Inrijden. Hoe oud ?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Channah

Inrijden. Hoe oud ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:09

Hallo,

Wat vinden jullie een mooie leeftijd om in te rijden, en wanneer erop gaan zitten ?
Is het te vroeg voor een 3-jarige fjord ?!

Groetjes

saarTj

Re: Inrijden. Hoe oud ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:16

Nee hoor 3 jaar is een prima leeftijd

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:19

ligt aan het paard zelf. De ene is met 3 nog heel jeugdig en kun je beter nog laten staan en de ander is al wel klaar met 3. Ik zelf vind 3.5 vroeg zat en met 4 pas aan het werk

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:21

Ligt eraan hoe de pony zich ontwikkeld heeft

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:24

3 jaar kan....inderdaad wat Breitling zegt; kijk wel naar de desbetreffende fjord. Is het nog een iel ding en lijkt het nog niet uitgebouwd, dan zou ik nog even wachten. Ziet het er goed ontwikkeld uit en redelijk volwassen, dan kun je wel een begin maken!
Moet er trouwens bij zeggen, vind persoonlijk 3 jaar aanvaardbare leeftijd om ingereden te worden, maar doorrijden pas rond 3,5 a 4 jaar...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:38

Breitling schreef:
ligt aan het paard zelf. De ene is met 3 nog heel jeugdig en kun je beter nog laten staan en de ander is al wel klaar met 3. Ik zelf vind 3.5 vroeg zat en met 4 pas aan het werk

hier ben ik mee eens!

zo heb ik vorig jaar pas een merrie ingereden, die al 4,5 was.. toen pas was ze "volwassen" en goed uitgegroeit..
nu heb ik een merrie van 2, 5,, die al "lichtjes"ingereden kan worden..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:39

Hangt ervan af.. Of een pony al uitgegroeid is. Zoals de anderen dus ook zeggen

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:40

3 is idd de leeftijd die in de meeste boeken/informatiebronnen beschreven staat. Maar ik denk dat als je eens goed naar je pony kijkt en eens aan het werk gaat aan de hand, er vanzelf achterkomt of de pony er aantoe is om te worden ingereden.

Ff een vraagje die in mij opkomt, zien jullie dan 3 als een echte minimum leeftijd? want de maand dat de pony 3 word en 2 maanden eerder zal qua ontwikkeling misschien niet veel verschil maken.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:00

Ja 3 is wel mijn uiterste minimum....daarvoor vind ik dat een paard gewoon jong mag zijn....het zal niet onwijs veel uitmaken die 2 maanden eerder, maar vind 3 jaar al vroeg zat....eenmaal een grens verleggen is steeds maar grenzen verleggen, vandaar dat ik daar niet zo voor ben.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:08

Ik zou ook kijken naar hoe de pony zich gedraagt en ontwikkeld.
Als een pony in mijn ogen nog 'kleuterd' dan wacht ik nog.
Ik wacht tot minimaal 3 jaar en daarna ga ik beleren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:21

Mijn jonge pony was met 3 nog veel te veel kleuter, dus heb ik hem nog een jaar de opfok ingedaan en pas met 4 jaar gaan inrijden.

Is dus per pony afhankelijk, maar voor de 3 jaar vind ik het in ieder geval zeker te vroeg.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 17:30

Ik zou kijken hoe de pony het oppakt.. Als hij het allemaal niet begrijpt terwijl hij wel moeite doet, zo ik gewoon nog even wachten, want dan is hij er gewoon nog niet aan toe..

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:23

3 jaar is erg vroeg. 3,5 jaar beginnen met zadelmak maken (heel rustig aan) 4 jaar beginnen met inrijden, dus al wat meer aan het werk enzo. En met 4,5 beginnen met het echte werk heeft mijn voorkeur.
Mijn tinker is te vroeg ingereden, teon hij ong. net 3 jaar was (op de stoeterij waar ik hem heb gekocht) en heeft daardoor toen hij bij mij was erg last van gehad. Rugprobleem. Zijn rug was erg zwak en erg hol. Heb dan ook alles erg voorzichtig aan gedaan en nu hij 5 jaar is, ben ik pas begonnen met het echte werk. Zijn rug is nu dan ook veel sterker.
In het begin (toen ik hem dus net had) wilde hij ook niet zo graag werken, toen heb ik het dus afgebouwd, ben veel minder gaan rijden. En nu 2 jaar verder, heb ik alles weer opgebouwd en ben ik hem dressuurmatig aan het beleren, en hij doet het met zo veel energie. Hij wil werken, heeft er zin in en vind het leuk!

Vergis je dus niet, en wacht liever wat langer. Daardoor krijgen ze er gewoon meer lol in en het is veel beter voor hun lichaam om nog even te wachten.
Je kan al wel wat beginnen met wat longeren ed. Zadeltje een x erop (zonder singel), gewoon spelenderwijs een beetje aan alles laten wennen.
Als hij 3,5 jaar is zou ik beginnen met het zadel op zijn rug longeren ed.

Natuurlijk blijft het je eigen keus. En hangt het van het paard zelf af.
Succes met het beleren van je paardje!!

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:26

Vanaf 3 jaar is inderdaad goed

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:46

neehoor dat is mooi optijd!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:29

noekje schreef:
Hangt ervan af.. Of een pony al uitgegroeid is. Zoals de anderen dus ook zeggen

Alle paarden groeien zo'n beetje tot hun vijfde jaar door. Zelf vind ik 4 jaar een mooie leeftijd om er voor het eerst op te gaan. Dan heeft hij al een heleboel grondwerk ervaring en kan hij eigenlijk alles al. Dan rijdt je er meestal ook echt ZO op weg, terwijl je weet dat zijn skelet het prima aankan.