Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freerider

Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:52

Mijn paardje(2.5) heeft iets nieuws !
Als ze vastgebonden wordt raakt ze steeds vaker in paniek gaat hangen tot er wat kapot gaat.
Eerst werd ik boos en ging ik roepen. maar ik denk nu dat het een soort reflex is en ik zie ook wat paniek in haar ogen, dus ik probeer als het weer gebeurt haar gerust te stellen. Maar het gaat zo snel en met zoveel geweld, dus dat "gerust stellen" valt niet mee

Weet iemand hoe je dit probleem aan pakt

josien

Re: Paard gaat "hangen"en trekt touw kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:58

Hoort hier niet, maar toch even reageren.

Ze raakt in paniek omdat ze vast staat en ze dus geen vlucht mogelijkheden heeft. Het gekke is dat ze stoppen met hangen als ze weten dat ze los kunnen.

Mijn eigen paard was onmogelijk vast te zetten. Door het touw zo te bevestigen dat ze los kan als ze wil, maar ook weer niet los schiet bij de minste ruk, staat ze nu heel rustig ontspannen ookal staat het touw soms strak.

Vast staan moet je het paard leren. Het is niet iets wat je zomaar doet omdat de hele natuur van het paard zecht dat ze vrijheid en ruimte moeten hebben om weg te kunnen als het moet.

Wil je weten hoe PB me maar.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 22:21

Ja ik zat ook al te denken aan een touwtje dat zo sterk is dat ze het wel voelt, maar bij een beetje trekken zo kapot is. En als ze het dan kapot trekt duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is(rustig aan)

josien schreef:
Hoort hier niet, maar toch even reageren

Sorry maar waar hoort het dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:07

op VMR dit is voor rijtechnische problemen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:12

De grootste fout die mensen maken wanneer een paard gaat hangen is naar het hoofd grijpen o.i.d. Als je paard gaat hangen loop dan naar de achterkant en geef het een klap op de kont of onder de billen.Desnoods met iets wat binnen je bereik is als je dat niet durft. Hierdoor springen ze naar voren en is de druk van het hoofd af.
Verder oplossen door of het paard los aan een ring te zetten zodat wanneer het gaat hangen meteen los is of zodanig vastzetten en laten hangen totdat het ophoudt zodat het weet dat het geen zin heeft. Hierbij moet je echter zeker weten dat er niks kapot kan gaan. Dit is meer voor paarden die het uit gewoonte doen en niet wanneer het maar een toevallige keer gebeurt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:13

Je zou het eens met een rubberen vastzetlijn kunnen proberen - die geeft wat mee als ze gaan hangen en zo'n halster van Kavalkade? (kan je voor sparen bij Equimax producten) dat geeft extra bescherming en is zachter achter de oren. Sommige paarden hangen als je ze onder de kin vastzet, maar niet als je ze tussen 2 touwtjes zet.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:19

ik ga mee met bovenstaande tips. je kan ook aan de ring waar je je paard aan vastzet een stukje strotouw doen, dus aan de ijzerering maak je een extra ring van het strotouwtje, en daar maak je je paardje aan vast. mocht ie gaan hangen en het lukt je niet om hem naar voren te krijgen, dan knapt het stro touwtje inplaats van je halster.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:19

Citaat:
Sommige paarden hangen als je ze onder de kin vastzet, maar niet als je ze tussen 2 touwtjes zet.

Die van mij juist alleen tussen 2 touwtjes en anders niet

Maar zo'n stuk rubber om vast te zetten schijnt zeer goed te helpen.
kost zo'n 20,- geloof ik, maar elke x een nieuw halster is duurder

Die kan je kopen bij dunens ruiterhuis, daar helpen ze je altijd goed vind ik (de vaste medewerkers dan)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:34

superwoman schreef:

rubber om vast te zetten schijnt zeer goed te helpen.
kost zo'n 20,- geloof ik, maar elke x een nieuw halster is duurder

Die kan je kopen bij dunens ruiterhuis, daar helpen ze je altijd goed vind ik (de vaste medewerkers dan)

Die van mij heeft zelfs die wel eens doorgetrokken. Ik weet nu dat ik haar niet overal kan vastzetten. Thuis is prima en op de manege kan het nu ook wel. Maar als het volgens haar niet klopt dan gaat ze hangen. Wat wel goede helpt is vastzetten aan een band om de nek ipv aan het halster. En een goed stevig tauw kopen ik heb er nu een en die kan alles aan. Heb er zelfs al eens eentje kapot moeten zagen toen ze ging hangen in de trailer. en anders een ketting
Zolang het kan moet je een paard laten hangen, tik op de billen oid. als je ze losmaakt dan doen ze het de volgende keer zeker weer. zoals bij mij in de trailer kan je beter wel het paard losmakan.

succes met dit kl*te probleem

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:41

Mijne hing ook altijd en ging net zo lang door totdat er iets brak. Naar voren trappen gaf een nog grotere paniek reaktie, werkt dus niet voor ieder paard, aan 2 touwen zetten ging ook mis. Ik heb hem laten merken dat wanneer hij wil hangen (als schrikreaktie) dat hij los kan. Een paard is een vluchtdier (prooidier) en kan in paniek raken wanneer hij niet weg kan. Alleen al dat los maken hielp bij hem. Toe dat vertrouwen er was ben ik hem weer gaan vast zetten (je paard moet er nl geen spelletje van maken). Ik heb jaren een controlerhalster gebruikt. Op het moment dat je paard wil hangen geeft deze druk achter de oren. Toen hij dit in de gaten kreeg was het gauw over met hangen. Nu durf ik zelfs weer weg te lopen terwijl hij vast staat.

Als je paard hangt omdat hij ontdekt heeft dat hij dan weg kan lopen dan zou ik hem idd flink naar voren trappen en het niet accepteren, maar als het uit angst is zou ik er iets voorzichtiger mee omgaan!

Succes!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:53

Dit gedrag kan levensgevaarlijk zijn voor het paard zelf. Wel eens een paard achterover zien klappen doordat uiteindelijk het halster brak? Ken er één die dat niet overleefd heeft.
Ik zet mijn paarden nooit echt vast maar sla het touw een aantal malen om de ring heen waar ze aan 'vast' staan. Soms hou ik zelf het uiteinde even vast om ze dat idee nog meer te geven. Trekken ze er rustig aan dan gebeurt er niets en hebben ze het idee vast te staan. Gaan ze hangen schiet het gewoon los.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:58

Ik heb daar een paniekhaak voor (of heeft iemand dit al genoemd )
Als ze dan gaat hangen dan schiet de haak los en is de paniek over..
Die van mij doet het nu niet meer.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:02

vlasta schreef:

Deed ik ook totdat de paniekhaak een keer brak en bij een omstander zich in de wang net onder haar oog boorde.......

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:24

Mijn paard doet het ook en ik word er dus ook gestoord van! Ze heeft helemaal wonden op haar hakken. Bij mijn paard is het de omgeving helemaal vertrouwen en dan kan ik haar vast zetten maar anders niet. Op de vorige stal waar is stond liep ik ook weg. MAar waar ik nu staat doe ik dus nu poetsen in stal enzo als ze alles gewend wikkel ik het touwtje om iets (tralie) en als ze trekt dan gaat het gewoon mee.
Ik heb al zoveel halstertouwen gekocht!! En me leren halster laten maken!

gr. roos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:44

Mijn paard blijft dat ook doen. Ik kan hem wel aan weerskanten vastzetten, maar zodra ik hem aan een paal oid vastzet, raakt hij in paniek. Ik heb het opgegeven om dat af te leren. Als ik hem niet op de juiste manier kan vastzetten, dan laat ik hem liever in zijn box staan om te zadelen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:53

LDRD schreef:
vlasta schreef:

Deed ik ook totdat de paniekhaak een keer brak en bij een omstander zich in de wang net onder haar oog boorde.......

Ik heb zelf ook al een spoedrit naar de eerste hulp achter de rug door een paniekhaak. Die komen er hier op stal niet meer in.

Wij hebben van die rubberdingen om ze mee vast te zetten die veren mee en dat scheelt al een hoop.
Verder wil zo'n koeienband om de hals wel eens werken daar trekken ze minder op dan net achter de oren waar het halster zit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:58

Katja schreef:
Ik heb zelf ook al een spoedrit naar de eerste hulp achter de rug door een paniekhaak. Die komen er hier op stal niet meer in.

Wij hebben van die rubberdingen om ze mee vast te zetten die veren mee en dat scheelt al een hoop.
Verder wil zo'n koeienband om de hals wel eens werken daar trekken ze minder op dan net achter de oren waar het halster zit.

Zo'n band zal hetzelfde werken als het controlerhalster waar ik het eerder over had, de druk achter hun oren vinden ze echt niet prettig en ze stoppen met trekken!
Ben helemaal niet weg van paniekhaken, kreeg ze in het verleden ook wel is niet los wanneer het juist nodig was, brak m'n touw weer!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:00

Ik zelf sla het touw ook gewoon liever een aantal keer om een balk ofzo, in plaats van echt vast te zetten. Mocht ik er al een knoop ik leggen, dan is het er 1 die ik zelf in 1 ruk los kan trekken mocht hij gaan hangen. Mijn pony deed het eerst ook altijd. Gebeurde het terwijl ik voor hem stond, trok ik het touw gewoon los, stond ik naast of achter hem, kreeg hij een mep op zijn kont. Hierdoor was het altijd meteen over. Later werd dit al beter en nou hoef ik hem met handgebaren alleen nog maar naar voren te jagen en het is over.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:07

IMJ schreef:
Katja schreef:

Zo'n band zal hetzelfde werken als het controlerhalster waar ik het eerder over had, de druk achter hun oren vinden ze echt niet prettig en ze stoppen met trekken!
Ben helemaal niet weg van paniekhaken, kreeg ze in het verleden ook wel is niet los wanneer het juist nodig was, brak m'n touw weer!

Die band werkt juist niet als een controlehalster. De meeste paarden raken juist in paniek door de druk achter hun oren. Dat is bij een controlehalster nog sterker en volgens mij moet je ze daar nooit mee vastzetten.
Met een band komt de druk lager op de hals en dat kunnen veel paarden beter hebben.

Het is natuurlijk wel handig om een oplossing te hebben zodat je het paard ook vast kunt zetten als er een keer iets aan de hand is en dat hij ook op de trailer vast kan staan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:13

@katja, die controlerhalsters worden er zelfs voor geadviseerd! Misschien hebben we het over wat anders.
Weetje wat mij ook geadviseerd werd? (ging met te ver hoor, heb het dus niet gedaan!) een stevige ketting achter de oren langs halen door het halster heen aan het touw waar aan je paard vast staat... De druk achter de oren vinden ze vervelend en daardoor stoppen ze met trekken. Bij mij (en anderen die ken) hielp het halster in ieder geval perfect!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:25

Mijn paardje deed het ook in het begin.
Ik heb haar toen een hele tijd niet meer vastgezet, t ging zo ook allemaal prima. Toen heb ik het na een tijd weer geprobeerd met een strotouw ipv halstertouw en bleef ik dicht in de buurt van haar hoofd om gerust te stellen. Toen dat goed ging ben ik weer aan halstertouwen begonnen. Het gaat prima nu, ze heeft nooit weer gehangen. Ik kan nu zelf weer even wat uit de stal halen als ze vast staat

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:28

Maar ik blijf wel altijd de angst houden dat het weer gebeurd!! Kennen jullie dat? Ik zeg ook altijd als ik even wegloop tegen stalgenoten, mocht hij gaan hangen trek hem dan svp even los!

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:34

En waar haal je zo'n controlerhalster?
Mijn paard hangt ook. Ik zet haar dan maar niet vast. Zorg dat ik altijd al mijn spullen binnen handebereik heb. Ze staat gewoon stil met poetsen en zadelen, dus dat is geen probleem.
Het is alleen jammer als je weg moet om iets te halen...

Zo'n koeienband werkt ook goed ja...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:44

Toen der tijd gewoon bij de ruiterssportzaak. Het zijn gewone nylon halsters en ook helemaal niet duur ofzo. Ik zie dat de cotrollerhalsters van nu druk op de neus geven (internet harry's horse) die van mij doet dat niet, die doet het echt alleen achter de oren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:48

de druk op een halster. of het nu een gewone is of een controle halster (leg het me uit als ik niet gelijk heb) komt altijd achter de oren terecht bij het hangen als ze vanst staan en niet op de neus. Behalve als een een controle halster hebt die dus werking heeft op de neus. of het paard moet zijn hoofd wel heel apart draaien. De band om de nek verdeeld de druk beter en is vaak een stuk breder dan een halster.