hengstenvlecht maken, die blijft zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marn

hengstenvlecht maken, die blijft zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 12:01

Hoi,

Ik heb een haflinger en maak weleens een hengstenvlecht bij haar. Maar hoe strak ik de vlecht ook tegen de manenkam aan maak, hij zakt er altijd met rijden weer uit. Heel raar. Ze heeft erg dikke manen en dan maak ik zelfs nog aan beide kanten een vlecht, dus de hengstenvlecht doormidden zodat ze wat dunner worden. Maar het helpt niets.

Wie kan mij nuttige tips geven om een goede vlecht te kunnen maken?

BibiSmurf

Re: hengstenvlecht maken, die blijft zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:04

Er is bij mij op stal ook een haflinger, en daar kunnen ze ook geen hengstenvlecht bij maken. Dit komt omdat die te gladde manen heeft... Ik weet niet of dit bij jouw paard ook het geval is...
Wat je eventueel kunt proberen, is om elke keer hele kleine plukjes erbij te pakken, daar wordt het vaak ook steviger van.. Voor de rest zoveel mogelijk proberen tegen de manekam aan te vlechten...
succes...

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:06

Tussendoor een extra stiekje zetten. Dus je vlecht een stukje en vervolgens doe je een stiekje, je vlecht weer een stukje en weer een stiekje, enz. Dat werkt bij onze pony's heel erg goed.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:33

Zorgen dat de manen een beetje vettig zijn. Dus niet wassen van te voren en zeker geen antiklit erin. Een beetje haarlak er in sprayen na het vlechten helpt ook wel. Maar dan wel goed eruit wassen na de tijd.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:49

Er was laatst een topic op bokt waarin iemand uitlegt hoe je een hengstenvlecht maakt met een draadje erdoor. Juist door het draadje bleef de vlecht goed zitten. Ik kan het alleen momenteel even niet vinden.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:42

Als je hem echt strak vlecht, dan gaat het minder snel eruit. Wat ik altijd deed bij mijn trekpaardmerrie met extreem dikke manen (ze zijn nu kort, dus hengstenvlecht gaat niet lukken zonder wol whah) is bij de slag aan de onderkant geen pluk te pakken, alleen bij de bovenste slag, dan heb je ook minder kans op uitzakken, omdat de slagen met extra manen bovenaan blijven!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:45

het scheelt ook als je aan de andere kant vlecht dan waar de manen hangen

marn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 07:25

confetti schreef:
Tussendoor een extra stiekje zetten. Dus je vlecht een stukje en vervolgens doe je een stiekje, je vlecht weer een stukje en weer een stiekje, enz. Dat werkt bij onze pony's heel erg goed.

brechje schreef:
Wat ik altijd deed bij mijn trekpaardmerrie met extreem dikke manen (ze zijn nu kort, dus hengstenvlecht gaat niet lukken zonder wol whah) is bij de slag aan de onderkant geen pluk te pakken, alleen bij de bovenste slag, dan heb je ook minder kans op uitzakken, omdat de slagen met extra manen bovenaan blijven!

Deze 2 tips zijn heel nuttig!! Ik ga ze vanavond uitproberen.. Hel erg bedankt!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:19

brechje schreef:
Als je hem echt strak vlecht, dan gaat het minder snel eruit. Wat ik altijd deed bij mijn trekpaardmerrie met extreem dikke manen (ze zijn nu kort, dus hengstenvlecht gaat niet lukken zonder wol whah) is bij de slag aan de onderkant geen pluk te pakken, alleen bij de bovenste slag, dan heb je ook minder kans op uitzakken, omdat de slagen met extra manen bovenaan blijven!

Zo vlecht je toch altijd een hengsten vlecht?

Ik zou juist zeggen, vlecht niet zo strak, want als het paard dan zn hals strekt trekt ie de vlecht eruit.
Je kan beter bij de oren heel dicht bij de manenkam beginnen en dan steeds verder van de manen kam weg, dan heeft de vlecht nog wat speelruimte.

Ik spuit er juist wel bussen anti klit in en behandel het haar van te voren met creme spoeling, dan blijft het beter zitten.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 09:25

Als ik een wedstrijd heb dan spuit ik er na het invlechten veel haarlak op dan blijft het prima zitten. Ik maak de manen eerst ook nat dan zit het ook beter. Na de wedstrijd was ik de manen weer zodat alle lak er weer uit is.