier respect voo JOU moet krijgen..... hoe doet hij buiten als jij erop zit en iemand mee loopt ( ernaast) ? en ga je alleen of met andere paarden samen naar buiten????

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:28

OrissE_GipsY schreef:
ja maar zou dit echt veranderen met een ander bit.. als je hem dmv een scherper bit op de rem zou zetten steeds.. denk je niet dat hij dan nog opgefokter gaat reageren???? ik denk dat dit gewoon een kwestie is van consequent zijn..en dat dat dier respect voo JOU moet krijgen..... hoe doet hij buiten als jij erop zit en iemand mee loopt ( ernaast) ? en ga je alleen of met andere paarden samen naar buiten????

Ik geloof van niet Overal is ie goed,behalve bij het buitenrijden,dan is hij echt op gefokt
Ik heb er maar 1x naast gelopen en toen sloeg hij niet op hol en ik ga vaker alleen dan met andere paarden naar buiten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:30

En waarom stappen sommige bokkers over op een ander bit?

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:32

Ik gebruik voor buitenritten ook een pessoa bit en ik ben super tevreden hierover, mijn stalgenoot trouwens ook. Mijn paard was buiten ook niet te houden in galop (met bokpartijen), nu is hij bijna het braafste paard van stal
Longeer hem zowieso voor je naar buiten gaat, dan is de meeste energie er al uit

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:43

Binar schreef:
Ik gebruik voor buitenritten ook een pessoa bit en ik ben super tevreden hierover, mijn stalgenoot trouwens ook. Mijn paard was buiten ook niet te houden in galop (met bokpartijen), nu is hij bijna het braafste paard van stal
Longeer hem zowieso voor je naar buiten gaat, dan is de meeste energie er al uit

De mijn is ook moeilijk te houden in galop + hij stopt wel maar blijft niet staan dus 'loopt door het bit heen'
Longeren doe ik niet zo vaak,ben niet in het bezit van het goede materiaal(longeerzweep),wel rij ik vaak met hem in de bak ervoor

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 11:20

niemand meer?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:57

Eeen pessoabit kan inderdaad helpen; reed ik een volbloed van de baan op buiten op andere bitten deden we alsof we op de baan waren.

Wat ook werkt bij sommige paarden is een Mylerbit, geinspireerd uit het western.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 16:36

Joki schreef:
Eeen pessoabit kan inderdaad helpen; reed ik een volbloed van de baan op buiten op andere bitten deden we alsof we op de baan waren.

Wat ook werkt bij sommige paarden is een Mylerbit, geinspireerd uit het western.

ja daar denk ik dus ook aan,een pessoabit

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:16

Ik zou gewoon verder rijden met het bit dat je nu hebt. Mijn paard was een beetje vervelend buiten, ze pakt dan vaak het bit vast , dit deed ze in de bak ook als het werk haar te zwaar werd of als ze schrok...iemand zei dat ik een fluitbit moest kopen, dit heb ik niet gedaan omdat ik vind dat een paard gewoon goed moet luisteren naar een gewoon bit, ik ben gewoon door blijven rijden en het is er nu uiteindelijk uit. Heel soms voel ik het nog even maar heb haar nu veel beter onder controle.

Mijn pony pakte het bit ook altijd vast en was erg hard in de mond omdat ze vroeger met een westernbit gereden is (vorige eigenaar) en we haar nu gewoon rijden met een gewoon dubbelgebroken watertrens. Ik heb een correctiebit gekocht, hier reageerde ze veel beter op maar toch vond ik gewoon dat t niet kon...zo los je het probleem niet op. Hele tijd later heb ik er weer een normaal bit in gedaan en heb dit er toch uit gereden.

over dat omver lopen...hier staat nog zo'n tank die dat ook doet. Als de andere pony ergens anders loopt en ik met haar bezig ben loopt ze me zowat omver en wil ontsnappen...meestal pak ik er gewoon een zweepje bij en geef ik een goeie tik...ze moet gewoon luisteren!
hengstenketting is misschien wel een goed idee..voor mijn paard heb ik er een voor noodgevallen...als ik met haar langs de weg of door het bos wandel wil ik wel wat te zeggen hebben als ze er vandoor schiet ofzo...een paard blijft wel een stuk sterker.

Citaat:
(en eventueel dressuurmatig rijden:ik kan hem moeilijk stoppen want als ik de teugels weer wat losser laat gaat hij weer in stap of slaat hij op hol)...

Hier moet je dus gewoon mee oefenen, geduld hebben en blijven proberen. als je hem in de bak nog niet goed onder controle hebt snap ik eigenlijk niet waarom je dan al buiten gaat rijden. Begin eerst eens in de bak gaat dit helemaal goed dan pas naar buiten. Is het trouwens een jongpaard? mijn paard kon ik eerst ook niet goed met een lange teugel rijden, nu is ze veel meer ontspannen en langer onder het zadel en kan ik haar gewoon met lange teugel laten draven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:27

elmiran schreef:
Ik zou gewoon verder rijden met het bit dat je nu hebt. Mijn paard was een beetje vervelend buiten, ze pakt dan vaak het bit vast , dit deed ze in de bak ook als het werk haar te zwaar werd of als ze schrok...iemand zei dat ik een fluitbit moest kopen, dit heb ik niet gedaan omdat ik vind dat een paard gewoon goed moet luisteren naar een gewoon bit, ik ben gewoon door blijven rijden en het is er nu uiteindelijk uit. Heel soms voel ik het nog even maar heb haar nu veel beter onder controle.

Mijn pony pakte het bit ook altijd vast en was erg hard in de mond omdat ze vroeger met een westernbit gereden is (vorige eigenaar) en we haar nu gewoon rijden met een gewoon dubbelgebroken watertrens. Ik heb een correctiebit gekocht, hier reageerde ze veel beter op maar toch vond ik gewoon dat t niet kon...zo los je het probleem niet op. Hele tijd later heb ik er weer een normaal bit in gedaan en heb dit er toch uit gereden.

over dat omver lopen...hier staat nog zo'n tank die dat ook doet. Als de andere pony ergens anders loopt en ik met haar bezig ben loopt ze me zowat omver en wil ontsnappen...meestal pak ik er gewoon een zweepje bij en geef ik een goeie tik...ze moet gewoon luisteren!
hengstenketting is misschien wel een goed idee..voor mijn paard heb ik er een voor noodgevallen...als ik met haar langs de weg of door het bos wandel wil ik wel wat te zeggen hebben als ze er vandoor schiet ofzo...een paard blijft wel een stuk sterker.

Citaat:
(en eventueel dressuurmatig rijden:ik kan hem moeilijk stoppen want als ik de teugels weer wat losser laat gaat hij weer in stap of slaat hij op hol)...

Hier moet je dus gewoon mee oefenen, geduld hebben en blijven proberen. als je hem in de bak nog niet goed onder controle hebt snap ik eigenlijk niet waarom je dan al buiten gaat rijden. Begin eerst eens in de bak gaat dit helemaal goed dan pas naar buiten. Is het trouwens een jongpaard? mijn paard kon ik eerst ook niet goed met een lange teugel rijden, nu is ze veel meer ontspannen en langer onder het zadel en kan ik haar gewoon met lange teugel laten draven.

Sorry hoor,maar hij is in de bak WEL onder controle,dit heb ik al meermaals gezegd,het is een oud paard van rond de 20 en de leeftijd heeft hier helemaal niks mee te maken

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 22:57

Ben er eens achtergegaan voor een bit te proberen
Instructeur raadde een amerikaans bit aan
Gaf een trensje(denk D,ben niet meer zeker)met daaraan een ring dat je ook in de mond doet en onder de kin ook hangt
Wie weet hoe dit bit heet?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:08

Volgens mij bedoel je een renbit. Zegmaar, gewoon een trens, maar daarnaast hangt een extra 'bit' in de vorm van een soort hengstenbit?
Dat zou ik er zelf niet snel in hangen.
Ja zou voor buiten een bit kunnen bebruiken met een hefboomwerking, zoals een pessoa. Zelf zou ik niet snel voor een pessoa kiezen omdat er geen kinketting aan zit en je het bit dus ver door de mond kan trekken. Je kan er wel een kinriempje aanmaken die ze bij western gebruiken.
Wat ik het voordeel vind van een pessoa en een pelham is dat je met dubbele teugel kan rijden. De ene ('hoofd') teugels aan de normale ring, en je tweede teugel een ring lager die voor de hefboomwerking zorgt. Dan kan je je tweede teugels er bij pakken als het misgaat, en hoef je niet altijd met die hefboomwerking te rijden.
Ik zou dan wel de ongebroken versie nemen, omdat ik vind dat een enkel of dubbel gebroken wel erg inwerkt op de lagen zo. En met een enkel gebroken bit én hefboomwerking heb je natuurlijk héél er dan notenkraker effect.

Nog een voordeel van een dubbele teugel is dat je makkelijk af kan bouwen. Je kunt je tweede teugel steeds minder gaan gebruiken waardoor je straks weer naar een normaal bit terug kan.

Wat je ook kan proberen is een thiedemannbit. Die heeft zegmaar een beetje de vorm van een D-trens, maar met twee sleuven in de bitring waar je teugel door kan. Je hebt dan niet zo veel hefboomwerking als bij een pelham of pessoa. Alleen is met een dubbele teugel rijden wat lastiger denk ik omdat je teugels dan zo dicht bij elkaar zitten.
Aan de andere kant, kan je wel als het wat beter gaat je teugel een sleufje hoger doen waardoor je nog iets minder hefboomwerking krijgt, en op die manier afbouwen.
Tis maar net wat je fijn vind.

In de bak zou ik gewoon je normale bit blijven gebruiken, maar dat gaf je zelf al aan

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:18

Weet de eigenaar dit?

Ik zou er persoonlijk als eigenaar absoluut niet van gediend zijn als mijn verzorgster op advies van een internetforum met allerlei bitten gaat rommelen met mijn paard.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:55

Blue_Star schreef:
Ben er eens achtergegaan voor een bit te proberen
Instructeur raadde een amerikaans bit aan
Gaf een trensje(denk D,ben niet meer zeker)met daaraan een ring dat je ook in de mond doet en onder de kin ook hangt
Wie weet hoe dit bit heet?

Dit bit is volgens mij een hengstenbit wat jij beschrijf... maar daar ga je toch zeker niet mee rijden?????????

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:05

...ehm...t is waarschijnlijk helemaal niet wat je wil horen... maar zoals ik het lees zit het probleem niet in het bit en dus de oplossing ook niet.... Als het probleem zit in het disrespect..
Citaat:
hij maakt gebruik van me als ik ernaast loopt én op buitenrit
zal je ook op dat gebied naar een oplossing moeten zoeken... Wie weet is Natural Horsemanship wat voor jullie?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:25

Margreet schreef:
Weet de eigenaar dit?

Ik zou er persoonlijk als eigenaar absoluut niet van gediend zijn als mijn verzorgster op advies van een internetforum met allerlei bitten gaat rommelen met mijn paard.

De eigenaar weet dit...Ik ga heus niet zitten rommelen aan andermans paard

TheSam schreef:
Dit bit is volgens mij een hengstenbit wat jij beschrijf... maar daar ga je toch zeker niet mee rijden?????????

Dit is geen hengstenbit en nee ik ga daar niet mee rijden

nienke07 schreef:
...ehm...t is waarschijnlijk helemaal niet wat je wil horen... maar zoals ik het lees zit het probleem niet in het bit en dus de oplossing ook niet.... Als het probleem zit in het disrespect..
Quote:hij maakt gebruik van me als ik ernaast loopt én op buitenrit zal je ook op dat gebied naar een oplossing moeten zoeken... Wie weet is Natural Horsemanship wat voor jullie?

Ben bezig ermee,op advies van anderen hebben we een hengstenketting eraan gedaan,helpt heel goed
NH is misschien wel voor mij maar ik sta er wel alleen voor

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:31

Ik denk toch dat je dit moet oplossen door consequent te zijn en gewoon op hetzelfde bit ook buiten moet gaan rijden.
Je kan tijdelijk wel een pessoabitje gebruiken maar dat helpt alleen op dat moment.
Mijn paard was een jaar geleden ook niet te houden buiten, kon er echt niets mee! Dat is nu helemaal over en ik heb het bereikt door veel dressuurmatig te rijden en gewoon ook buiten te rijden met hetzelfde bit. Ik geloofde toen ook echt niet dat het vanzelf over zou gaan, wou ook met een pessoabit gaan rijden, maar ben nu blij dat ik dat niet heb gedaan!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 00:09

andrea16 schreef:
Ik denk toch dat je dit moet oplossen door consequent te zijn en gewoon op hetzelfde bit ook buiten moet gaan rijden.
Je kan tijdelijk wel een pessoabitje gebruiken maar dat helpt alleen op dat moment.
Mijn paard was een jaar geleden ook niet te houden buiten, kon er echt niets mee! Dat is nu helemaal over en ik heb het bereikt door veel dressuurmatig te rijden en gewoon ook buiten te rijden met hetzelfde bit. Ik geloofde toen ook echt niet dat het vanzelf over zou gaan, wou ook met een pessoabit gaan rijden, maar ben nu blij dat ik dat niet heb gedaan!

Dan vraag ik me af waarom dat sommige bokkers een bv pessoa hebben hoor

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 00:11

Allegra schreef:
Volgens mij bedoel je een renbit. Zegmaar, gewoon een trens, maar daarnaast hangt een extra 'bit' in de vorm van een soort hengstenbit?
Dat zou ik er zelf niet snel in hangen.
Ja zou voor buiten een bit kunnen bebruiken met een hefboomwerking, zoals een pessoa. Zelf zou ik niet snel voor een pessoa kiezen omdat er geen kinketting aan zit en je het bit dus ver door de mond kan trekken. Je kan er wel een kinriempje aanmaken die ze bij western gebruiken.
Wat ik het voordeel vind van een pessoa en een pelham is dat je met dubbele teugel kan rijden. De ene ('hoofd') teugels aan de normale ring, en je tweede teugel een ring lager die voor de hefboomwerking zorgt. Dan kan je je tweede teugels er bij pakken als het misgaat, en hoef je niet altijd met die hefboomwerking te rijden.
Ik zou dan wel de ongebroken versie nemen, omdat ik vind dat een enkel of dubbel gebroken wel erg inwerkt op de lagen zo. En met een enkel gebroken bit én hefboomwerking heb je natuurlijk héél er dan notenkraker effect.

Nog een voordeel van een dubbele teugel is dat je makkelijk af kan bouwen. Je kunt je tweede teugel steeds minder gaan gebruiken waardoor je straks weer naar een normaal bit terug kan.

Wat je ook kan proberen is een thiedemannbit. Die heeft zegmaar een beetje de vorm van een D-trens, maar met twee sleuven in de bitring waar je teugel door kan. Je hebt dan niet zo veel hefboomwerking als bij een pelham of pessoa. Alleen is met een dubbele teugel rijden wat lastiger denk ik omdat je teugels dan zo dicht bij elkaar zitten.
Aan de andere kant, kan je wel als het wat beter gaat je teugel een sleufje hoger doen waardoor je nog iets minder hefboomwerking krijgt, en op die manier afbouwen.
Tis maar net wat je fijn vind.

In de bak zou ik gewoon je normale bit blijven gebruiken, maar dat gaf je zelf al aan

Een pelham dacht ik ook al aan,een pessoa hebben ze me afgeraden omdat:
Als hij op hol slaat niet zijn hoofd in de lucht doet maar zijn nek ertegen zet,hij spant zich op,pakt het bit vast en gaat vervolgens aan de haal

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 00:13

Ik heb het bit na lang zoeken gevonden
Het is een Dexter Ring Bit:

Afbeelding

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 05:25

als je je paard tijdens een buitenrit niet onder controle kan houden, zou ik dat eerst maar eens leren zonder scherp bit!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 06:19

Blue_Star schreef:
Dan vraag ik me af waarom dat sommige bokkers een bv pessoa hebben hoor

Ik heb er zelf ook een, maar deze gebruik ik uitsluitend alleen in een cross en ik doe de teugels aan de normale ring. Hierdoor heb je weinig tot geen hefboomwerking. Dit geeft in de cross net iets meer controle wat erg belangrijk is omdat je met vaste hindernissen te maken hebt.
Maar als je een buitenrit maakt, dus je hebt niet met wedstrijdspanning e.d. te maken, vind ik dat je je paard gewoon aan de hulpen moet hebben. Dit kan je rijtechnisch oplossen door er dressuurmatig mee bezig te gaan, veel overgangen rijden bijvoorbeeld, en veel buiten te rijden met een gewoon bit.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:07

Blue_Star schreef:
Ik heb het bit na lang zoeken gevonden
Het is een Dexter Ring Bit:

Afbeelding

Wie kan mij hier meer over vertellen?

sorry hoor, maar als je met dit soort bitten buiten moet gaan rijden, omdat je m anders niet kan houden, dan is er toch iets mis!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:19

Citaat:
NH is misschien wel voor mij maar ik sta er wel alleen voor

als je gemotiveerd bent, mag dat geen probleem zijn.

Mijn zware koudbloed had ook geen enkel respect voor de mens, lopen met hem was zelfs met hengstenketting en zweep een hachelijke onderneming. Buitenrijden werd steeds gevaarlijker, er was geen houden aan als hij het eenmaal in z'n kop kreeg.

Ik ben begonnen met parelli level 1, ben gestopt met rijden en ga pas weer rijden als ik klaar ben met level 2, al duurt dat misschien nog wel een jaar.

Als je het Parelli programma consequent volgt, zie je binnen een week al verandering in het paard. Ik ben nu een maandje echt serieus bezig en zelfs mijn stalgenoten durven nu met mijn paard te lopen, zonder hengstenketting.

Het kan dus allemaal wel, maar je moet wel consessies doen: een hele poos niet meer rijden.......en de zaak gestructureerd aanpakken!