Hoeveel stro/zaagsel ben je verplicht af te nemen p/mnd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rozebottel

Hoeveel stro/zaagsel ben je verplicht af te nemen p/mnd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 11:40

Op onze stal ben je vanaf juli verplicht 8,75 balen zaagsel af te nemen (als je op zaagsel staat), of 60 plakken stro. Deze aantallen gelden voor de paardenstallen.
Dit betekent dat je aan bodembedekking voor een zaagselstal minimaal €96,- kwijt bent per maand en voor een strostal €45,-.
Hoe zit dat bij jullie op stal?
Vinden jullie 8,75 balen Plospan ook niet een beetje veel in de maand?

ikke

Re: Hoeveel stro/zaagsel ben je verplicht af te nemen p/mnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:45

Huh? Wie denkt jou te kunnen verplichten hoeveel strooisel je gebruikt? Erg vreemde regeling. Geef eens wat randvoorwaarden, want zoals je het nu neerschrijft vind ik het volstrekt belachelijk.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:48

heel apart....wij hebben geen verplichte afname. Gewoon zoveel als nodig is...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:51

Dat heb ik nog nooit gehoord! Wij waren op de manège nix verplicht (ja stalgeld betalen )

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:53

Jah wij mogen ook zelf bepalen hoeveel we pakken...
Ik zou het ook een beetje belachelijk vinden als de staleigenaar zou gaan zeggen dat we 9 balen moeten gaan gebruiken..
Zaagsel is zo schreeuwend duur dat zoveel voor mij niet eens op te brengen is! En zoveel heeft mijn paard niet eens nodig!
Ik zou toch echt even met je staleigenaar gaan praten erover...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:55

Ik heb wel eens een merrie gehad die heel vies op stal was en daar gebruikte ik soms wel 6 tot 8 balen rapsodi per maand (winter periode), maar bij een beetje netjes paard red ik het meestal wel met 1 baal per week hoor.

Hoe willen ze dat dan hebben bij jullie op stal, moet je dan op een gegeven moment schoon zaagsel naar de mesthoop gaan brengen omdat je paard anders na een aantal maanden het plafond gaat raken

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 12:00

We betalen op deze stal op basis van verbruik. Dus heb je een schoon paard, dan gebruik je minder, en heb je een vies paard of wil je gewoon dik in het stro staan, dan betaal je meer. Zo geldt dit ook voor de bix, het hooi en de kuil.
Maar omdat bleek dat het totale verbruik van alle stallers meer was dan iedereen opgeeft, onstond er dus een verschil. Daaom is besloten dat je paard minimaal 60 plakken stro in de maand verbruikt. Voor zaagsel gold altijd 6 pakken (1,5 baal per week), maar dat is nu verhoogd naar 8,75 pakken, wederom omdat er meer verbruikt werd dan waarvoor betaald werd.
Ik baal hier enorm van, want ik betaalde altijd voor 7 balen in de maand, en die gebruikte ik dus ook, en moet er dus nu verplicht 1,75 bij gaan nemen en betalen... Mijn paard is super allergisch voor stro. Anders was ik direct overgestapt!

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 12:03

Er zijn dus mensen op stal die wel pakken, maar niet opgeven dat ze dat hebben gedaan... En daar worden anderen dan de dupe van!
Dan kun je beter een vast bedrag per maand betalen, zoals een aantal van jullie aangeven. Dan weet je waar je aan toe bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:13

Ik zou maken dat ik wegkwam. Stal zoeken waar ze je niet in je rug springen met allerlei kosten die feitelijk niet controleerbaar zijn. Ik vindt dit een uiterst zielige regeling. Beetje stalbaas rekent een prijs inkl. Als hij dan zo goed weet te vertellen dat het niet klopt, dan weet hij ook wat dus het gemiddelde verbruik is en wat hij dus in de pensionprijs moet verrekenen daarvoor.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:23

Hier betaal je een vast bedrag per maand en dan heb je onbepaald strooisel en voer!
Op de stal waar mijn 2 paarden (worden geleased) heen zijn gegaan, betalen ze voor hooi 22,50 en per baaltje stro 3 euro en dat moet je dan zelf bijhouden....je gebruikt ongeveer 10 balen per maand. Ik zelf gebruik in mijn eigen stallen ongeveer 5 balen vlas!

Ik snap de gedachtengang wel, hier was het ook steeds het geval. Nu kun je dus niet meer zomaar pakken (als je geen vast bedrag betaald, dat doe ik zelf dus wel) en moet je eerst toestemming vragen aan de stalhouder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:24

Ik weet een goede oplossing. Stallen nummeren en pakken nummeren.
Of:

Of je stalbaas moet zorgen dat er elke week een baal zaagsel voor de bewuste stallen staan, verbruik je meer, vraag je hem die die dag een pak er bij. Hij moet dit bijhouden op een papiertje en aan de maand afrekenen.

Eigenlijk zou niemand bij het stro en de zaagsel moeten kunnen. Voldoende per dag/week bij de stallen aanwezig laten zijn, meer vragen aan de stalbaas. Hij rekent aan het eind van de maand af.

6 pakken zaagsel per maand is normaal en best ook wel veel, 8 pakken is vette laag zaagsel, na een paar maanden staat hij tegen het dak aan.

Ik heb self-service gestaan. Wij kochten zelf zaagsel en brok, zaagsel koste 6 euro. De stalbaas had voor iedereen elke week een baal hooi bij de stal klaar liggen, op: haalde hij nieuwe en legde het klaar. Hij hield per persoon bij hoeveel pakken hooi je per maand verbruikte en dat kwam bij de boxhuur.
Zo zouden jullie het ook kunnen doen. Zelf pakken mocht niet, als hij het afsluit, kan niemand er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:26

Rozebottel schreef:
Er zijn dus mensen op stal die wel pakken, maar niet opgeven dat ze dat hebben gedaan... En daar worden anderen dan de dupe van!
Dan kun je beter een vast bedrag per maand betalen, zoals een aantal van jullie aangeven. Dan weet je waar je aan toe bent.

Jullie weten allemaal van elkaar wie dit zijn en stap op ze af, dat ze daar mee moeten stoppen en anders verlink je ze. Hebben ze eerst de kans dit te veranderen. Zij zijn reden nu dat jullie nu zoveel moeten betalen. Trouwens hij verdient dik aan de zaagsel hoor. Als hij een flinke bestelling 1 of 2 keer per jaar doet, betaald hij waarschijnlijk maar 3 euro per pak bij aankoop.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:32

bij de stal waar ik stond werd er voor ons uitgemest en was er gewoon een vast maandbedrag voor stalling, Onbeperkt of je een schoon of vies paard hebt.
er zijn toen mensen geweest die de sloten barikeerden en zelf s avonds extra zaagsel in de stal van hun paard deden.
Dat hebben meerdere pensiongasten gezien en tegen de eigenaar gezegd nou en rap dat ze werden weggetrapt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:41

Op stallen waar alles inclusief is klagen de pensiongasten altijd dat ze van alles te weinig krijgen. Dus te weinig voer, hooi en zaagsel.

Nu moet het zaagsel zelf betaald worden en dan is het gelijk kan dat niet wat minder.

Dit is niet aanvallend bedoeld tegen topicstarter want ik heb geen idee hoe groot een pak zaagsel is. Dus heb ik ook geen idee of het voorstel van de stalhouder redelijk is of niet.
Dit was gewoon iets wat onmiddelijk bij mij opkwam na het lezen van het topic.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:02

Ik vind het wel heeeeel veel zaagsel moet ik zeggen. Met 1 tot 1,5 pak per week heb je echt wel een fijn gevulde stal, ook in een ruimere stal van 3,5 bij 3,5m.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 14:46

Even ter verduidelijking. Er is geen stalbaas, want we zijn een vereniging en dus is eigenlijk iedereen een beetje baas. We hebben ongeveer twee keer per jaar een stallersvergadering waarin allerlei regels gesteld worden om de boel ordelijk te houden. En aangezien de meeste stallers op stro staan, trekken de zaagselstaller altijd aan het kortste eind, omdat zij bij stemmingen dus standaard in de minderheid zijn.

Samen alles in de gaten houden, dat zou heel goed moeten kunnen gaan... alleen niet als je zoals bij ons een beetje uit je jasje bent gegroeid als vereniging. We zijn nu namelijk met zo'n 50 paarden. Daarvan kun je echt niet bijhouden, wie wanneer pakt en hoeveel (en of ie dus de boel verlinkmiecheld...) Als ik enig idee had wie er extra zaagsel gebruikt, zou ik die persoon er al wel op aangesproken hebben.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 14:51

@ Lindsey: Ik was altijd heel erg tevreden over dit systeem. Ik sta nu al een jaar of 6 op deze stal en nooit waren er zulke grote verschillen in het strooisel (qua inkoop en verbruik). Eerder heb je me ook nog niet horen klagen. Wat me steekt is dat ik eigenlijk zomaar ineens van ca. €672,- per jaar (voor het zaagsel), naar € 1152,- per jaar ga. Dat is bijna het dubbele!!!

Eigenlijk is het systeem juist heel rechtvaardig: de gebruiker betaalt. Maar de redelijkheid is in deze nieuwe ontwikkeling ver te zoeken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:07

dat zijn dus meer dan 2 pakken krullen per week.
beetje veel niet waar, mijn paard staat ook op krullen en ik heb er echt maar 1 per week nodig. gewoon iedere dag even de drollen en natte plekkken er uit rechtmaken en het is de hele week netjes.

over zuinigheid gesproken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:21

ikke schreef:
Ik vindt dit een uiterst zielige regeling. Beetje stalbaas rekent een prijs inkl.

Nou, daar ben ik het niet mee eens. Ik run ook als beheerder de stallen bij mijn vader en wij rekenen een maandelijkse prijs voor het huren van de stal en stro en hooi is gewoon per baaltje. Wat je gebruikt, is wat je betaalt. Niet meer, niet minder. Onze filosofie is dat niet iedereen evenveel stro en hooi gebruikt. Het is het meest eerlijk dat je alleen betaald wat je gebruikt. Dan niemand benadeelt.

Nu hebben we wel een kleine pensionstal met vier paarden, dus dan is het gebruik wel overzichtelijk. Toch vertrouwen we ook op de eerlijkheid van de huurder. Tot nu toe gaat het erg goed. Wie jaarlijks ook helpt met het stro binnenhalen (zoals paar weken geleden, toen de boeren eindelijk konden dorsen), kan het stro tegen kostprijs kopen bij ons. Dus we verdienen er dan niets aan. Wel gezellig hoor met een club meiden stro 'bouwen', zoals ze dat noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:03

Dan zou ik mijn paard op vlas gaan zetten. Koop ik ze zelf in, is goedkoper dan zaagsel en dan hoef ik ook niet zo veel te betalen en te boeten voor de jatters.

Als jullie een vereniging hebben, zouden jullie beter in moeten kopen. Een vrachtwagen met zaagsel laten komen en de kosten per pak uitrekenen, zeker goedkoper dan je nu betaald. Per pak kosten ze 6 euro bij mijn voederman. Er zit geen grote marge op, maar minder wordt het wel als je hem er tussen uit laat.

Momenteel heb ik vlas dat per pak 3,5 kost en ik doe langer met een pak vlas dan met zaagsel. Ongeveer 3 pakken in de stal en per week een pak erbij. Hij staat riant op een dikke laag vlas. Elke dag de drollen en om de 2 a 3 dagen de plasplek. Het geld dat je uitspaart is weer een leuk extra lesje of een clinicje hier en daar.

Misschien tijd om een stalverantwoordelijke aan te stellen? Iemand die voert, inkopen regelt, paarden buiten en binnen zet, tegen betaling de stallen uitmest. Deze persoon kan zorgen dat het eerlijk wordt geregeld. De stallen als kale stalhuur met bepaling van bijkomende kosten qua bak en andere luxe bepalen tot een eerlijke stalhuur. De kosten van die persoon door 50 delen en dat is dan haar salaris. Misschien heeft ze nog een paard van haarzelf en dan heb je helemaal iemand die zeker komt en betrokken is.

Hahaha, zou zo bij je komen staan en de verzorging op mij nemen. Paardje gratis en een leuke zakcent, hoeft geen dik salaris, en bingo. Misschien iemand die ook nog leuk les kan geven, jonge paarden kan trainen aannemen?

De modus die jullie is wel leuk, maar werkt nooit bij een grote groep. Zitten altijd kleuters tussen die de boel verzieken. Groepen hebben nu eenmaal toezicht en leiding nodig. Helaas pindakaas.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:09

Ik overweeg inderdaad nu vlas...
De prijs voor de balen zaagsel is nu inderdaad erg hoog: €11,- per baal. Maandelijks betaalt iedere staller bij ons €10,50 standaard mestafvoer, en als je zaagsel gebruikt komt er per baal zaagsel nog eens €3,- bij omdat de mestafvoer duurder is omdat er zaagsel door de stromest heen zit... (dus 1 baal plospan €8,- + €3,- mesttoeslag)

Weet iemand of de mestafvoer van stro met vlas goedkoper is dan stro met zaagsel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:01

Er wordt munt uitgeslagen!

Vlas is heel makkelijk qua mestafvoer, boeren zeker tuinders hebben het graag, is hele mooie mest. De vlas is in ongeveer 2 a 3 maanden volledig gecomposteerd. Ik zou jouw vlasmest apart houden en af laten halen door hobbytuintjes eventueel een tuinder. Op vlas staan is niet zo veel afval, heel veel minder dan zaagsel. De losse vlas mag zelfs in de kliko.

Jullie betalen echt veel, de verenigingskas wordt dik gespekt hoor. Ik denk niet dat de stalmensen jatten, maar dat het bestuur de zaak flest

11 euro voor een baal zaagsel en dan nog 3 euro voor afvoeren, te gek voor woorden.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:28

we betalen hier ook een vast bedrag per maand. Als je meer stro verbruikt betaal je een tientje extra per maand.

Op het sto wordt niet echt gelet, en van het zaagsel mag je 1 baal per week gebruiken.