Help kiezen! Endurance of dressuur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Help kiezen! Endurance of dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:26

Ik kan niet kiezen wat ik wil, dus ik vraag me af of jullie mij niet kunnen helpen door mij tips, voordelen, nadelen enz te geven over deze twee sporten!!
Ik wil dus graag óf dressuur óf endurance doen..
Ik kan alleen niet kiezen!

Dressuur vind ik zelf ontzettend leuk en als je daar goed in bent kun je heel beroemd worden(mijn droom dus), maar mijn paard is er niet zo heel goed in. Ze vind het hoog lopen heel erg moeilijk, maar daar kunnen we uiteraard op oefenen.
Maar ik vind endurance ook heel erg leuk. Je rijdt met je paard lekker buiten, en dan (gezien mijn leeftijd) met iemand anders. Mijn paard geniet daar ook heel erg van en als we met tweeën rijden is ze het meest braaf. Maar soms kan ze buiten ook heel heftig zijn en ze kan schrikken en dat vind ik eng. Ik moet haar ook eerst even moe rijden voordat ik met haar naar buiten kan.

En daarbij komt ook nog dat ik voor het rijden haar vast 5 tot 10 minuten moet longeren om te kijken of ze niet gek gaat bokken ofzo.
En in een groep is ze altijd heel erg bang, vooral als mensen dicht langs ons komen.

Nou, moeilijk, maar wat moet ik kiezen.
Het is niet zo dat ik me meteen dit weekend inschrijf, maar het zal zeker nog een jaartje ofzo duren voordat het zover komt...

peterN

Re: Help kiezen! Endurance of dressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:33

Mss kun je je beter eerst richten op de dressuur, zodat je je pony vertrouwt en haar beter aan kan als ze schrikt. Dan zou je in principe toch gewoon endurane en dressuur kunnen rijden. Volgens mij beoefenen veel meer mensen buiten de endurance een andere tak in de paardensport

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:37

de kans dat je een beroemd dressuurruiter wordt is te verwaarlozen - dus waarom specializeren? Het advies van PeterN vind ik een hele goeie!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:41

Je kan idd ook beide doen Door endurance houden ze de kop een beetje koel, en kan jij je met dressuur bezig houden. Als je je pony alleen maar verveelt met dressuuroefeningen, kan je het snel vergeten.

Ik had het hier gister nog over met een vriendin Precies dezelfde discussie.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:52

Ik doe het allebei en dan gaat prima, dus waarom kiezen?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:52

ik vind het vervelende aan dressuur het is en blijft een jury sport je kan nog zo'n mooie proef neer zetten en dan krijg je nog net 150 punten en de andere keer vliegt je paard overal heen en haal je 160. daarom zo ik liever iets anders doen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:55

Ik doe allebei... Nouja, in de bak rij ik af en toe dressuur, en voor de rest endurance, en volgend jaar ga ik wedstrijden in de endurance starten

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:03

ik ook, ik doe tijdens de winter voornamelijk dressuur en vanaf maart rijd ik lichte endurance met af en toe eens een dressuurlesje dertussen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:07

Waarom zou je het niet kunnen combineren? Dressuur is absoluut noodzakelijk om je paard soepel en gehoorzaam te houden voor de endurance, en endurance is een mooie afwisseling voor de dressuurtraining in de bak.

Je zou dan bijvoorbeeld in het buitenseizoen endurancewedstrijden kunnen rijden (afgewisseld met wat dressuurtraining) en in het binnenseizoen dressuurwedstrijden (afgewisseld met wat endurancetraining). Gaat IMO prima samen! Een goed voorbeeld hiervan is het paard van Arabendu hier op Bokt: dit paard heeft zowel het prestatiepredikaat in de dressuur (Z met wp) als in de endurance (klasse 4).