Help paard staat niet stil met opstijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Help paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:03

Heey Bokkers,

Ik heb sinds kort een verzorgpaard alleen als ik zeg maar op wil stappen dan loopt hij al aan terwijl ik nog half bezig ben met opstappen. Als ik dan weer op nieuw opstap begint hij alleen maar meer te draaien. Ik heb al geprobeerd om hem bij een hek te zetten maar dan draait hij gewoon om en als ik me teugels strakker pak zodat ie alleen maar om zijn as kan dan begint ie nog meer te stieren. Dus mijn vraag: wat voor een tips hebben jullie?

Bieketjuh

Re: Help paard staat niet stil met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:08

Ofwel om het je gemakkelijk te maken vraag je iemand om hem vast te houden. Maar, als je alleen bent dan kan je het doen op de manier die ik van iemand geleerd heb en dat is ronden draaien vooraleer je op je paard kruipt en terwijl je rondjes draait kruip je erop maar het zal wel een beetje vaardigheid vragen. Of je kan naturlijk er ook gewoon opkruipen, maar dan moet je wel zeker zijn dat hij niet hard begint te lopen. Veel suc6!!!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:11

mijn verzorgpony deed dat ook altijd. ik weet niet waar jij altijd inrijd, maar ik in een bak, met een best hoge omheining. ik zette haar altijd in een hoekje, zodat ze moeilijker weg kon lopen. als ze dan netjes bleef staan goed belonen. nu kan ik gewoon helemaal alleen opstijgen terwijl ik gewoon ergens in de rijbaan sta.
succes ermee!!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:19

Gewoon terugnemen en net zo lang doorgaan tot ze blijft staan, desnoods met iemand ernaast die je helpt duidelijk maken wat de bedoeling is.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:53

mijn paardje deed het ook. Soms wast zo erg dat ik een kwartier nodig had om erop te komen. En ik wilde natuurlijk ook dat ik het allen kon, dus niet dat steeds iemand em vast hield.
Ik heb het streng aangepakt als ze echt niet normaal deed. Streng in de zin van streng toespreken met stemverharding (vooral NIET aan het bit rukken). En nu staat ze net zolang stil totdat ik de hulpen geef dat we gaan...
Succes iig!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:20

Hoi

Jouw paard heeft gewoon nog niet geleerd dat opstijgen stil staan betekend en wachten tot jij erop zit.
Dit is dus verder geen kwaaie bedoeling maar meer iets wat nog niet aangeleerd is.

De meest simpele oplossing is:
Leer je paard te leren stil staan met opstijgen en wees altijd consequent en hoe doe je dat????
-Je gaat meerdere malen in de stijgbeugels staan en houdt het hoofd iets schuin van het paard, naar de richting waaraan je opstijgd, zonder daadwerkelijk in het zadel te gaan zitten.
-Oefen dit regelmatig aan beide kanten het liefst
-Laat het paard duidelijk merken dat wanneer het stilstaat ,wanneer je dit doet, het gene is wat je wilt zien. Door hem dus te complimenteren.
-Werkt dit goed dan kun je dus overgaan naar daadwerkelijk in het zadel te gaan zitten.
-Wees dan consequent in het aangeven van de stap.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:01

Hey, dat probleem heb ik ook.
Bij mijn les leer ik het volgende.

Als ik wil opstappen en de pony blijft niet staan, laat haar dan een paar rondjes extra om jouw heen lopen, hup; lopen niet moeilijk doen, want zij is degene die niet stil wilt blijven staan. En blijven proberen tot ze eindelijk stil staat! Vooral niet opgeven.

Uiteindelijk wordt je pony het ook zat, want als zij al begint met het lopen om je heen, moet zij van jou extra rondjes maken.

Succes!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 07:31

Gewoon heel consequent zijn, 1 keer stilstaan is altijd stilstaan, nooit een keertje toegeven. Leer je paard eerst aan de hand stil te staan op een stemcommando en laat hem ook eens een paar minuten staan. Telkens als hij weg wilt zet je hem terug op de plek waar jij het commando hebt gegeven. Hiervoor is het weer handig als je paard wijkt voor druk, als jij op zijn borst duwt, naar achteren, tegen zijn schouder, voorhand opzij etc.

Dan kan je het met opstappen ook toepassen. Telkens als hij gaat bewegen weer opnieuw beginnen. En veel geduld hebben, trek er gerust een uur voor uit. Dan maar niet rijden, maar alleen het opstappen oefenen. In het begin als hij 1 keer braaf blijft staan heel uitbundig belonen en gelijk stoppen. De keer erna rij je eens een rondje of stap je nog een keertje op en zo bouw je het uit.

Consequentie is het belangrijkste. Elke keer als hij het verkeerd doet corrigeer je hem en als hij het goed doet ook heel duidelijk laten merken dat hij het goed doet. Waarschijnlijk snapt hij niet eens dat hij stil moet staan, dus je moet het stilstaan eerst leuk maken voor hem en het lopen juist onaangenaam. Ga ook niet teveel aan je teugels plukken tijdens het opstappen, paarden gaan automatisch ertegen in en dus terugtrekken of juist rondjes draaien ervan.

Gewoon de rust erin houden en je geduld niet verliezen Veel succes

Xus_maX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:02

Je zegt dat het je verzorgpaardje is. Dus de kans is er dat de eigenaar er ook gewoon oprijd. Dan zul je of met haar moeten afspreken hoe jullie het gaan proberen op te lossen want als de eigenaar het heel anders doet of gewoon laat lopen dat weet je verzorg ook niet meer wat goed is.
Verder zou je haar aan de longe het ''halt commando'' kunnen leren en elke keer als ze weg loop dit kunnen uitvoeren (zonder longe natuurlijk)
Vast houden is ook nog een optie. In een hoek zetten.
Suc6 hea!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:53

Als je paardje weg wil draaien is het handig om hem bij voorbaat al in een hoek te plaatsen, zodat hij niet zoveel te draaien is en dan de buitenteugel strak te nemen.

Mijn paard liep de eerste paar dagen dat ik haar had ook al weg terwijl mijn been er nog niet overheen was. Ik heb dat opgelost door de teugels al goed op maat te nemen en dan in de beugel te gaan staan en dan eerst hangen, dus je been er nog niet overslaan. Dan neem je de teugels aan en vraag je het paard stil te staan voordat je je been er over wilt slaan. Als je zit moet het ook nog even stil staan voordat hij aangeeft dat je wilt vertrekken.

Mijn paard maakte gewoon misbruik van me. Op moment dat ze wegloopt en jij slaat je been er dan toch maar snel over, kom je vaak niet helemaal netjes op het zadel terecht en versterk je alleen maar het wegloop gedrag van je paard voor de volgende keer, vandaar pas je been erover als hij echt stilstaat.

b0o
Woonplaats: waarschijnlijk op me stoel in wijchen:P of bij mee paardjes:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:56

als een paard bij mij wegloopt tijdens het opstappen dan pak ik de buitenste teugel altijd korter

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:04

Mijn paard was ook zo toen ik hem kocht, kon gewoon absoluut niet stilstaan en heeft dat waarschijnlijk ook nooit echt hoeven doen bij zijn vorige eigenaar. Aangezien ik niet erop wilde kruipen terwijl hij al aanliep of rondjes draaiden heb ik hem iedere keer consequent op dezelfde plek terug gezet als waar ik begonnen was met opstappen.
Hij draaide ook echt gevaarlijk rondjes als je wilde opstappen (met zijn achterbenen omstappen tot hij bijna op je enkels stond) en daar heb ik hem eerst rustig op "gewezen" en toen dat niet hielp maar een keer een flink tik en het was meteen over.
Nu wil hij nog wel eens aanlopen om me te testen maar ookdan gaat hij meteen weer op dezelfde plek terug. Hij snapt het nu maar je moet wel consequent blijven en als je paard het weer probeert om te gaan lopen meteen weerop dezelfde plek terugzetten en opnieuw proberen.

Het is natuurlijk niet alleen straffen door consequent te zijn maar als hij het goed doet ook belonen

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:58

Agnes deed het ook toen ik met haar begon te rijden...
De eerste paar keer is ze idd vast gehouden, maar ja als ik alleen ben gaat dat niet...
Zodra je bij haar de teugels aan pakte en je voet in de beugel zette draaide ze weg... Wanneer ik haar in een hoek tegen de omheining plaatste loopt ze voor of achteruit weg... Soms duurde het idd wel 10 minuten voordat ik erop zat en wanneer ik eindelijk zat wou ze ook zo snel mogelijk weglopen...

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je niet opgeeft... net zolang doorgaan totdat je paard blijft staat en ook wanneer je dan zit en je paard weg wilt lopen duidelijk maken dat ze nog stil moet blijven staan en pas weg mag op jouw teken...
Ondertussen kan ik zonder problemen op Agnes stappen, ze wil nog wel eens een pasje naar achteren zetten, maar dan heeft ze ook snel genoeg zoiets van; "ohnee, dat mocht niet."

Veel succes ermee iig en zoals Chans ook zegt idd, als ze het goed doet ook belonen!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:18

Citaat:
als een paard bij mij wegloopt tijdens het opstappen dan pak ik de buitenste teugel altijd korter

en jij weet zeker dat dat werkt?
Beter de binnenteugel korter nemen, dan blijft ze om je heen lopen anders gaan ze juist van je weg....

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:00

Heey,

Bedankt voor de vele tips. Ik heb het teugels korter nemen al geprobeerd maar daar gaat hij alleen harder van weglopen. En als het weglopen nu in stap was allah maar hij is van de week gewoon in volle draf vertrokken terwijl ik er aan het opstappen was. Heb hem toen op zijn plaats gewezen en weer terug gezet naar de plaats waar ik daarvoor op wilde stappen. Ik ga het van de week gewoon weer normaal proberen en zal hem iedere keer weer stil zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:31

Past het zadel wel goed en heeft het paard geen last van zijn rug ??

Edit:Typo's aangepast
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 30-08-05 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

lieSjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:44

het kan ook zijn dat het paard niet goed stevig staat, dus wegstapt om zijn evenwicht te houden.. vlak voordat je opstapt ff de bovenkant van je zadel vastpakken en van je af duwen en weer naar je toe halen ( je paard zeg maar ff wakker schudden ) en vaak gaan ze dan zo staan dat ze stevig staan en dan kan je gewoon opstijgen zonder dat ze weg lopen ( teminste als het bij dat paard ook het geval is dat hij het gewoon doet om niet om te vallen)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 18:30

Het paard heeft geen last van zijn rug maar heeft wel altijd al moeite gehad met lang wachten en te lang stilstaan, behalve in de wei dan. Het zadel is ook gewoon goed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 18:39

Ik ken het probleem...
Allereerst combineren met stemcommando voor halt (dat kan je aan de hand heel goed aanleren)
Gaat ze voorwaarts? Gewoon teugels korter.
Draait ze van je af? rechterteugel korter.
Draait ze naar je toe? Linkerteugel korter.
Loopt ze achteruit? Mooi laten lopen,ze stopt vanzelf. Niet de teugel losser doen!
Vooral wel doen: de tijd nemen. Ik ben in het begin wel eens 10 minuten bezig geweest. Niet boos worden, gewoon net zolang doorgaan tot ze wel stilstaat. Wat ik ook nog wel heb gedaan; na het rijden, als ze moe is, afstijgen en weer opstijgen met stemcommando. Als het goed gaat heel uitbundig belonen!
Blijf vooral consequent! Een keer snel opstijgen en accepteren dat ze voorwaarts gaat voordat je hulpen geeft, kan alles weer verzieken!